Hoi,rtk schreef:De tocht was 4 dagen, volgens mij met Hemelvaart: Den Haag, Rockanje, ...Theo Jorna schreef:Dan zou ik ook afhaken. Wanneer was dat dan. Toch niet in 2004?rtk schreef:RTK schreef:
Tja, een aantal jaren geleden een keer gedaan. Het begon wat mij betreft al fout te gaan toen we "verplicht"(zo voel ik dat) moesten zingen bij vertrek. Dat zijn dus echt show stoppers voor mij.
Ik was daar ter plekke bij, maar weet zeker dat ik niet gezongen heb, het zou de sfeer bedorven hebben!
Je hebt inderdaad van die groepsfanatiekelingen en je hebt mensen zoals jij die daar moeite mee hebben. Dat is jammer, want de meeste deelnemers aan de tochten zijn geen van beide en best wel een beetje op zichzelf en willen alleen een fijne tocht. Wel is het zo dat een gezamenlijke activiteit meer een sociale happening is dan een prestatietocht. Dat laatste kan ook niet als je je in groepen van 20 man door onze drukke landen manoeuvreert en bij elkaar op een veld kampeert.
Het grootste gezamenlijke kenmerk van de leden is voor mij nog steeds de vertrouwdheid met het fenomeen op reis gaan met de fiets die je samen hebt en vooral dat het daarbij niet gaat om hoe ver en hoe lang. In de boeiende gesprekken die ik altijd hoor gaat het er bovendien niet om, om mensen te proberen te bewegen om verder en langer op reis te gaan, wel om drempels en schroom voor een reis waar iemand over droomt weg te nemen. Het gaat er om hoe je je reis ervaart. Als iemand een trip van vier dagen door Vlaanderen ervaart als een fantastische reis dan is dat een stuk beter gelukt dan een ander die na zes maanden teleurgesteld uit Brazilië terug komt. Over beide reizen kan dan verhaald worden en iedereen kan dan zijn eigen conclusies trekken over wat een volgende keer te ondernemen, en dat is voor iedereen verschillend, gelukkig.
Dat alle actieven globetrotters zijn zou betekenen dat er een aantal tegen mij jokken, waaronder ikzelf.
De grens van wat een fietsreiziger (zie boven in beeld) is, is me in de loop der jaren duidelijk geworden: een fietser die alleen of met andere fietsers zonder begeleiding van overige voertuigen een tocht maakt waarbij overnacht wordt, met niet uitsluitend de bestemming als doel van de reis.
Dagtochtjes en fietsers met volgwagen horen er dus niet bij. Fietsers die niet passen bij het laatste criterium heb ik nog nooit gezien, maar wil ik wel opvoeren, om het belang van het ervaren van de reis zelf te onderstrepen.
De advertentiekosten vertienvoudigenm-gineering schreef:Hier een paar scenarios om op te schieten:Willem Jongman schreef:welke kant moeten we op?
Willem
...1...2...
3) We gaan groot! Het blad krijgt een kleurtje, auteurs krijgen betaald, de contributie gaat omhoog, aanbiedingen in het blad en op de site, cross selling, De wereldfietsers credit kaart (met doorlopende reisverzekering!) wordt geintroduceerd, er komt een onderdelenlijn voor gestrande reizigers, we richten een Duitse afdeling op, de ledenraad stelt een directeur aan.....
Ik ben meer voor scenario 1: evolutie, geen revolutie.
Bedenk dat de vereniging nog nooit zo groot is geweest als nu. Zo slecht kan het dus niet zijn. Bedenk ook dat er altijd een klein percentage mensen is dat het "er" per definitie mee oneens is en een enorm actief vocabulaire heeft, om het netjes te zeggen.
Ad 1. Dat is uiteraard aan de leden zelf. In het Wikipedia-achtige model dat wij hier hanteren kun je geen aanvullingen afdwingen.Robertjan schreef:Ik denk ter aanvulling aan:
- Dat leden vaker de Landeninfo aanvullen waar mogelijk
- Terugkerende topics op het forum algemeen behandelen
- Nóg meer tochten des weekends!
- "Workshops" fietsvakantie door ervaren leden voor de andere leden?
- Mogelijk is er een product bij een verzekeraar te regelen, toegespitst op fietsers? Bijv. keuze uit een gecombineerde fiets- en reisverzekering en een gecombineerde fiets- en wereldreisverzekering?
Ad 2. Daar is denk ik wel behoefte aan, gezien de steeds weer terugkerende vragen. Probleem is echter dat je alleen een algemeen antwoord kunt genereren als je een of enkele personen als deskundige aanwijst, wat nogal haaks staat op de werkwijze van het forum zelf. In het tijdschrift gaat dit wel goed, en is ook al vaak gebeurd. Ik moet toegeven dat een zekere Eric en een M. te K.W. hier toch wel nuttige boekjes en websites hebben gemaakt.
Ad 3. Organiseer er zelf een! Het aantald weekends wordt alleen beperkt door organisatoren en deelnemers.
Ad 4. Workshops worden en masse georganiseerd op de beurs; ongeorganiseerd kun je van heel veel mensen tijdens alle andere activiteiten een privé-workshop krijgen.
Ad 5. Lijkt me wel wat. De aard van de leden ligt wel ver uit elkaar, dus dit wordt wel een verzekering met veel opties.
Groet,
Leon