Wie heeft er ervaring met het meenemen van een fiets in de trein in de voormalige Sovjet-Unie? Het gaat mij vooral om Wit-Rusland, Letland en Litouwen, maar ervaringen in bijv. Oekraïne of Rusland zijn ook welkom, want de treinen en de regels verschillen geloof ik niet zoveel.
Ik lees overal verschillende dingen.
Ik heb begrepen dat je volgens de officiële regels een fiets mee mag nemen, als je hem verpakt en kwijt kunt op de gebruikelijke bagageplekken, en je totale bagagegewicht niet boven de 36 kg uitkomt. Minder dan 36 kg inclusief fiets lukt me nooit, maar afgezien daarvan zie ik het ook niet zo zitten om in m'n eentje met een verpakte fiets en alle tassen los te moeten rondsjouwen en de fiets op de bagagerekken boven de slaapplaatsen te tillen.
Maar ergens anders las ik dat het in Letland en Litouwen best mogelijk is om je fiets gewoon in het gangpad of het halletje neer te zetten. En ik kreeg de indruk dat iets dergelijks in Wit-Rusland ook wel mogelijk is op de regionale boemeltjes, maar niet op de lange-afstandstreinen.
Dus ik heb een paar opties bedacht om vanuit Wit-Rusland weer thuis te komen (voor terug fietsen heb ik de tijd niet ), maar ik weet niet van allemaal hoe haalbaar ze zijn.
1. Met regionale treinen naar Minsk, en dan de rechtstreekse trein naar Nederland.
2. Met regionale treinen naar Polen, of tot de grens en er overheen fietsen, en dan verder met treinen waar wel gewoon een fiets in meemag.
3. Fietsen naar Daugavpils in Letland (dat is niet zo ver vanaf mijn einddoel in Wit-Rusland) (of met de trein erheen, als dat kan), met de trein naar Klaipeda, boot naar Kiel, en vervolgens met de trein naar Nederland.
Dus graag jullie ideeën, reacties en ervaringen!
O ja, ik wilde ook nog even zeggen dat ik de afgelopen maanden regelmatig dit forum heb gelezen en er een hoop nuttige informatie heb opgedaan. Bedankt allemaal!
Dorenda
Ik lees overal verschillende dingen.
Ik heb begrepen dat je volgens de officiële regels een fiets mee mag nemen, als je hem verpakt en kwijt kunt op de gebruikelijke bagageplekken, en je totale bagagegewicht niet boven de 36 kg uitkomt. Minder dan 36 kg inclusief fiets lukt me nooit, maar afgezien daarvan zie ik het ook niet zo zitten om in m'n eentje met een verpakte fiets en alle tassen los te moeten rondsjouwen en de fiets op de bagagerekken boven de slaapplaatsen te tillen.
Maar ergens anders las ik dat het in Letland en Litouwen best mogelijk is om je fiets gewoon in het gangpad of het halletje neer te zetten. En ik kreeg de indruk dat iets dergelijks in Wit-Rusland ook wel mogelijk is op de regionale boemeltjes, maar niet op de lange-afstandstreinen.
Dus ik heb een paar opties bedacht om vanuit Wit-Rusland weer thuis te komen (voor terug fietsen heb ik de tijd niet ), maar ik weet niet van allemaal hoe haalbaar ze zijn.
1. Met regionale treinen naar Minsk, en dan de rechtstreekse trein naar Nederland.
2. Met regionale treinen naar Polen, of tot de grens en er overheen fietsen, en dan verder met treinen waar wel gewoon een fiets in meemag.
3. Fietsen naar Daugavpils in Letland (dat is niet zo ver vanaf mijn einddoel in Wit-Rusland) (of met de trein erheen, als dat kan), met de trein naar Klaipeda, boot naar Kiel, en vervolgens met de trein naar Nederland.
Dus graag jullie ideeën, reacties en ervaringen!
O ja, ik wilde ook nog even zeggen dat ik de afgelopen maanden regelmatig dit forum heb gelezen en er een hoop nuttige informatie heb opgedaan. Bedankt allemaal!
Dorenda