Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkeersveiligheid tijdens fietstochten - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Verkeersveiligheid tijdens fietstochten

Robertjan schreef:
whisky schreef:Hoe vaak automobilisten ineens de autodeur opengooien
Hier in Bergen op Zoom is vorige week nog een mevrouw aan zo'n botsing overleden. Volgens mij heeft hij net als veel automobilisten gewoon klakkeloos de deur open gegooid.
Was trouwens een mevrouw van tegen de 80,Dan wil ik niet weten hoe ik als sportieve fietser terecht kan komen.... :roll:
Ik fiets daarom altijd met >50cm tussenruimte langs geparkeerde auto's,
Ik hou ook altijd 40-50 cm tussenruimte en kijk voor het passeren of er iemand in de auto zit... Naast dat met die deuren rijden ze ook wel eens ineens de straat op zonder te kijken en zo.
Kortom: ik probeer altijd vooruit te denken in het verkeer en voorbereid te zijn op mogelijke situaties..

Fiets de wereld (Vrij naar Lenny: Mr. Car driver fück you I'm a survivor! :roll:)
Whisky


Edit: hehehe, lang leve de Umlauts! Die komen overal door de `vieze woorden filters` heen 8)

Ik wil er nog wel op wijzen dat het ook allemaal anders kan. Toen ik in Denemarken fietste, voelde ik me toch beduidend meer op m'n gemak dan in Nederland, laat staan Duitsland. En dat zegt veel voor iemand met ADHD :wink:!

Ik zag in Denemarken vrijwel alleen rustige mensen, nooit zich laten gaan. Beter even wachten dan zich ergens langs persen, etc. Heel anders dan Nederland, en zeker anders dan Duitsland! (Even de "import" in de stadjes zoals Odense daargelaten... :oops:)

Laatst heb ik gelezen dat je het beste een pruik met lang, blond haar kan opzetten. Dat werkt stukken beter dan een helm, zo bleek uit een Engels onderzoek. Automobilisten geven fietsers met zo'n pruik de meeste tussenruimte (waarschijnlijk omdat ze zo zelf het beste kunnen kijken naar die mooie vrouw die ze denken aan te treffen).
Overigens vormen vooral mannen in witte bestelbusjes (the white van-men) een gevaar op de weg. Zij lieten de minste tussenruimte over.

Zelf denk ik dat je vooral je plaats in de rangorde moet weten (die is over het algemeen vrij laag). Accepteer die plek en ga niet, zoals veel Nederlanders doen, op je rechten staan.

Zo fietsen wij al vele jaren met veel plezier in vele landen en zonder noemenswaardige problemen.

In Zweden gaat het inhalende verkeer letterlijk op de andere weghelft rijden; ik wist niet wat ik zag. Meerdere malen heb ik in de stress gezeten of de inhalende vrachtwagens geen tegemoetkomende weggebruikers zouden scheppen, maar ze wisten het altijd weer voor elkaar te krijgen om na hun inhaalactie met een haakse bocht weer op de juiste weghelft te belanden. :P

in Spanje hebben wij dat ook meegemaakt! Met pasen dit jaar hebben wij de Camino del Cid gereden. Bijna alle auto's die we tegenkwamen gingen bijna in de tegenoverliggende berm rijden om ons alle plaats te geven! Een fietsende fransman die we later in Valencia ontmoetten had het er ook over. Heel aangenaam rijden met zo'n hoffelijke chauffeurs!

Afgelopen reis in zuid Frankrijk, schreeuwde Douwe op een stille verlaten landweg ineens dat ik van de weg af moest gaan. Kort daarop passeerde een aantal toeterende, slingerende en schreeuwende idioten in hoog tempo. Een half uur later zagen we ze weer.....beduusd (en stil!) aan de kant van de sloot, kijkend naar hun auto die in de sloot op zijn kop lag :lol: :lol: :lol: :lol:

Blanche

Blanche schreef:Afgelopen reis in zuid Frankrijk, schreeuwde Douwe op een stille verlaten landweg ineens dat ik van de weg af moest gaan. Kort daarop passeerde een aantal toeterende, slingerende en schreeuwende idioten in hoog tempo. Een half uur later zagen we ze weer.....beduusd (en stil!) aan de kant van de sloot, kijkend naar hun auto die in de sloot op zijn kop lag :lol: :lol: :lol: :lol:

Blanche
Zij lol, jullie lol maar wie het laatst lacht... :P

Boontje... :twisted:

Hallo allemaal.

Vandaag een update gehad over een collega, die in Italië aan het fietsen was.

Ongeluk ongeveer 3 weken geleden.
Geschept door een auto (details ontbreken).

Gevolg.

Schedelbasisfractuur.
Linkerzijde gezicht.
1. Ingedeukte oogkas.
2. Beschadiging van het oog (onduidelijk vermoedelijk wel)
3. Kaakbeen gebroken.
4. Kapot/ gescheurd? strottenhoofd.
5. Diverse botbreuken aan linkerrzijde lichaam.
6. Diverse scheur- en snijwonden aan gezicht en bovenlichaam

In Italië 1 week ziekenhuisopname waarbij ze in coma (correcte benaming?) gehouden werd.
In deze toestand naar Nederland overgebracht en nog een week in coma.
Zijn bezig met haar uit de coma te laten ontwaken.

Voorgaande is natuurlijk niet de norm tijdens fietstochten, zelfs statistisch gezien, een uitschieter. Maar toch goed om je even weer met beide benen op de grond te zetten.
Of zoals Sting zong: "How fragile we are"


Groeten

Ger

Shit!

Blanche schreef:Shit!
Zeg dat wel!

Had ze een helm op? Ik vraag me af of een helm nog helpt als je echt goed geschept wordt, zoals hierboven staat beschreven....

Hopelijk ontwaakt ze uit de coma en herstelt ze vlug.

fietsjunks schreef: Had ze een helm op? Ik vraag me af of een helm nog helpt als je echt goed geschept wordt, zoals hierboven staat beschreven....
http://www.cyclehelmets.org/papers/c2023.pdf

(nee)

m-gineering schreef:
fietsjunks schreef: Had ze een helm op? Ik vraag me af of een helm nog helpt als je echt goed geschept wordt, zoals hierboven staat beschreven....
http://www.cyclehelmets.org/papers/c2023.pdf

(nee)
Kort door de bocht is een helm niet ontworpen om letsel te voorkomen tijdens een botsing met een ander voertuig. Een helm is er voor om de eerste klap op te vangen tijdens vallen. Wie van achteren geschept wordt door een auto heeft al helemaal weinig kans. Het dragen van een helm helpt wel degelijk de kans op hersenletsel te minimaliseren bij vooral valpartijen. Alle kleine beetjes helpen. Echter een auto met je hoofd weg koppen zal niet gaan lukken. Ook niet met een helm op. Ook al heb je de best geteste motorhelm op je hoofd.

Een autowiel met een asdruk van 600kg verbrijzelt een bromfietshelm zelfs met gemak. Ook een fietsershelm is daar niet tegen bestand. Zelfs de snelheid verhoogt de druk nog.
Ik rij elke dag op een route waar veel te snel rijdende automobilisten langs je heen scheren. Iedereen kent de getallen v an dodelijke en gewonde slachtoffers en we doen daartegen nagenoeg niets.
We staan erbij en kijken er naar.
De economie - lees logistiek of automobiliteit - heeft de hoogste politieke prioriteit en niet verkeersveiligheid van fietsers en wandelaars. Helaas.