Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorkeur smalle fietspaden of ruilverkavelingswegen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voorkeur smalle fietspaden of ruilverkavelingswegen

Toen de snelweg A-1 (Amsterdam-Amersfoort) nog niet "om noord" langs Naarden-Vesting bestond, lag daar tussen Naarden-Vesting en de chemische fabriek (richting Huizen) een hoge dijk met een allersmalst fietspad dat ik ooit heb gekend: ca. 20 cm breed! Links en rechts een steile talud. In mijn jeugd fietste ik daar vaak en heb er een foto van. Helaas is een deel van de dijk nu opgeruimd ten behoeve van het vele CO-2 uitstotende blik dat hier langs raast.

De voorkeur gaat uit van zo smal mogelijk. Daar kom je er niet veel van tegen. Ons inzien zijn de meeste fietspaden van die breedte dat er twee fietsen, soms drie, naast elkaar kunnen. Als je dan als koppel naast elkaar fietst en er komt een koppel tegenliggers aan, dan zal van een koppel de een achter de ander moeten fietsen om te kunnen passeren. En ik heb het gevoel dat ik altijd degene ben die in de remmen moet en nooit eentje van het tegemoet komende koppel 8) En de blik die je dan krijgt van de buitenste rijder is er echt een van "Aan de kant! wij fietsen hier! Misschien kruip ik wel te vroeg achter mijn voorganger maar toch. Nu wil ik niet iedereen over een kam scheren maar valt me wel op, dat als ook de tegenliggers achter elkaar gaan, er meestal een vriendelijke groet plaats vind.

50er schreef:De voorkeur gaat uit van zo smal mogelijk.
Ga eens fietsen langs het Julianakanaal (L). De paden waar je nog mag komen zijn ca. 60 cm braad en het hoge gras dat links van het pad groeit overlapt het gras rechts met ruime mate. Fietsen met een korte broek is daar een soort van SM-genoegen :? :lol:
Leon

50er schreef:De voorkeur gaat uit van zo smal mogelijk. Daar kom je er niet veel van tegen. Ons inzien zijn de meeste fietspaden van die breedte dat er twee fietsen, soms drie, naast elkaar kunnen. Als je dan als koppel naast elkaar fietst en er komt een koppel tegenliggers aan, dan zal van een koppel de een achter de ander moeten fietsen om te kunnen passeren. En ik heb het gevoel dat ik altijd degene ben die in de remmen moet en nooit eentje van het tegemoet komende koppel 8) En de blik die je dan krijgt van de buitenste rijder is er echt een van "Aan de kant! wij fietsen hier! Misschien kruip ik wel te vroeg achter mijn voorganger maar toch. Nu wil ik niet iedereen over een kam scheren maar valt me wel op, dat als ook de tegenliggers achter elkaar gaan, er meestal een vriendelijke groet plaats vind.
Als ik met m'n vrouw rijd, ga ik ook gauw aan de kant. Ik hou het verkeer voor en achter me scherp in de gaten, mede dankzij de multisession-spiegeltje. Ik ga me niet meten met brutalen, wel dreig ik door opzettelijk breed te gaan rijden, maar als we vlak bij de tegenliggers zijn, sluit ik toch achter mijn vrouw aan.

DriesBa schreef:...wel dreig ik door opzettelijk breed te gaan rijden, maar als we vlak bij de tegenliggers zijn, sluit ik toch achter mijn vrouw aan.
Oh, ben jij dat! 8) :lol:

Nu heb ik geen idee wat ruilverkavelingswegen zijn, maar als het rustig is en geregeld onverhard, dan vind ik het best :lol:. Daar fietsen toch zo min mogelijk mensen, en ik ga op vakantie voor de rust.
Fietspaden zijn ook niet altijd alles. Inderdaad is een fietsbel geen waarschuwing meer. Ik heb weleens aan zo'n claxon zitten denken: dat kent men niet (meer), en zal dus eerder de (tegen- en mede)liggers wakker schudden. Overigens zijn het niet alleen scholieren (zoals een algemeen vooroordeel zijn leven leidt), maar zeker ook de ouders met kinderen. Zo had ik vorige week op de Halsterseweg te Halsteren 2x bijna prijs: eerst bijna de moeder omver gekegeld en daarna bijna het zoontje. En dat terwijl mevrouw de 150 meter daarvoor regelmatig omkeek om te bepalen wanneer er over gestoken diende te worden. Ik heb maar m'n duim opgestoken en gezegd: "Dat doe je goed!" (Zonder glimlach.)

Robertjan schreef:Nu heb ik geen idee wat ruilverkavelingswegen zijn, maar als het rustig is en geregeld onverhard, dan vind ik het best :lol:. Daar fietsen toch zo min mogelijk mensen, en ik ga op vakantie voor de rust.
(Zonder glimlach.)
"Ruilverkavelingswegen" zijn die 4 meter brede weggetjes die overal door het landschap lopen en niet bedoeld zijn voor zwaar wegverkeer.

Rachel schreef:
DriesBa schreef:...wel dreig ik door opzettelijk breed te gaan rijden, maar als we vlak bij de tegenliggers zijn, sluit ik toch achter mijn vrouw aan.
Oh, ben jij dat! 8) :lol:
Ik weet m'n plaats. :( :lol:

Ik vind dat de grijze golf nergens toe gedwongen hoeft te worden.Als je van de "oudjes" geen last wilt hebben tijdens het fietsen moet je je fiesttijden en plaatsen maar verzetten. Ga 's-morgens fietsen tussen 03.00 uur en 06.00 uur of in een streek waar het erg rustig is.
Ik persoonlijk erger me meer aan die groepen wielrenners gekleed in die roze zuurstok pakjes en je verrot schelden dat je niet snel genoeg aan de kant gaat als ze met een grote snelheid willen passeren.
Enig respect hebben voor de "andere" fietser is hier en daar wel op zijn plaats.