Bij een aantal sportzaken en helemaal bij wielerspeciaalzaken kun je de schoenen even uitproberen op een fiets die op van die rollers staat. Ik zou gewoon een aantal merken/typen uitproberen en iets nemen wat jij het lekkerst vindt zitten tijdens het fietsen en waar je ook goed op kunt lopen...iedereen heeft andere voeten, dus het gaat erom wat voor jouw voeten het prettigst voelt.
Zal ik meteen ook een paar voor en nadelen van sandalen opnoemen... maar die wegen niet op tegen de voordelen vind ik zelf.
nadelen
- zand, stof en kleine steentje kruipen al eens tussen je voet en de zool van je sandaal (steentje is ook zo weer weg)
- je voeten zijn niet altijd proper meer op het einde van de dag
- niet brandnetel bestendig
- een opspringende steen heeft mijn teennagel eens gebroken (was éénmalig)
- je voet krijgt op de open plaatsen een leuk rood kleurtje, en waar de bandjes zitten uiteraard niet, is geen gezicht maar past dan weer bij je half verbrande bovenbeen zeker het eerste jaar smeren!!!
voordelen
- lekkere frisse voetjes
- snel droge sandalen na de regen, paar droge sokken aan en je kan droog verder fietsen
- ook te gebuiken als je bvb een stad wil bezoeken (fietsschoenen lijken te veel op fietsschoenen)
- is het kouder, gewoon een paar extra sokken aan, bandjes een beetje losser en geen knellende schoen (knellende schoenen isoleren niet, waardoor je koude voeten blijft hebben of krijgt)
Ik gebruik mijn Teva's ook in IJsland en Scandinavie, is dus voor elk land wel geschikt.
Naast mijn Teva's heb ik geen schoenen meer bij, behalve voor IJsland een paar oude sportschoenen om de rivieren te doorwaden zodat de Teva's droog blijven (het water is dan ook heel erg koud, vandaar)