Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto's bewerken = bedriegen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Foto's bewerken = bedriegen?

Vincent Schol schreef:Afbeelding
Há, ik zat ook aan dit schilderij te denken bij mijn post! Ik ben beeldend kunstenaar en gebruik soms dit beeld om mensen iets uit te leggen over mijn eigen werk en schilderijen in het algemeen. Je zult staan te kijken hoeveel mensen min of meer kwaad/beledigd zijn als ik hen vertel dat ze geen pijp bekijken, maar een schilderij!

Tja, de betekenis der dingen..... :wink:

Ik gebruik Photoshop bijna dagelijks voor mijn fotografie. Geen enkele foto gaat komt nog op mijn site zonder dat deze met Photoshop is goed gezet. Opscherpen, ruis-reductie, kleuren aanpassen, filters, af en toe wat HDR technieken, ik doe het allemaal. Maar om echt grote storende elementen te gaan wegretoucheren, dat doe ik niet vaak. Natuurlijk moet wel eventuele sensor-vuil of zo. Ik vind dat het de kunst van de fotograaf is om net dat landschap te vinden zonder die storende elementen.

De pure foto op zich houden zonder gephotoshop als het enige echte zien, vind ik zever. Je kan de werkelijkheid soms beter benaderen met Photoshop of andere digitale beeldbewerkingen, want een fototoestel is altijd veel beperkter als het menselijke oog.

Als wij naar een landschap kijken zien wij vaak alleen het mooie ervan, maar onze hersens hebben soms de neiging om kleine storende elementen als bijvoorbeeld elektriciteitsleidingen automatisch weg te filteren. Daarom is het niet echt onjuist om deze eventueel weg te shoppen.

Waar voor mij echt de grens komt te liggen is als mensen tussen verschillende foto's beginnen te knippen en te plakken om een collage te maken.

Een mooiere lucht er bij plakken heb ik ook nog nooit gedaan. Een foto is een moment, en als de lucht op die moment nu eenmaal niet zo mooi is, dan heb je pech. Daarom heb ik liever een dag met afwisselend een bui en wat opklaringen op fietsreis...

Maar voor mij mag eigenlijk alles hoor, maar als ze echt gaan assembleren of zwaar gaan Photoshoppen zou dat wel steeds bij de foto vermeld moeten staan.

Een foto wordt nog steeds gemaakt als je achter de camera staat. Als je dan al je nabewerkingen al kunt incalculeren, dan ben je denk ik niet fout bezig.

ottovds schreef:..., maar als ze echt gaan assembleren of zwaar gaan Photoshoppen zou dat wel steeds bij de foto vermeld moeten staan.
Lijkt mij overbodig; dat zie je toch direct ! :wink:

Afbeelding

dikwijls zie je het ook niet hoor :wink:

Heel jammer dat ik niet uitgebreid kan reageren.....ben op dit moment aan het werk en heb een deadline.....

Interesante discussie. leuk om de verschillende ideeen te lezen.

regel 1: Het valt of staat bij het doel waarvoor de foto is geschoten.
regel 2: de klant bepaalt wat wel en niet kan of wat wel of niet mooi is.

Als ik tijd heb ga ik er wat dieper op in......

Groet,
Marco

Leon schreef:Anderzijds is de realiteit ook onzin. Die twee fietsers zijn daar maar heel even geweest. Daarvoor waren ze daar waarschijnlijk nog nooit, en ze zullen ook nooit weer op die manier precies daar zijn.
En interessanter, hoe zijn ze daar gekomen? Waren ze echt recreatief aan het fietsen? Of zijn het modellen (vrouw en dochter van de fotograaf) die gevraagd zijn even te gaan poseren? En wat is dan ethisch? Is het voor de lens creeëren van een nepwerkelijkheid anders dan het met photoshop maken van een nepfoto?
Het waren toevallige pasanten, dus niets geposeerd, eigenlijk veel leuker (en vaak moeilijker) dan met modellen.

Maar zoals eerder gezegd, van mij mag alles mits je er zelf achter staat.
Ik heb in de beginjaren '70 blijkbaar de verkeerde fotoleraar gehad. :wink:
In die tijd was je soms de hele nacht (of nachten) in de doka aan het stoeien om een leuk effect te bereiken en nu doe je datzelfde in notime in fotoshop. Heerlijk die mogelijkheden, dus gebruik ze, is mijn devies!!

Marco Meijerink schreef:...regel 2: de klant bepaalt wat wel en niet kan of wat wel of niet mooi is.......
Dat de klant bepaalt wat wel of niet gewenst is wat betreft het shoppen kan ik in meegaan maar dat de klant bepaalt wat mooi is vind ik te ver gaan.
Ik zou niet iets willen maken waar ik zelf niet achter zou kunnen staan omdat de klant het nu eenmaal mooi vindt.

natuurlijk moet je achter je werk staan. Maar dat geldt voor alles wat je doet dus ook voor fotograferen.

Ik vind het trouwens wel een erg leuk discussieonderwerp. Zeker omdat het van verschillende kanten benaderd wordt. Het dwingt me tot nadenken en dat is altijd prettig.

Plato zou aanvoeren dat elke foto per definitie bedrog is. Het poogt iets na te bootsen maar faalt daarin jammerlijk. Immers, het gefotografeerde bevindt zich in een meer dimentionale ruimte wat op de foto wordt teruggebracht tot slechts twee dimenties. (En dan soms ook nog in zwart-wit!) De foto (om nog maar te zwijgen van de fotoafdruk) staat daarmee mijlen ver van de oorspronkelijke idee.

Is het niet eigelijk zo dat het een raar idee van ons is om te denken dat we naar de waarheid kijken op het moment dat we naar een foto kijken? We kijken naar een foto. Een lichtschrijfsel. Een vorm van verslaglegging zo je wilt.
Bij schrijvende journalisten of televisie journalisten weten we makkelijker te duiden of de verslaglegging gekleurd is door de visie van de brenger van de boodschap. Waarom vinden we het moeilijker te accepteren dat de fotograaf evengoed kleurt? De fotograaf kan zich slechts bedienen van een rechthoekig kader en een lens met een brandpunt. Hij heeft veel meer gezien dan dat hij ons laat zien binnen de lijnen van dat kader wat hij ons voorschotelt. Op het moment dat hij afdrukt is de waarheid al lang weer anders.

Het is denk ik eigen aan de mens om te willen verfraaien. Of het nu gaat om de wanden van de grotten van Lascaux of om een beeld van Mischa Klein. Beiden zijn pogingen om weer te geven wat de maker op dat moment zag of ervoer. En het is daarmee een poging om de idee van Plato weer te geven.

Opvallend hoeveel creativelingen er op de fiets zitten. Voer voor psychologen (of philosofen) zou ik haast zeggen...

@ Michael W: Mijn film en videodocent was trouwens ook een adept van de verkeerde fotografieleraar.)

@ Marco: Ben benieuwd naar je visie dus lees graag je uitgediepte idee.

Maarten W schreef:Bij schrijvende journalisten of televisie journalisten weten we makkelijker te duiden of de verslaglegging gekleurd is door de visie van de brenger van de boodschap. Waarom vinden we het moeilijker te accepteren dat de fotograaf evengoed kleurt?
Manipulatie van het nieuws met wat voor doel dan ook is helaas aan de orde van de dag. Het acht uur journaal op de televisie is er helaas ook een voorbeeld van tegenwoordig.

Desalniettemin is het de bedoeling dat er degelijk onderscheid gemaakt wordt tussen feit en mening(opinie). Een opinie weergeven is o zo makkelijk. De feiten weergeven is een stuk moeilijker, je moet ervoor over je eigen ego heen weten te stappen.

Mijn eigen (vakantie)foto's manipuleer ik overigens niet. Ik fotografeer onderweg dan ook alles, tot aan vuilnishopen toe. :wink:

ottovds schreef:Ik vind dat het de kunst van de fotograaf is om net dat landschap te vinden zonder die storende elementen.
Ik was een paar jaar geleden eens in Siena (I) en stond op de plek, ergens bovenin een gebouw, van waaraf Henri Cartier-Bresson ooit een pracht van een foto van een verstild marktplein maakte. De foto had ik kort daarvoor op een expositie gezien en ik herkende de locatie.
Deze: Afbeelding
Mijn respect voor de beroemde fotograaf nam echter acuut een beetje af. Wat had zijn foto voor een groot deel voor mij zo mooi gemaakt? De gebouwen? Het tafereel wat zich op het plein afspeelde? Ja. Maar ook het ontbreken van de minimaal 80 auto's die op het plein stonden en waarschijnlijk ook de 20 verkeersborden, 20 autowerende paaltjes, een betaalautomaat, 10 reclameborden en 2 touringcars.
Ik heb zijn foto niet na proberen te maken, en ben ook niet op zoek gegaan naar een plek in Siena waar het wel rustig was.
Kortom, landschapsfoto's maken zonder storende elementen is een niche in de kunstfotografie en heeft niet zo veel van doen met documentaire fotografie, wat overigens ook maar een van de vele soorten fotografie is.

P.s. Met technische camera's is in het analoge tijyperk overigens ook al heel wat gefoezeld. Niet alleen perspectief, maar ook slinks verlopende scherpte. Allemaal naar je eigen hand zetten van de waarheid.
Leon

Leon schreef:Mijn respect voor de beroemde fotograaf nam echter acuut een beetje af.
Jammer! Bresson is de man van het 'gouden moment' eventueel een handje geholpen, maar nooit helemaal.

Waarom zou je minder respect hebben voor een mooi werk wanneer je eventjes in de keuken kunt kijken en kunt zien hoe het wordt gemaakt? Verdwijnt de magie dan?

Orhan Pamuk heeft een spannende roman geschreven getiteld 'Ik heet Karmozijn'. Deze 'whodunit' beschrijft de botsende opvattingen over het weergeven van de werkelijkheid. Natuurlijk via het toen slechts beschikbare medium: de schilderkunst. In het Oosten was het verboden om het menselijke gezicht echt weer te geven. Het was in strijd met het geloof. Je nam de positie in van God en dat was een zonde. Beeltenissen van mensen moesten worden vermeden of mochten alleen volgens een vast schema. In het Westen was men die fase al voorbij. De rijke patriciërs uit Venetië bijvoorbeeld lieten zich in hun volle glorie portretteren.

In feite is de discussie over wat mag en niet mag in de fotografie terug te brengen tot het bovenstaande: mag iedereen een beetje voor God spelen oftewel de Schepper zijn van een werkelijkheid?

:wink:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NJNK83Q8.jpg

Volgens mij is veel geoorloofd. Ik vind wel dat je mesnen niet op het verkeerde been mag zetten, Maar dat gebeurde in hettijdperk vande analoge fotografie ook. Met een foto uit een bepaalde hoek en een bepaalde instelling kon men het zwembad van hotel in de folder veel groter doen lijken dan de werkelijkheid.
Wat wereldfietsers niet moeten doen is een foto maken van een drukke weg en alle auto's verwijderen en er vervolgens bij zetten: " Zie je wel, geen verkeer te bekennen op deze weg."

bert sitters schreef:Wat wereldfietsers niet moeten doen is een foto maken van een drukke weg en alle auto's verwijderen en er vervolgens bij zetten: " Zie je wel, geen verkeer te bekennen op deze weg."
Ach, waarom niet? Dat doet jouw perceptie in feite met jou ook. Wanneer je naar iemand/iets kijkt, dan selecteer je ook en laat veel weg terwijl je de essentie absorbeert.

En bovendien is vrijwel iedereen inmiddels vertrouwd met het volgende in de beeldtaal van film bijvoorbeeld. Luisteren met je ogen, kijken met je oren.* Ernst Lubitsch was daar een meester in. :wink:

*:(edit)

bert sitters schreef:Volgens mij is veel geoorloofd. Ik vind wel dat je mensen niet op het verkeerde been mag zetten,
Probleem is een beetje dat alle soorten fotografie hier door elkaar gehusseld worden. In de kunstzinnige fotografie en reclame mag alles, in reportages weinig tot niets.

Mooi fietspad door de duinen!
Afbeelding Afbeelding
De gefotosjopte komt veel dichter bij de werkelijkheid dan het origineel!! :wink:

Michael W schreef:in reportages weinig tot niets.:wink:
De meeste klanten reageren er toch tevreden door.
Rachel schreef:
Leon schreef:Mijn respect voor de beroemde fotograaf nam echter acuut een beetje af.
Waarom zou je minder respect hebben voor een mooi werk wanneer je eventjes in de keuken kunt kijken en kunt zien hoe het wordt gemaakt? Verdwijnt de magie dan?
Een klein beetje (van veel) wel ja. Ik was altijd gebiologeerd door mooie lege pleinen en straten en heb menig uur doorgebracht met zoeken naar authentieke locaties en uitvogelen hoe ik alle paatjes en auto's uit beeld kom krijgen en nog een enigszins acceptabele compositie overhield. Toen ik me realiseerde dat die authentieke locaties een eeuw geleden net zo normaal waren als parkeerplaatsen nu, wist ik dat Cartier-Bresson zich kon focussen op zijn specialiteit (het moment) zonder al te veel tijd te verliezen aan hetgeen mij vrijwel alle tijd kostte.
Leon

Leon schreef:Toen ik me realiseerde dat die authentieke locaties een eeuw geleden net zo normaal waren als parkeerplaatsen nu, wist ik dat Cartier-Bresson zich kon focussen op zijn specialiteit (het moment) zonder al te veel tijd te verliezen aan hetgeen mij vrijwel alle tijd kostte.
Dat is toch geen tijd verliezen. Zoeken is toch de mooiste bezigheid!
:D

Ik als herintredend fietsertje dacht aldoor dat voor doorgewinterde wereldfietsers als jij de weg ergens naartoe telt, en niet het doel... :roll:

:wink:

Ik was altijd gebiologeerd door mooie lege pleinen en straten en heb menig uur doorgebracht met zoeken naar authentieke locaties en uitvogelen hoe ik alle paatjes en auto's uit beeld kom krijgen en nog een enigszins acceptabele compositie overhield. Toen ik me realiseerde dat die authentieke locaties een eeuw geleden net zo normaal waren als parkeerplaatsen nu, wist ik dat Cartier-Bresson zich kon focussen op zijn specialiteit (het moment) zonder al te veel tijd te verliezen aan hetgeen mij vrijwel alle tijd kostte.
En dit is toch ook maar weer een mooie illustratie van hoe verschillend mensen waarnemen, en je dus ook éénzelfde foto kan bekijken!
Leon zag onder andere de moeite die Bresson zich getroost zou hebben om de foto zo leeg te krijgen, een ander ziet er de vluchtgheid van het moment in, en ik misschien wel een mooie compostie van grijsvlakken.

En dat allemaal in die éne foto die "de waarheid-en niet-dan-de-waarheid" zou zijn.

Er is een verschil tussen Werkelijkheid en Waarheid...

Afbeelding

Zo moet het in ieder geval niet ;). Let op het heel bijzondere 'Escher' crankstel, dank zij een overijverige retoucheerspuit

(bron: http://www.wooljersey.com/gallery/v/ald ... ?g2_page=9)

Leon schreef: ...Toen ik me realiseerde dat die authentieke locaties een eeuw geleden net zo normaal waren als parkeerplaatsen nu, wist ik dat Cartier-Bresson zich kon focussen op zijn specialiteit (het moment) zonder al te veel tijd te verliezen aan hetgeen mij vrijwel alle tijd kostte.
Leon
Dat het leven nu een ander tempo heeft en dat de wereld er tegenwoordig anders uitziet is een feit. Maar dat het daardoor moeilijker is om het beslissende moment te fotograferen ben ik niet met je eens. Misschien doen zich door de snelheid van het bestaan van vandaag de dag wel veel meer beslissende momenten voor...
Ook vormen modern straatmeubilair en auto's geen belemmering voor een foto waarin het beslissende moment vlijmscherp worden vastgelegd.



Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de foto's van (eveneens Magnum) fotograaf Martin Parr:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijk naar wat je nu ziet, niet wat anderen zagen.