Wat eindgebruiker voorstelt is:Michael W schreef:Een reden temeer om de zaak eens grondig op te schonen en de hele scheefgroei eruit te gooien. Jouw voorstellen zijn nog veel te veel een compromis aan de huidige situatie :wink:Theo Jorna schreef: Lijkt?
Zonder blad hadden we nu een kleine overzichtelijke vereniging gehad. Of geen vereniging.Die scheefgroei is in 1995 al begonnen.
Gewoon de belangen scheiden zoals "eindgebruiker" hierboven ook al omschreef.
Alleen zou ik de structuur anders kiezen. Ik zou eerder denken aan een nieuwe vereniging, stichting, of misschien zelfs een VOF of BV. Laten we als voorbeeld de vereniging nemen. Deze vereniging kent slechts twee leden: de Wereldfietser en de Vakantiefietser. Het bestuur wordt gevormd door afgevaardigden van beide verenigingen. De Wereldfietser en de Vakantiefietser stellen op deze manier het beleid van de vereniging vast. En wat doet de vereniging: een blad uitgeven."
Een vereniging met slechts twee leden is bij mij een stichting, maar dit terzijde.
Een nieuwe vereniging of stichting lijkt mij nodeloos ingewikkeld. Krijg je weer nieuwe statuten en huishoudelijk reglement; en bestuursleden (vrijwilligers?) die verantwoordelijk worden voor een bedrijfsmatig proces.
Een BV komt niet in aanmerking. Allereerst is de winstgevendheid van het tijdschrift niet in de verste verte voldoende om zelfs maar aan een BV te denken. En je haalt een enorme administratie op je hals. Een BV moet een directeur hebben, je krijgt dus salarisadministratie, een heleboel blauwe enveloppen voor loonbelasting, omzetbelasting, vennootschapsbelasting enz.
Ik neem aan dat Wereldfietser en Vakantiefietser de aandeelhouders worden. Die krijgen dan inkomen uit aanmerkelijk belang. Dat betekent dat de Wereldfietser te maken gaat krijgen met belastingaangiftes enzovoorts.
Een VOF of eenmanszaak maakt niet zo veel uit; de eigenaren zijn in beide gevallen hoofdelijk aansprakelijk. Maar hier lijkt me niet aan de orde dat de vereniging dit gaat doen. Want dan zou een huidig lid van de vereniging beschikbaar moeten zijn om zelfstandig ondernemer te worden om het tijdschrift te kunnen verzorgen. Dan ben je bij de huidige situatie beland, waarbij ik die zelfstandige ondernemer ben.
Waar het om gaat, is dat er duidelijke (schriftelijke!) afspraken zijn, waarin is vastgelegd wat de relatie is tussen vereniging en tijdschrift en die voorkomen dat de uitgever naar eigen goeddunken het tijdschrift kan veranderen in een blad waarin de leden(vergadering) zich niet herken(nen)t.
Of mijn bedrijf die uitgever wordt, of een ander bedrijf, dat is aan de ledenvergadering. Voorwaarde van mijn kant (maar dat zal voor elke uitgever gelden) is dat het tijdschrift blijvend bij de uitgever wordt ondergebracht. Alleen dan heeft het zin om (geld e.d.) te gaan investeren.
Natuurlijk wil de vereniging garanties. Die zijn er nu al, omdat er al een redactiestatuut is, waarin is vastgelegd dat de redactie onafhankelijk is. En de redactie bestaat uit leden van de verenigingen.
Verder kun je het zo regelen dat de ledenvergadering een besluit kan opleggen. Dat moet je juridisch even goed uitwerken.
Maar alle partijen zullen behoefte hebben aan zekere minimale garanties.