Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Herwerden Roadmaster: puur geluk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Van Herwerden Roadmaster: puur geluk

mario schreef:Ik zou wel eemn mooie foto willen zien.

mario
Waarvan?

ik had ook de indruk dat je je enthousiasme wou overbrengen,
niets verkeerd mee denk ik dan. Als ik jouw bericht las, voelde ik me net weer op mijn snel avaghon, elke trap stuwt je voorwaarts, (met andere woorden, heel weinig energieverliezen, en dat voel je ongelofelijk goed).

ik denk niet dat iemand zo passioneel over een fiets kan schrijven als hij niet echt goed weet hoe fietsen zich kunnen gedragen. uiteraard is een beetje meer uitleg leuk, maar geloof je op je woord dat je op een topfiets zit. mijn snel is een confectiemaat, die mooi op mijn maat is gezet, en dat voel je al supergoed, dat tikeltje meer kan dan inderdaad wereklijk de hemel zijn. (ik kon dat tikeltje niet betalen: alheowel het maar 400 euro meer bleek te zijn).

ik wens je super veel plezier met je nieuwe knal fiets en lachen man, lachen bij elke trap.

groetjes

Schlauch schreef:
Haike schreef:De frame's van Idworxs worden gebouwd in de speciale afdeling van Giant, daar waar het Trek-frame van Lance ook het licht heeft gezien. Das dus niet zomaar een "freempje"
Bij Giant werkte een famous designer die verklaarde stellig dat je per fietsmodel maar 1 of 2 maten hoefde te hebben, en de rest wel aan kon passen, maar dat terzijde.
Kun je niet eens vragen wat voor testresultaat het zou geven als je op een IDW wat smallere bandjes zou monteren ?
Jac
Waarom zou je op een Idworx smallere banden monteren en vervolgens het rijgedrag gaan testen?
Je monteert op een Bentley toch ook geen banden van 'n Fiat om te kijken hoe hij dan rijdt :lol: .

Gr. Roger.

Tja, maak een afspraak bij Idworx dealer voor een proefrit.
Misschien ervaar je dan de verhouding :?: :?: :?: van banden en frame die wel of niet bij dragen aan het comfort.
Zit een maartje aan, als je weer naar huis fiets op je eigen fiets kan dit wel eens vies tegen vallen :lol: .
Gr. Roger

zie hieronder

Zoals ik eerder reeds opschreef heb ik vooral mijn enthousiasme over mijn huidige fiets willen overbrengen. Nu ik inmiddels een behoorlijke tijd geniet van en op fietsen (zie mijn eerste bericht) was ik des te meer verbaasd hoe zeer de speciaal gemaakte Van Herwerden Roadmaster daar WEER EXTRA MEERWAARDE aan bleek te kunnen geven.

Met mijn tweede berichtje leek dit item voldoende beschreven, althans door mij. Een aantal lezers heeft denk ik precies begrepen wat ik heb bedoeld, waar onder Haike (‘Kijk.... nu worden een aantal dingen wat duidelijker; een hele kritische fietser dus...’; “met knipoog”). Gisteren had ik nog een mooie rit van Den Haag naar een dorpje onder Eindhoven, waarbij ik het advies van Fillemon (‘ik wens je super veel plezier met je nieuwe knal fiets en lachen man, lachen bij elke trap’) vol opgevolgd heb, ondanks de miezerige regen de eerste 2 uur en de straffe ZW-wind de eerste 90 km.

Toch nog maar een inhoudelijke aanvullende reactie op twee punten.
- De vraag is gesteld: ‘Waarom zou je op een Idworx smallere banden monteren en vervolgens het rijgedrag gaan testen? Je monteert op een Bentley toch ook geen banden van 'n Fiat om te kijken hoe hij dan rijdt.’Nee, bij die auto’s zou ik dat ook niet doen. Echter, op mijn Randonneur vóór ik de ER Sport kocht zaten dezelfde (prima) velgen als de ER had; namelijk Exal SP19. Om de rijervaring met de ER die ik in mijn eerste bericht beschreef beter te kunnen plaatsen, was het zinvol om onder de ER de banden te zetten waar ik ja-ren lang mee gefietst had. Daarmee kon ik zaken uitsluiten. Alsdan resteren de frames vrijwel als louter variabelen.
-Jacques stelt in één van zijn reacties: ‘Zo geeft de draadschrijver bijvoorbeeld aan wat volgens hem een sportieve zit op een fiets betekent en dat verhaal rammelt een beetje.’Met alle respect ga ik er vanuit dat hij het door mij gestelde niet geheel juist heeft opgevat. Door mij was gesteld: ‘… Het frame is aangepast aan mijn iets langere armen & benen en mijn voorkeur voor een sportieve zit. In verband met dat laatste is ook de voorvork rechter onder de fiets gekozen.’.
In mijn tekst heb ik niet zomaar gesteld, dat in verband met de sportieve zit, de voorvork ook rechter onder de fiets is gekozen. Dat betekent NATUURLIJK niet dat door mij is gesteld dat een sportieve zit inhoudt dat de voorvork rechter onder een fiets staat. M.a.w.: ‘dat heeft u mij niet horen zeggen’. E.e.a. dient taalkundig te worden gelezen in de zin dat een ‘recht geplaatste’ voorvork past/behoort bij een ‘sportieve zit’.
Overigens ben ik er mee bekend dat een frame en vork aan bepaalde voorwaarden hebben te voldoen willen zij een sportieve zit c.q sportief rijgedrag mogelijk maken (Bij voorbeeld, maar niet onvoorwaardelijk: een langere - aflopende - bovenbuis, een niet te hoge hoofdbuis <ik bedoel de buis waar de voorvork en stuurpen in steken>, de vorkbocht, het vorkspoor, enz.). Gelukkig weet John van Herwerden daar kennelijk alles van.

Ik kan je enthousiasme voor zulke fietsen alleen maar delen. Zelf heb ik een vergelijkbaar afgemonteerde stalen M-gineering, geheel op mijn maat, met racestuur, en het fietst zaaaaalig. Omdat je er zo goed op zit valt het niet moeilijk kracht te zetten. Bovendien dempt zo'n stalen frame van mooie buizen de oneffenheden heerlijk af. De besturing is rustig, maar niet sloom, en heel voorspelbaar.
Ik heb het hier vaker gezegd, maar ik vind het erg jammer dat er nog maar zo weinig van zulke randonneurs gebouwd worden in Nederland. Wel als je de knip echt open trekt, maar waarom geen confectiefietsen meer zoals een Dawes Galaxy of een Thorn Club Tour?
Wim

Een maatkostum is een pak/kostuum (een colbert met pantalon / een jasje met broek, en soms nog met vest) dat je niet uit het rek in de winkel haalt, en dan maar hoopt dat het je precies past, maar een pak dat helemaal op maat voor jou gemaakt wordt, nadat de kleermaker eerst je maten heeft opgenomen (schouderbreedte, armlengte links en rechts apart, rughoogte, buikomvang etc etc. Het gevolg is een kostuum dat zit als gegoten, maar wel tegen een aardig wat hogere prijs.
Zo gaat het ook met maatframes. Ze passen meestal beter, maar zijn wel duurder. Net als bij maatkostuums kun je bij maatfietsen ook zelf meepraten over het materiaal, de kleur, en de afwerking/afmontage.
Wim

Ik kom net terug van een ochtendje fietsen op mijn van Herwerden Roadmaster en hoewel het artikel misschien wat zwaar aangezet is, geniet ik ook met volle teugen van deze fiets. Verder vind ik het leuk om ook eens iets over een van Herwerden te lezen, het zijn juist de andere merken waarover op dit forum altijd als eerste aan wordt gedacht.

Maatgarantie??? waar lees je dat? Of is dat een zelfverzonnen term?

Garantie op het frame tegen bv roest of breuk, daar kan ik me wat bij voorstellen, maar wat jij wilt weten over maatgarantie snap ik niet.

Dat als ik een 60cm frame wil, ik niet stiekem 59,80 cm krijg?

Schlauch schreef:Term staat op de site waar dit draadje over gaat.
jac
Das wat vaag, in dit draadje kan ik de term "maatgarantie" niet vinden of ik moet er gigantisch over heen lezen. Geef dan ook aan, waar het precies staat, zodat ik ga begrijpen wat je bedoelt.

Aha! gevonden!

Tja ik denk dat ze bij van Herweden met "maatgarantie" bedoelen dat je inderdaad gegarandeerd de juiste maat krijgt aangemeten...

Haike schreef:Aha! gevonden!

Tja ik denk dat ze bij van Herweden met "maatgarantie" bedoelen dat je inderdaad gegarandeerd de juiste maat krijgt aangemeten...
Maar, hoe reageert Vanherweden wanneer men vb na 3000km rijden men niet tevreden is?

Schlauch schreef:Iemand de juiste maat aanmeten kan niet, ook al zouden ze het willen. Als je zegt dat dat kan wil ik wel graag weten hoe ze dat doen. Als men het claimt heb je niet zoveel kilometers nodig om dat vast te stellen. En als je niet tevreden bent moet het zo zijn dat je van tevoren weet waar je aan toe bent.
Jacq
Jacq

Ik denk dat ze reuze blij zullen zijn bij van Herweden als je ze daar gaat vertellen dat het helemaal niet kan wat ze doen, en dat het onzin is. Maar dat jij wel de ultieme oplossing voor ze hebt.

Schlauch schreef:
eenzame schreef:
Haike schreef:Aha! gevonden!

Tja ik denk dat ze bij van Herweden met "maatgarantie" bedoelen dat je inderdaad gegarandeerd de juiste maat krijgt aangemeten...
Maar, hoe reageert de fietsenmaker wanneer men vb na 3000km rijden men niet tevreden is?
Iemand de juiste maat aanmeten kan niet, ook al zouden ze het willen. Als je zegt dat dat kan wil ik wel graag weten hoe ze dat doen. Als men het claimt heb je niet zoveel kilometers nodig om dat vast te stellen. En als je niet tevreden bent moet het zo zijn dat je van tevoren weet waar je aan toe bent.
Jacq
Ik ben het met je eens maar ik vermoed dat hun maatgarantie inhoud dat het frame precies volgens de vastgestelde maten (tekening) word gebouwd en dus achteraf geen mm te groot of te klein gemaakt is.

Schlauch schreef:Hallo,
Ik had het iets anders moeten opschrijven ; Rest de vraag wat is een maatgarantie.Jac
Een Van Herwerden Roadmaster is een opbouwfiets dwz het frame is standaard en je kiest hierbij de afmontage.
Daarnaast bestaat er de Roadmaster C en de CX. Dit zijn op maat gemaakte fietsen.

Maatgarantie bij Van Herwerden houdt in de praktijk het volgende in. Mijn vrouw kocht een Roadmaster (damesmodel). Ze fietste niet lekker op deze fiets. Ook niet nadat er gratis diverse aanpassingen gedaan waren. (Ander stuur en andere stuurpen) Toen we ons op de maatgarantie beriepen was hierover geen enkele discussie. Mijn vrouw kon zonder meer een ander merk frame krijgen. Mijn vrouw heeft op een aantal frames proef gereden en vond het karakter van die frames niet fijn. Ook hier was geen enkele discussie over en men bood ons spontaan aan om ons het aankoopbedrag van de fiets terug te geven. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een Roadmaster C (Lady). Dit is een op maat gemaakte fiets. Hiervoor hebben we vanzelf wel het prijsverschil bijbetaald.

Dat is heel chique.

Schlauch schreef:
Willem schreef:Dat is heel chique.
Ja dat is echt heel veel okidoki.
Wat was uiteindelijk 'het verschil' tussen de roadmaster en de r-C ? De zithouding en/of het rijgedrag.
Jacq
Ik heb tijdelijk een nieuwe account aangemaakt omdat ik niet kon inloggen :oops: Catemaron=Katamarom

Het verschil zat in de geometrie van het frame. Het ging met name om de zithoek. De zadelbuis stond in eerste instantie teveel rechtop. Hierdoor trapte mijn vrouw zichzelf over het zadel heen. Ze bleef dus niet in het zadel zitten maar kwam er aan de achterkant van het zadel overheen. Dat gaf erg veel zadelpijn.
De tweede fiets heeft een meer luie zithoek gekregen waarmee het probleem werd opgelost.

@Schlauch,

karakter is de combi van "de zit" en het rijgedrag. Das dus voor iedereen anders, zelfs al zou je bijna dezelfde lichaams maten hebben, erg persoonlijk.

Maar wat doet het buismateriaal ertoe? denk jij dat je zo 123 het verschil voelt tussen deda, columbus, reynolds of plain 4130?

Als ik het zo lees was de "zit" te sportief voor deze gebruiker en hebben ze dit aangepast.

Bas

Schlauch schreef:Dus als jij schrijft 'karakter' van de fiets bedoel je de maten. Jac
Technisch gesproken heb je waarschijnlijk wel gelijk. Ik heb het boek van Marten er nog maar eens op na geslagen. Quote "de geometrie van een fietsframe valt in enkele maten vast te leggen. De zit- en stuurhoek, achtervorklengte, bovenbuislengte en framehoogte, wieldiameter, vorksprong en brackethoogte is alles wat je nodig hebt om de grondvormen van het frame te bepalen" Endyoute

Als simpele consument kan ik nog wel meepraten over framehoogte, bovenbuislengte en wieldiameter. De invloed van de overige maten op de eigenschappen van het frame is me veel te technisch. Sterker zelfs ik heb de indruk dat framebouwers onderling hier ook nog wel over kunnen discussiëren.
Niet om het één of ander maar wat heb ik nu verstand van hoe hoog de bracket moet komen? Het enige wat ik daarover te melden heb is dat de trappers bij het fietsen niet tegen de grond aan moeten komen :roll:

Samengevat voor de gemiddelde consument is een op maatgemaakt frame best een avontuur. Je kunt niet proefrijden en er zijn veel maten waarbij je op de kennis en ervaring van de framebouwer vertrouwd. Meestal gaat dat ook wel goed. Maar in het geval van mijn vrouw dus niet. Dan is het klasse als je zonder gezeur je frame kunt ruilen voor een ander frame. De letterlijke uitspraak van John van Herwerden was: "het enige dat teld is dat je tevreden bent met je fiets en als dat niet lukt dan krijg je, je geld terug". Dat noemt hij maatgarantie en ik noem het zorgeloos koopgenot.

Om nu op je opmerking van verschillende materialen terug te komen:
Om de discussie beperkt te houden. Een roadmaster is een stalen fiets. Het verschil is de diverse buistype zit voor mij als consument vooral in het eindgewicht van de fiets. Een roadmaster weegt ca. 16 kilo en een roadmaster C weegt ca. 12 kilo. Persoonlijk is mijn overtuiging dat hoe lichter de fiets is hoe meer men zijn best heeft gedaan, hoe fijner de fiets uiteindelijk rijdt. Let wel dit is een persoonlijke overtuiging en er zijn op dit forum genoeg mensen die vinden dat 10 kilo afvallen een stuk goedkoper is en veel effectiever.