Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in de trein in Duitsland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets in de trein in Duitsland

Heb een keer Aachen-Münster per trein gereisd, fiets mee. Overstappen in Duisburg, moest daar ruim anderhalf uur wachten tot er een Gepäckwagen in de treinensamenstelling kwam. Eenmaal binnen moest ik een Zuschlag bijbetalen, omdat dit een D-trein betrof! Van Groningen naar Lübeck: vanaf Hamburg HBF deed men erg moeilijk over. Daarom brutaal met fiets in het balkon van de achterste wagon plaatsgenomen, het gemopper van de conducteur maar voor lief genomen :roll: .
Op Leipzig HBF (het grootste station van Europa) deed men aan het loket een half uur over om een fietskaart naar Groningen klaar te maken! De trein op een nippertje gehaald, want ik was speciaal voor zekerheid extra vroeg op het station aanwezig.

Vanuit Groningen gebruiken wij nogal eens de Deutsche Bahn omdat ze zulke fietsvriendelijke voorzieningen en prijzen hebben. Voor ons is dat vaak via Leer. Dat heeft wel erg lage perrons zodat je flink moet tillen om je fiets in de trein te krijgen, maar we hebben daarbijin het verleden veel hulp gehad van spoorwegpersoneel. Vanuit Leer rijdt er vlak lang de Nederlandse grens een trein naar het zuiden. Daar kun je vast ook op andere plekken in komen.
We hebben ook met heel veel plezier de City Nightline naar Bazel gebruikt. Wat een comfort, en wat goedkoop....
Onze tickets kopen we bij de Treinreiswinkel, naar tevredenheid.
Willem

Willem Jongman schreef:Vanuit Groningen gebruiken wij nogal eens de Deutsche Bahn omdat ze zulke fietsvriendelijke voorzieningen en prijzen hebben. Voor ons is dat vaak via Leer. Dat heeft wel erg lage perrons zodat je flink moet tillen om je fiets in de trein te krijgen, maar we hebben daarbijin het verleden veel hulp gehad van spoorwegpersoneel. Vanuit Leer rijdt er vlak lang de Nederlandse grens een trein naar het zuiden. Daar kun je vast ook op andere plekken in komen.
We hebben ook met heel veel plezier de City Nightline naar Bazel gebruikt. Wat een comfort, en wat goedkoop....
Onze tickets kopen we bij de Treinreiswinkel, naar tevredenheid.
Willem
Gelet op jullie info, toch maar eens proberen.
Hartelijk dank.

Martin E. van Doornik schreef:Heb een keer Aachen-Münster per trein gereisd, fiets mee. Overstappen in Duisburg, moest daar ruim anderhalf uur wachten tot er een Gepäckwagen in de treinensamenstelling kwam. Eenmaal binnen moest ik een Zuschlag bijbetalen, omdat dit een D-trein betrof! Van Groningen naar Lübeck: vanaf Hamburg HBF deed men erg moeilijk over. Daarom brutaal met fiets in het balkon van de achterste wagon plaatsgenomen, het gemopper van de conducteur maar voor lief genomen :roll: .
Op Leipzig HBF (het grootste station van Europa) deed men aan het loket een half uur over om een fietskaart naar Groningen klaar te maken! De trein op een nippertje gehaald, want ik was speciaal voor zekerheid extra vroeg op het station aanwezig.
Hoe lang was dat geleden? Leipzig Hbf is al jaren niet meer het grootste station van Duitsland. Na de verbouwing zijn een paar perrons verdwenen. Frankfurt Hbf heeft Leipzig nu overvleugeld. Er is daar onder het station ook nog een Tiefbahnhof gekomen voor regionale treinen en de S-Bahn.
In het Reisezentrum van Duitse stations gaat het tegenwoordig door de digitalisering zeer snel. In een mum van tijd heeft men een passende reisroute klaar en kunnen de kaartjes worden geprind. Daar kan NS nog flink wat van leren!

bert sitters schreef:Hoe lang was dat geleden? Leipzig Hbf is al jaren niet meer het grootste station van Duitsland. Na de verbouwing zijn een paar perrons verdwenen. Frankfurt Hbf heeft Leipzig nu overvleugeld. Er is daar onder het station ook nog een Tiefbahnhof gekomen voor regionale treinen en de S-Bahn.
In het Reisezentrum van Duitse stations gaat het tegenwoordig door de digitalisering zeer snel. In een mum van tijd heeft men een passende reisroute klaar en kunnen de kaartjes worden geprind. Daar kan NS nog flink wat van leren!
Bedankt Bert Sitters, dat kon ik niet weten. Ik was in Leipzig in 1991. Maar ik kan me nog glashelder herinneren alsof het gisteren was. Er lagen in 1991 maar liefst 52 sporen in Leipzig HBF!

bert sitters schreef: In het Reisezentrum van Duitse stations gaat het tegenwoordig door de digitalisering zeer snel. In een mum van tijd heeft men een passende reisroute klaar en kunnen de kaartjes worden geprind. Daar kan NS nog flink wat van leren!
Zeker Bert, de service van de Duitse spoorwegen is wat dat betreft prima. Misschien nog wel even voor de volledigheid erbij vertellen dat het niet gratis is. Als je een kaartje koopt via de balie, betaal je meer dan wanneer je een kaartje uit de automaat trekt. Het extra bedrag is € 3,50 , meen ik, maar dat kan ik zo gauw niet vinden op de site van Die Bahn.

Je kan kaartjes zelfs online boeken en zelf printen. Kaartje heeft dan een barcode en je moet de creditcard waarmee je betaald hebt als identificatie bij je hebben.
De goedkopere tickets zijn treingebonden d.w.z. je boekt op één specifieke trein met vertrektijd zo-enzo laat je plaats.

Ik reed vorig jaar met een trein die startte in Venlo naar Duisburg, om over te stappen naar Wurtzburg. Planning was om niet voor 9 uur in de trein te zitten (te vroeg) en om voor 18.00 ergens te zijn. Door fikse vertragingen die al begonnen in Venlo mijn "originele, voor geboekte"trein niet gehaald.

Laat in zo'n geval de conducteur van de vertraagde trein een aantekening maken op je kaartje want de regional-treinen zijn een ander bedrijf dan de intercity's. Ik had een coulante conducteur, maar kreeg - natuurlijk - een correct Duitse vermaning dat het zo toch niet werkte.

Overigens onderschrijf ik dat NS hier nog in de 20ste eeuw opereert. Je kan weliswaar je kaartje aan een automaat krijgen - en ja ook met een ander vertrekstation - , kan ook nog een fietskaartje erbij kopen en met je pas betalen maar daarna is het niet beter dan jaren geleden.

Gr Hans