Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Herwerden Roadmaster: puur geluk - Forum Wereldfietser

Van Herwerden Roadmaster: puur geluk

Sinds korte tijd is een Van Herwerden Roadmaster mijn reisgezel. En het moet mij van het hart: het is puur geluk.
Als iemand dat zegt zou ik willen weten vanuit welke ervaring iemand spreekt. Die is als volgt: Mijn conclusie over de Roadmaster zet ik af tegen 20 jaar fietsen op Batavus, Giant (Expedition), Koga (Terraliner Oval, Globetraveller en Randonneur) en Idworx (Easy Rohler Sport) voor woon-werkverkeer en bepakte fietsvakanties. Maar racefietsen zijn mij ook niet vreemd.
De Roadmaster van Van Herwerden heeft een stalen frame. Het voordeel daarvan behoeft geen toelichting. Maak je wensen kenbaar en het frame wordt - na overleg & advies - zo gebouwd als jij dat wenst, als een maatkostuum. Ik koos voor een frame dat plaats bood aan betrekkelijk brede banden (37 mm met spatborden) en een voorvork die behoorlijk recht onder de fiets staat. Ook de afmontage is volledig door de klant te bepalen. Mijn keus (onder meer): Rohloff, Magura, Brooks, Ergon, Sks, Exal en Tubus.
Maar hoe rijdt het dan?
In één woord: fenomenaal. Deze fiets brengt het fietsen terug tot de essentie. Ga terug in je herinnering en bedenk waarom je ooit een enthousiast fietser bent geworden. Met deze fiets is ieder moment puur genot. Iedere trap wordt omgezet in voorwaartse beweging. Even aanzetten, en je schiet vooruit. Hij stuurt messcherp en is heel voorspelbaar, zonder onrustig te zijn. Ik moest in een binnenbocht met hoge snelheid een keer behoorlijk in de remmen omdat mijn fietsmaatje naast mij plots een lekke voorband had. De Roadmaster bleef keurig bestuurbaar en liet zich gemoedelijk tot stilstand brengen. Op rechte stukken laat ie zich keurig en comfortabel berijden, waarbij gemakkelijk betrekkelijk hoge snelheden gehaald worden. Op mindere gladde wegen geen centje pijn.
Ben je enthousiast fietser dan is een eventuele meerprijs (Idworx is bij voorbeeld duurder) na één rit op de Roadmaster direct vergeten.

Fijn dat je zo blij bent met je nieuwe fiets, maar op een goed passende nieuwe: Santos, Koga, Snel, Avaghon, M-gineering, Vittorio, Velotraum, Thorn enz was je net zo gelukkig geweest, of misschien wel gelukkiger?

is dit een reclamespot ?

Dit lijkt idd op reclame, een maatfiets is een maatfiets ja. Maar er zijn genoeg fietsers die of een confectiefiets rijden en even enthousiast zijn.

Hallo,

Inderdaad ik heb sinds kort een VSF 400 Rohloff en 3 weken rond gefiets door nederland en Belgie en hij bevalt zeer goed deze confectie fiets voor net iets meer dan 2200 euro.

Martin

Proficiat met je Herwerden Roadmaster. Leuk te lezen, als iemand zo enthousiast is over zijn fiets. Echter een maatframe is mijn inziens alleen nodig als je zeer afwijkende lichaams maten hebt. Op de heden daagse moderne confectie fietsen kan je zoveel afstellen dat deze voor 95% van de vakantie fietsers voldoen. Je betaald hier toch wel zeker een € 800,00 meer voor dan voor een confectie fiets.
Roger.

Ik zou ook graag een afbeelding van je fiets zien en hoeveel km je er inmiddels op hebt zitten.

Fijn dat je zo blij bent met je nieuwe fiets, maar op een goed passende nieuwe: Santos, Koga, Snel, Avaghon, M-gineering, Vittorio, Velotraum, Thorn enz was je net zo gelukkig geweest, of misschien wel gelukkiger?
Inderdaad en ik ben al 3 maanden erg gelukkig op mijn Diamant Saphir met Rohloff en dit is geen reclame.... :lol:
PfIETsER schreef:Sinds korte tijd is een Van Herwerden Roadmaster mijn reisgezel. En het moet mij van het hart: het is puur geluk.
Als iemand dat zegt zou ik willen weten vanuit welke ervaring iemand spreekt. Die is als volgt: Mijn conclusie over de Roadmaster zet ik af tegen 20 jaar fietsen op Batavus, Giant (Expedition), Koga (Terraliner Oval, Globetraveller en Randonneur) en Idworx (Easy Rohler Sport) voor woon-werkverkeer en bepakte fietsvakanties.
20 jaar fietsen? Dat kan natuurlijk, maar jij beschrijft wel 6 verschillende fietsen, das bijna iedere drie jaar een andere fiets. Was je zo ontevreden over al die fietsen die aan deze vooraf zijn gegaan?
Haike schreef: 20 jaar fietsen? Dat kan natuurlijk, maar jij beschrijft wel 6 verschillende fietsen, das bijna iedere drie jaar een andere fiets. Was je zo ontevreden over al die fietsen die aan deze vooraf zijn gegaan?
Verandering van spijs doet eten! Over drie jaar geen van Herwerden meer...

He mensen.. Waarom moet deze man (of vrouw) het zo ontgelden omdat hij/zij erg tevreden is met wat ongetwijfeld een erg mooie fiets zal zijn? Ik kan me heel goed voorstellen dat dit een fijnere fiets is dan alle voorgangers. Over van Herwerden horen we hier niet zoveel, en daarom is het goed eraan herinnerd te worden dat ook daarvandaan pracht vakantiefietsen komen. En inderdaad, er zijn nog wel enkele andere aanbieders van mooie fietsen.
Wim

Voor een roadmaster frame betaal je bij Van herwerden tussen de 1100/1200 euro.
met een R-naaf zit je op minimaal 3000 euro.

mario

ik veronderstelde niets maar vroeg me enkel af of het een reclamespot was. Lees nog maar het tweede gedeelte eens opnieuw....
Overigens vind ik zijn/haar poëtische tekst prachtig:
Iedere trap wordt omgezet in voorwaartse beweging. Even aanzetten, en je schiet vooruit.
:D

Willem Jongman schreef:He mensen.. Waarom moet deze man (of vrouw) het zo ontgelden omdat hij/zij erg tevreden is met wat ongetwijfeld een erg mooie fiets zal zijn?
Ik geloof onmiddellijk dat het een mooie fiets is, maar dat is een Iddworx ook, en wel aan de bovenkant van het top segment, als die na plusminus drie jaar al weer de deur uit gaat... wat is er dan aan de hand? Daar ben ik nieuwsgierig naar....

Jac,

Los van het feit dat ik weinig begrijp van je betoog weet ik een ding heel zeker, en uit uitermate betrouwbare bron. De frame's van Idworxs worden gebouwd in de speciale afdeling van Giant, daar waar het Trek-frame van Lance ook het licht heeft gezien. Das dus niet zomaar een "freempje"
Haike schreef:
PfIETsER schreef:Sinds korte tijd is een Van Herwerden Roadmaster mijn reisgezel. En het moet mij van het hart: het is puur geluk.
Als iemand dat zegt zou ik willen weten vanuit welke ervaring iemand spreekt. Die is als volgt: Mijn conclusie over de Roadmaster zet ik af tegen 20 jaar fietsen op Batavus, Giant (Expedition), Koga (Terraliner Oval, Globetraveller en Randonneur) en Idworx (Easy Rohler Sport) voor woon-werkverkeer en bepakte fietsvakanties.
20 jaar fietsen? Dat kan natuurlijk, maar jij beschrijft wel 6 verschillende fietsen, das bijna iedere drie jaar een andere fiets. Was je zo ontevreden over al die fietsen die aan deze vooraf zijn gegaan?
PtIEsER,
Ik ben nu toch ook wel nieuwsgierig geworden waarom jij in twintig jaar aan je zevende fiets toe bent. Je hebt o.a. een Idworx Easy Rohler Sport van de hand gedaan. Mensen die investeren in de top van het segment doen dit over het algemeen toch om hier decennia plezier aan te beleven. Laat ons op dit forum even weten wat je drijfveren zijn en of je Herwerden Roadmaster ook achter twee á drie jaar weer verkoopt.
Roger.

Beste mensen, bedankt voor de reacties. Leuk ook de speculaties daaronder. Een paar daarvan zijn wel heel kort door de bocht. Eerst een paar zaken in het juiste perspectief plaatsen:
-Een fiets hoeft niet noodzakelijkerwijs jouw eigendom te zijn om er een fietsvakantie op te maken.
-Daarnaast heb ik vaker dan mij lief was onvrijwillig afstand gedaan van een fiets.
-Vorig jaar maakte ik tijdens een fietsvakantie in Spanje met mijn Engelse fietspartner kennis met zijn Thorn met Rohloff. Die gebruikte hij ook voor woon-werkverkeer. Dat leek mij ook een prima idee. Twee fietsen de deur uit en één superfiets daarvoor terug. Ik verkocht mijn (uitgeklede en opgewaardeerde) Randonneur, die mij overigens zeer goed beviel. Ook verkocht ik mijn nog goede stadsfiets.
-Toen kwam via een zogenaamde Zoekwekker een nieuwe Idworx ER Sport bij een dealer in het Noorden voorbij. Voor uiteindelijk € 800 minder dan de cataloguswaarde en vanwege de goede pers durfde ik die aanschaf wel aan. Zo hij mij onverhoopt niet zou bevallen was er waarschijnlijk genoeg vraag op de tweedehands markt om er nog een goede prijs voor te krijgen.
En ik – zo bleek in een periode van 5 maanden en ca. 3.000 km – was niet geheel in mijn nopjes met de ER, ook niet nadat ik er smallere banden onder gezet had. Daarmee zeg ik uitdrukkelijk niet dat het geen goede fiets is. Er is (wat mij betreft) te veel aandacht voor comfort en rechtuit rijden, en dit gaat ten koste van het rijgedrag en de wegligging. Die zijn mij te indirect. Ik vond dat je betrekkelijk hard moet werken om een beetje snelheid te maken. In bochten vond ik de ER nogal zoekend. Met de Randonneur kon je gewoon strakker afdalen en door bochten. De gebruiksvriendelijkheid van het spannen van de ketting via een excentrisch bracket beviel mij ook minder.
Met het bovenstaande wil ik niets afdoen aan de kwaliteit van de ER: er zijn natuurlijk een heleboel mensen voor wie het een geweldige fiets is; het is maar net wat de berijder belangrijk vind. Conform mijn inschatting was het verkopen via Marktplaats van de ER na een half jaar en voor de prijs die ik er voor betaald had geen probleem.

Ik heb vooral mijn enthousiasme voor mijn huidige fiets willen overbrengen. Ook heb ik nog maar eens willen aangeven dat de ene kwaliteitsfiets de andere niet is. Maar als je weet wat je belangrijk vindt, of - als je een fiets laat bouwen - wat nog belangrijker is: als de framebouwer weet wat jij belangrijk vindt, kun je een fiets kopen waaraan voor jou werkelijk alles klopt. Of die letterlijk op je lijf geschreven is.

Tja, en voor mij is dat dus de Van Herwerden Roadmaster. Dat ik daar zeer enthousiast over ben is wel overgekomen. Het versnellingssysteem buiten beschouwing gelaten vind ik ‘m gewoon nog lekkerder rijden dan bij voorbeeld mijn Randonneur.
Mede naar aanleiding van vragen daarover nog het volgende: het is de CX-uitvoering. Die heeft een iets langere basis en biedt ruimte voor net iets bredere banden dan bij de C-uitvoering. Het frame is aangepast aan mijn iets langere armen & benen en mijn voorkeur voor een sportieve zit. In verband met dat laatste is ook de voorvork rechter onder de fiets gekozen.

Kijk.... nu worden een aantal dingen wat duidelijker; een hele kritische fietser dus... :wink:

Schlauch schreef:
Haike schreef:De frame's van Idworxs worden gebouwd in de speciale afdeling van Giant, daar waar het Trek-frame van Lance ook het licht heeft gezien. Das dus niet zomaar een "freempje"
Bij Giant werkte een famous designer die verklaarde stellig dat je per fietsmodel maar 1 of 2 maten hoefde te hebben, en de rest wel aan kon passen, maar dat terzijde.
Kun je niet eens vragen wat voor testresultaat het zou geven als je op een IDW wat smallere bandjes zou monteren ?
Jac
Ik denk dat je die vraag aan Gerrit Gaastra moet stellen van Idworxs, die ontwerpt ook banden voor de firma Schwalbe, dus als iemand dat kan weten is hij het wel lijkt me zo. :lol:

Ik zou wel eemn mooie foto willen zien.

mario