Peter_K schreef:Discussiëren met een Rohloff aanhanger heeft iets weg van discussiëren met een gelovige: is toch niet te overtuigen.
En jij bent in dat licht de verstokte atheïst?
Laat mij, agnost zijnde, een gulden middenweg proberen in te slaan (:D):
- Duur: ja, vrij prijzig.
- Trapt zwaarder: ongetwijfeld, maar de verschillen zijn zo minimaal dat dit nadeel verwaarloosbaar is. Als je het opneemt tegen mensen die 'op volle snelheid met een efficiëntere derailleur fietsen' gaan je conditie en je spierkracht tellen, niet je Rohloffnaaf.
- Grote schakelafstanden: wat is groot? Ik heb zelf nooit de behoefte om een halve versnelling omhoog of omlaag te schakelen, terwijl ik dit bij mijn racefiets wel heb.
- Moeilijk en duur onderhoud: niet moeilijker of duurder dan bij een derailleur (eerder makkelijker gezien het feit dat je maar twee tandbladen schoon hoeft te houden)
- Verplicht kettingspannen: correct, maar dat kost je maximaal tien minuten per volle fietsweek.
- Meer geluid: absoluut.
- Niet zelf te repareren: volgens mij - maar dit heb ik van horen zeggen - kan je in noodgevallen alsnog een derailleur laten monteren bij de plaatselijke fietsenboer.
En dan de twee voordelen die het voor mij doen:
- Makkelijk schoon te houden: weinig modder en andere rotzooi die zich tussen de kettingbladen ophoopt.
- Stilstaand schakelen: scheelt veel energie in de bergen.
Overigens werd er een tijdje terug een traploos schakelsysteem geïntroduceerd (door een fabrikant waar ik de naam helaas van kwijt ben). Het werkte met een vloeistof die zich onder druk als vaste stof ging gedragen en op die manier de overbrenging verzorgde. Sindsdien heb ik er echter nooit meer van gehoord.