Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee in de trein - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets mee in de trein

rower schreef:Afgelopen vrijdag vertelden de controleurs op het perron me dat ik formeel geen fiets mag vervoeren in de spits: tussen 7 en 9 's ochtends en tussen 5 en 6 's avonds.
De exacte tijden zijn tussen 6.30 en 9 en 16.30 en 18 uur op werkdagen. In juli en augustus geldt de spitsbeperking niet.
Eergisteren, donderdag, ben ik met fiets om 16 uur in Eindhoven in een volstrekt leeg rijtuig van de IC gestapt en om 17 uur in Utrecht uitgestapt, maar helaas geen controle gezien dus ik kan geen ervaringen melden omtrent mogelijke straffen, boetes etc. vanwege illegaal met fiets in trein.

Met een internationaal fietskaartje mag je ook tijdens de spitsuren je fiets meenemen in binnenlandse treinen in Nederland.

Let verder op de prijsverschillen van internationale fietskaartjes:
NS kost per enkele reis 12 Euro:
NMBS(Belgie) kost 9 Euro:
DB (Duitsland) kost 10 Euro.
De Treinreiswinkel levert je ook in Nederland DB-fietskaartjes.
www.treinreiswinkel.nl

mijn mooiste met fietsen in de trein:

Omroepstem: "de trein is stuk, de deuren kunnen niet vergrendeld we rijden nu terug naar Plaats1 aangezien het perron in Plaats2 te kort is (zou volgende station zijn), aldaar staat een trein klaar waar u in kunt overstappen." (ik ben de plaatsen vergeten was ergens bij nijkerk in de buurt...)
Afijn, aangekomen in Plaats1. Aldaar minderd de trein vaart, en kunnen we door de deur naar buiten het perron langzaam dichterbij zien komen... helaas rijdt de trein net niet ver genoeg, waardoor we 1,5 meter naar benden mogen klauteren met vier fietsen incl bagage, 3 meter door het grind lopen, 1 meter omhoog het perron op, en dan in de andere trein die zowaar nog klaar stond :-) gelukkig waren daar al vijf fietsen met bepakking en een kingsize-kinderwagen aanwezig (zo'n koploper met die twee schotten aan de zijkant)
Zijn we dus terug gereden naar een ander station omdat doorrijden naar de volgende een te kort peron zou opleveren, is het perron nog te kort....
ik heb nog nooit met zoveel mensen en voertuigen op een balkon vertoefd, maar het was erg gezellig...

Ach, met de reizen met de trein is altijd een beetje avontuur :wink: .
Zo heb ik iets vergelijkbaars voorgehad met de trein Brussel-Amsterdam (ik moest in Antwerpen eruit). Was wel niet met de fiets, maar had mijn duikuitrusting bij in zo'n "boodschappenkarretje" gepropt.
De trein ging kapot, en stopte in Kontich (klein station tussen Mechelen en Antwerpen). Eerst moesten enkel passagiers naar Antwerpen overstappen op de lokale trein die daar op ons had gewacht. Dus "boenkboenkboenk" met mijn uitrusting de trap af, en de andere trap weer omhoog naar ander perron. Vervolgens besloten ze toch iedereen te laten overstappen, en de mensen naar Nederland moesten in Antwerpen maar de lokale trein naar Roosendaal nemen. Alle passagiers van de (lange) internationale trein moesten dus in het klein boemeltreintje naar Antwerpen. Ik hoef ereen tekening bij te maken zeker? :wink:

Helaas gaan de Benelux-treinen tussen Amsterdam en Brussel vaak kapot.
Dus enig anticipatie-vermogen op improvisatie wordt wel van je verwacht.

Ach, dat de trein kapot gaat kan ik nog mee leven (vervelend, zeker als je op tijd ergens moet zijn). Waar ik mij het meest aan erger is onjuiste informatie die wordt doorgegeven. Zo stond ik eens in Brussel Centraal te wachten op nogmaals die Benelux trein. Ze riepen om dat hij 5 min vertraging had, dan dat het nog 15 min ging duren. Na ongeveer half uur kondigde ze hem weer aan over 5 min. Ietsjes later passeerde het treinstel richting Brussel Zuid... Dan weten ze toch zelf ook dat het nog minstens een kwartier duurt eer hij "omgedraaid" is? Waarom zeggen ze het dan niet meteen, ipv steeds maar foutieve informatie te geven (enze zullen zelf toch wel merken dat de trein nog niet in omgekeerde richting is gepasseerd, lijkt me...)

Nu ja, ondanks mijn "gezaag" blijf ik een trouwe trein-reiziger, en geniet ik van mijn treinritjes en ben ik de nmbs dankbaar voor zijn zeer betaalbare tarieven (toch zeker in vergelijking met andere landen). Jammer genoeg ga ik binnenkort geen gebruik meer kunnen maken van mijn Go Pass :cry: .

De laatste paar jaar veel gereisd met fiets in de trein.
Bepakte fietsen passen maar net door Nederlandse deuren. Overstappen in Nederland vind ik een crime. Vaak veel tijd nodig, trap op/af, soms zonder wielgoten. Liften onhandig verstopt en bijzonder klein.

Voor internationale aansluitingen zorg ik ruim een uur tevoren op station van vertrek te zijn, er is dan voldoende tijd om zaken na te vragen en rustig naar de juiste plek op het juiste perron te gaan (actualiteit klopt niet altijd met wat op het ticket is vermeld). Voor binnenland maakt een uur meer of minder inderdaad niet zoveel. Van Brussel-Noord naar Charleroi schitterende fietscoupé met aardige conducteurs en in- en uitrijden op perronhoogte.
Mogelijk kan prorail op lijnen met veelvuldig fietsvervoer eens aan een aparte fietswagon, of ruimer bordes met 4 fietsplekken denken.

Tot op heden echter geen fietsbordesproblemen gehad.

Joop

De specialist in internationale fietstreinreizen lijkt de treinreiswinkel te zijn. Zelfs de Fietsvakantiewinkel (die alleen maar een paar peperdure reizen naar Bologna en Avignon hebben staan) verwijzen naar hun. Voor mij had de treinreiswinkel droevig nieuws want de Duitse Urlaubsexpress neemt geen fietsen meer mee, in elk geval niet naar Kroatië. Wel hebben ze bijzonder goedkope tickets van en naar Kopenhagen, Berlijn en Praag.

Ik heb toen een enkeltje Praag - Amsterdam gekocht (inclusief alle bijkomende kosten 56 euro, alsook het boekje Fietsen naar Praag. Omdat ik eergister in een opwelling toch naar Kroatië geboekt heb :? , zijn het (naamloze) ticket en boekje TE KOOP :lol:.

Gisteren weeral fiets meegenomen op trein. (en 2 weken geleden ook)
En ja, die nieuwe dubbel-dektreinen blijven een luxe (en eeen enkeltje fiets kost maar 4,40 euro voor eender waar in België). Alleen perron wissels zijn vaak lastig.

GoDiva schreef:Gisteren weeral fiets meegenomen op trein. (en 2 weken geleden ook)
En ja, die nieuwe dubbel-dektreinen blijven een luxe (en eeen enkeltje fiets kost maar 4,40 euro voor eender waar in België). Alleen perron wissels zijn vaak lastig.
Er moeten in Belgie meer stations met liften komen. Zelfs in Brussel-Noord zijn geen liften. Doen de liften op het vernieuwde Antwerpen-Centraal het inmiddels?

Heb je in Brussel Noord aan het einde van de perrons (kant Antwerpen) niet een "werklift"? Zag toevallig zondag iemand die kant op lopen met zo'n "rolstoel-laadplank".
In Charleroi is er niet eens een goot om je fiets in naar beneden te rijden. In Brussel Zuid had ik de fiets mee op de roltrap (luxe! roltrap naar boven EN naar beneden). Zo'n trapgoot is overigens niet bruikbaar voor een bepakte fiets, en als je alleen bent kan je moelijk je halve bagage aan een trapuiteinde laten staan terwijl je de rest gaat halen. In Brussel riskeer ik mij dat toch niet.

In Antwerpen ben ik nog niet met de fiets geweest, ga altijd met de roltrap en wist niet dat de liften nog niet werkten. Hopelijk wel, want ik vond het schandalig dat Antwerpen gedurende jaren niet bereikbaar was per trein voor mensen met een rolstoel op bv internationale trein, wegens geen lift in voornaamste station (Berchem op dat moment)

Het nieuwe station van Luik-Guillemins heeft rollebanen ipv roltrappen. Ideaal voor een (beladen) fiets.

GoDiva schreef:Heb je in Brussel Noord aan het einde van de perrons (kant Antwerpen) niet een "werklift"? Zag toevallig zondag iemand die kant op lopen met zo'n "rolstoel-laadplank".
In Charleroi is er niet eens een goot om je fiets in naar beneden te rijden. In Brussel Zuid had ik de fiets mee op de roltrap (luxe! roltrap naar boven EN naar beneden). Zo'n trapgoot is overigens niet bruikbaar voor een bepakte fiets, en als je alleen bent kan je moelijk je halve bagage aan een trapuiteinde laten staan terwijl je de rest gaat halen. In Brussel riskeer ik mij dat toch niet.

In Antwerpen ben ik nog niet met de fiets geweest, ga altijd met de roltrap en wist niet dat de liften nog niet werkten. Hopelijk wel, want ik vond het schandalig dat Antwerpen gedurende jaren niet bereikbaar was per trein voor mensen met een rolstoel op bv internationale trein, wegens geen lift in voornaamste station (Berchem op dat moment)
Ik heb die werkliften in Brussel-Noord niet kunnen ontdekken. In Charleroi had ik geluk: de nieuwe dubbeldekker uit Antwerpen en Brussel kwam daar aan op spoor 1. Ik hoefde geen trap af en kon zo het station uit.
Als ik in Venlo opstap richting Duitsland (dan is dat al een DB treinstel toch?) opstap. Heb ik dan toch een internationaal kaartje nodig of is een Duits al oke?

Beste Roald uit de Kempen,

Oei, Nederland en Belgie zitten nu al door elkaar in dit Topic en nu komt Duitsland er nog bij.
Er zit een DB bij Fiets en Trein op het forum van de Wereldfietser.
Wat je vraag betreft: waar ga je naar toe in Duitsland?
Venlo is het grensstation. Vanaf Venlo val je onder het Duitse spoorbeheer en reis je met een Duitse trein.
Je kunt een Duits fietskaartjes kopen in de speciale DB-automaat op het station van Venlo, maar dat geldt alleen voor regionale treinen in NRW.
Ga je verder, dan kun je beter een internationaal fietskaartje kopen via de treinreiswinkel, want dat geldt vanaf het beginstation in Nederland tot je bestemmingsstation in Duitsland.

Bert, bedankt voor je snelle reactie,

even off-topic:
ik ben eigenlijk alweer terug van vakantie in UK en D. Maar zit alweer vooruit te kijken want Duitsland is goed bevallen en Venlo is een dagje fietsen om op te stappen voor een volgende rit in Duitsland.

Dit jaar in Duitsland vanaf Afferden(NL) richting Duisburg, langs de Rur (uitstekende bewegwijziering), stukje langs de Lenne, Genoten van een heerlijke regendag aan de Sorpesee :? , Eitorf (waar de fietsenmaker weinig ervaring heeft met banden die bijna uitscheuren op de hiel) door naar vulkaanmeer Laacher See boven Koblenz, en vanaf Heimbach langs de Rurufer Radweg naar Roermond. Het was een mooie rit.
Gisteren terug gekomen uit Luneburg.
Voor +/- € 80,= was ik in Woerden.
Ben perfect geholpen, er werdt precies voor me uitgezocht met welke trein de fiets meekon.
Reis informatie met peronnummers er op, heel makkelijk!!
Enige negative opmerking : In Ueltzen past de fiets niet in de lift .

Heenweg Woerden-Assen , ook geen probleem gewoon de fiets in de intercity.
Ja ja dit riekt naar de Hansa-route als het weder weer redelijk is gaan we vrolijk verder

Opa Leen

Met interesse de reactie gelezen en ik heb maar één antwoord: Vraag naar het legitimatiebewijs van de conducteut, die je niet ter wille is, en noteer z'n naam, zodat je tijdig een klacht kunt indienen tegen hem. Het is absurd dat een fiets niet met een trein mee zou kunnen. Het enige wat de NS vraagt om de fiets ordentelijk in de trein te plaatsen en andere reizigers niet overmatig te hinderen. En trouwens op zo'n klapstoetje heb je als fietser zeker geen recht; je kunt het beter vriendelijk vragen of de ander gebruik wil maken van de andere zitplaatsen.