Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen langs Donau naar Zwarte Zee - Forum Wereldfietser

Fietsen langs Donau naar Zwarte Zee

Ik wil graag in 2009 vanaf de bron van de Donau in Dld. langs de rivier naar de Zwarte Zee fietsen.
Vraag 1: Wie heeft hier ervaring in, en kan meer vertellen over m.n. het stuk vanaf Boedapest tot Constanta?
Vraag 2: Ik zoek hier een reisgenoot voor. Ik heb een trekkingfiets met normale banden, denk aan 70 - 100 km per dag en af en toe stad bezoeken.
Harry de Bot
Veldhoven
040 253 1476
hadebot@wxs.nl

Ik heb maar een heel klein stukje tussen Wenen en Boedapest en in het zuidwesten van Roemenië/noordwesten van Bulgarije verkend. Maar op http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?p=31613 vind je meer info over deze route eurovelo 6. Vooral op http://www.donau-info.org staat veel info (staat een beetje verborgen, klik op Donauradweg->Länder).

Er zijn goede kaarten van Huber Verlag waar de fietsroute tussen Boedapest en de Zwarte Zee helemaal op staat, met een aantal varianten.
Verder veel informatie over kampeermogelijkheden, pensions, fietsenmakers en toeristische bijzonderheden. De ontwikkelingen gaan snel. Ik heb in juli 2007 een stuk met de projectleider van de fietsroute in Servie gefietst. Hij was verbaast over het aantal nieuwe onderkomens dat er in de tussentijd ontstaan was. Het zijn vooral de locale mensen die met initiatieven komen: boeren beginnen een camping en dorpsbewoners verhuren kamers. Langs de Donau ziet je steeds meer 'charda's': eenvoudige visrestaurantjes.
De helft van de fietsbewegwijzering in Servie is klaar: van de Hongaarse grens tot vlak voor Belgrado. Deze zomer volgt het oostenlijk deel bij de IJzeren Poort. Volgend jaar volgt het centrale deel.
Er is ook een gidsje van de Oostenrijkse uitgever Esterbauer in hun serie Bikeline, maar ik vond Huber beter.
Fietsen in Servie is heel ontspannen. Goed voor de onthaasting. Nergens heb je de indruk dat je in een land fietst dat nog niet zo lang geleden in een bloedig conflict betrokken was. De enige uitzondering vormen de gebombardeerde gebouwen in Belgrado.

In 2002 heb ik aan de Roemeense kant gefietst. Ik vond het destijds daar een tamelijk saai landschap met grijze, grauwe dorpjes. Tijden veranderen, dorpen ook, het landschap zal nog wel even gelijk blijven.
Mijn reisverslag kun je hier vinden;
http://www.wimleeuw.nl/roemenie/dagboek.php

Groeten Wim
bot00004 schreef:Vraag 1: Wie heeft hier ervaring in, en kan meer vertellen over m.n. het stuk vanaf Boedapest tot Constanta?
Ik ben net terug van een fietsvakantie van de Zwarte Zee naar Wenen. Mijn ervaringen:

Roemenië: Geen bewegwijzering. De route is heel makkelijk te vinden. Een routeboekje of routekaart is eigenlijk niet nodig. Je kan op een gewone kaart de doorgaande weg volgen die het dichtst in de buurt van de Donau loopt. Overnachting: er zijn bijna geen campings. Voor het vinden van hotelletjes of pensions moet je goed plannen en soms wat grotere dagafstanden fietsen.

Servië: Weet ik niets van. Door een stommiteit moest ik Servië overslaan.

Hongarije: Tot Boedapest geen bewegwijzering en daarna slechts een incidenteel bordje (op een plaats waar het niet nodig is). Delen van de route maken een routeboekje of routekaart onontbeerlijk. Genoeg campings (al waren ze zo vroeg in het seizoen nog niet allemaal open) en pensions bij de vleet.

Slowakije: Geen systematische bewegwijzering. Slechts een incidenteel bordje. Delen van de route maken een routeboekje of routekaart nodig. Weinig campings, maar je kan in Slowakije fietsen en voor de overnachting even oversteken naar Hongarije.

Oostenrijk: Volledig en goede bewegwijzering. Routeboekje of -kaart zijn niet nodig.

Een slotopmerking. Heb niet al te grote verwachtingen over het fietsen langs het water. Er gaan dagen voorbij dat je slechts een glimp van de Donau opvangt of zelfs dat niet. Er zijn echter ook hele mooie stukken, waar je vlak langs de Donau fietst zoals bijv. in het berggebied op de grens tussen Servië en Roemenië.

Gerd

'k heb in mei van Antwerpen tot Boedapest gefietst inclusief dus het stuk langs de Donau van Passau tot Wenen en van Wenen tot Boedapest.

Een verslag met vooral veel foto's komen er aan tegen half juni.

Het stuk tussen Passau en Wenen word weleens de mooiste fietsroute van Europa genoemd. Was inderdaad zeer mooi. Ook de eerste 50 km tussen Bratislava en Komarno, aan de Slovaakse kant van de Donau was prachtig.

Nog even geduld dus voor m'n foto's en verslag.

Kettler schreef:Ook de eerste 50 km tussen Bratislava en Komarno, aan de Slovaakse kant van de Donau was prachtig.
Inderdaad. Je fietst o.a. op een mooie asfaltweg (verboden voor auto's en motoren) langs een groot stuwmeer. Er is voor het stuwmeer (en de daaraan verbonden opwekking van elektriciteit) weliswaar veel natuur vernield, maar ja, soms is wat er voor terugkomt ook best mooi. Tenminste ik vond het best mooi. Je fietste tientallen kilometers op een hoge dijk vlak langs het water, terwijl je aan de andere kant neerkeek op landschap van afwisselend landbouwgronden, bossen en dorpjes.
Afbeelding
Overigens werd het - in mijn geval - toen ik in de buurt van Bratislava kwam, wel erg druk met recreatiefietsers en skaters. Maar ja, het was een mooie zonnige zaterdagmiddag.
Gerd

Van het Duitse merk Bikeline (uitgeverij Esterbauer) zijn er Donau-radweg boekjes. Vier delen: van de bron tot waar hij eindigt. Hier staat veel informatie in. Verkrijgbaar bij de Fietsvakantiewinkel in Nijmegen (zie banner op openingspagina) of de betere reiskaarten, boek- en/of fietsen-winkel.

Ik weet het niet uit mijn hoofd :oops: , maar misschien dat de Limes route de Donau volgt?

Eric Schuijt schreef:Ik weet het niet uit mijn hoofd :oops: , maar misschien dat de Limes route de Donau volgt?
Nou nee, Eric. De Limes-route komt maar een klein stukje in de buurt van de Donau en gaat verder met name de bergen (de Karpaten) in. De Donauradweg blijft voortdurend in de buurt van de Donau en is dus lekker vlak. Hoewel:
Afbeelding
Gerd

Eric Schuijt schreef:Van het Duitse merk Bikeline (uitgeverij Esterbauer) zijn er Donau-radweg boekjes. Vier delen: van de bron tot waar hij eindigt. Hier staat veel informatie in. Verkrijgbaar bij de Fietsvakantiewinkel in Nijmegen (zie banner op openingspagina) of de betere reiskaarten, boek- en/of fietsen-winkel.

Ik weet het niet uit mijn hoofd :oops: , maar misschien dat de Limes route de Donau volgt?
Bij de stichting Donauradweg kun je routeboekjes ook voor enkele ÖS/euri kopen.
De route tussen Passau en Wenen heb ik gereden met m'n vrouw. Dit deel kan ik zeer aanbevelen. Het was een prachtig gebied om te fietsen. Ik weet niet meer of het nou 345 of 445km was.

Ha, maar voor Passau-Wenen heb je nu juist niets nodig. Dat is zo makkelijk, dat je bijna niet kan verdwalen. En overal kun je je fiets repareren. :lol:

Eric Schuijt schreef:Ha, maar voor Passau-Wenen heb je nu juist niets nodig. Dat is zo makkelijk, dat je bijna niet kan verdwalen. En overal kun je je fiets repareren. :lol:
OK, maar nog niet iedereen heeft de wereld "rond"gefietst.

DriesBa schreef:De route tussen Passau en Wenen heb ik gereden met m'n vrouw. Dit deel kan ik zeer aanbevelen. Het was een prachtig gebied om te fietsen. Ik weet niet meer of het nou 345 of 445km was.
Ongeveer 340 km, beetje afhankelijk welke variant je neemt (volgens Linda O'Bryan & Hans Zaglitsch) :wink:

DriesBa schreef:
Eric Schuijt schreef:Ha, maar voor Passau-Wenen heb je nu juist niets nodig. Dat is zo makkelijk, dat je bijna niet kan verdwalen. En overal kun je je fiets repareren. :lol:
OK, maar nog niet iedereen heeft de wereld "rond"gefietst.
Alle respect voor iedereen die het met de fiets doet.

Ik ben mensen tegengekomen die het stuk van Passau naar Wenen in 14 dagen fietsten. Het was voor hen de tocht van hun leven.

Ik deed het in 3 dagen + 1 rustdag Linz + 2 rustdagen Wenen. Meer tijd had ik niet.

We zijn net terug van de Limesroute. Weliswaar niet helemaal jouw route maar toch grotendeels, zeker ons deel. Van hieruit met plezier gereden tot Brad (Ro) en daar een ongevalletje gehad. Zie verder maar bij http://limes2008.blogspot.com/
Ik hoop je niet te ontmoedigen, maar als je wat comfort en veiligheid zoekt ging ik niet veel verder dan Boedapest...
Van enkele Oostenrijkers die we ontmoetten, kreeg ik zojuist deze tekst binnen: "...Samstag in München gelandet, sind also sehr schnell an der Schwarzmeerküste angekommen. Die Hitze hat uns bei den letzten Etappen ziemlich zu schaffen gemacht, sind die letzte Etappe mit der Bahn gefahren. Landschaftlich war es in Siebenbürgen sehr schön, auch die Städte Sibiu, Sigishoara und Brasov haben mir sehr gut gefallen. Die Orte ab Poiesti (einschließlich Bukarest) sind nicht mehr schön, selbst Constanta gibt nicht viel her... Verkehrsmäßig war es bis zum Ende katastrophal"
Tja, wat moet er mee? Ieder zo zijn vreugde, denk ik maar.
GerdC schreef:
bot00004 schreef:Vraag 1: Wie heeft hier ervaring in, en kan meer vertellen over m.n. het stuk vanaf Boedapest tot Constanta?
Ik ben net terug van een fietsvakantie van de Zwarte Zee naar Wenen. Mijn ervaringen:

Roemenië: Geen bewegwijzering. De route is heel makkelijk te vinden. Een routeboekje of routekaart is eigenlijk niet nodig. Je kan op een gewone kaart de doorgaande weg volgen die het dichtst in de buurt van de Donau loopt. Overnachting: er zijn bijna geen campings. Voor het vinden van hotelletjes of pensions moet je goed plannen en soms wat grotere dagafstanden fietsen.

Servië: Weet ik niets van. Door een stommiteit moest ik Servië overslaan.

Hongarije: Tot Boedapest geen bewegwijzering en daarna slechts een incidenteel bordje (op een plaats waar het niet nodig is). Delen van de route maken een routeboekje of routekaart onontbeerlijk. Genoeg campings (al waren ze zo vroeg in het seizoen nog niet allemaal open) en pensions bij de vleet.

Slowakije: Geen systematische bewegwijzering. Slechts een incidenteel bordje. Delen van de route maken een routeboekje of routekaart nodig. Weinig campings, maar je kan in Slowakije fietsen en voor de overnachting even oversteken naar Hongarije.

Oostenrijk: Volledig en goede bewegwijzering. Routeboekje of -kaart zijn niet nodig.

Een slotopmerking. Heb niet al te grote verwachtingen over het fietsen langs het water. Er gaan dagen voorbij dat je slechts een glimp van de Donau opvangt of zelfs dat niet. Er zijn echter ook hele mooie stukken, waar je vlak langs de Donau fietst zoals bijv. in het berggebied op de grens tussen Servië en Roemenië.

Gerd
Gerd toch, hoe kun je Servie overslaan?
Een geweldig fietsland. zeer open en gastvrij, alle vooroordelen verdwijnen onmiddellijk.
De route langs de Donau in Servie is nu voor 2/3 bewegwijzerd volgens de normen van een Eurovelo. Volgend jaar volgt het laatste deel.
Het deel langs de Zilvermeren en door de IJzeren Poort zijn de mooiste delen van de gehele Donau.
Voor Servie heb je wel een geldig paspoort nodig. Een ID-kaart is onvoldoende.
bert sitters schreef:

Een geweldig fietsland. zeer open en gastvrij, alle vooroordelen verdwijnen onmiddellijk.
In mijn ervaring (5 jr geleden?) meer het soort land waar je opgelucht adem haalt als je er weer uit mag ;)
Serviërs zijn - los van enkele hardliners - open, moderne, gastvrije mensen, bleek tijdens mijn bezoeken aan Belgrado en Srpska. Inderdaad, kort na die bombardementen door de Navo en de invloed van de mdia ('Serviërs hebben de schuld van alles') was de sfeer wat onaangenamer, zoals ik ook uit de reactie van m-gineering proef.
Arie
bert sitters schreef:
GerdC schreef: Servië: Weet ik niets van. Door een stommiteit moest ik Servië overslaan.
Gerd
Voor Servie heb je wel een geldig paspoort nodig. Een ID-kaart is onvoldoende.
Inderdaad Bert, dat was mijn stommeteit. Tijdens het inpakken had ik mijn paspoort al uit de la gehaald en toen dacht ik spontaan: "Oh, dat heb ik niet nodig, want mijn identiteitskaart is voldoende". Dus het paspoort ging terug in de la. Pas in Roemenië realiseerde ik mij dat ik voor Servië wel een paspoort nodig had.

Gerd
arizona schreef:Serviërs zijn - los van enkele hardliners - open, moderne, gastvrije mensen, bleek tijdens mijn bezoeken aan Belgrado en Srpska. Inderdaad, kort na die bombardementen door de Navo en de invloed van de mdia ('Serviërs hebben de schuld van alles') was de sfeer wat onaangenamer, zoals ik ook uit de reactie van m-gineering proef.
Arie
geen last gehad van 'anti westerse' vijandigheid, maar wel al het typische gezeik bij de grens, concierges in hokjes, moeilijk doen om het moeilijk doen en de lawaai-igste autoalarmen ter wereld!