Of anderen aso's zijn is weinig relevant voor wat jij doet en nog minder een rechtvaardiging, maar goed, dat moet je zelf weten (zolang je geen ongelukken maakt, want dan ben je wel aansprakelijk).
Natuurlijk is het relevant wat anderen doen. Als er iemand bij jou inbreekt, die begint te slaan als je hem wil tegenhouden, dan mag jij van jezelf dus niet terugslaan, want een ander slaan mag niet en 'Of anderen aso's zijn is weinig relevant voor wat jij doet en nog minder een rechtvaardiging'?
Dit is het precies, een reactie op wat anderen doen. Als ik een lamp met veel strooilicht neem is dat om een aantal redenen, waaronder het feit dat die die dat niet hebben maar wel veel licht hebben gewoonweg nog niet bestaan (of in ieder geval niet leverbaar zijn).
De hoeveelheid strooilicht is met toegenomen lichtopbrengst van autolampen zodanig dat een flinke hoeveelheid eigen licht nodig is om goed te zien (vooral voor als je zoals ik veel met 30km/h en meer (op de rechte stukken) rijdt). Ook niet-groot licht lampen geven veel strooilicht, te veel vind ik om op onverlichte weg nog goed te zien met b.v. een halogeenlamp zelfs als je langzaam rijdt. Meer eigen strooilicht is dan gunstig want dan krijg je meer teruggekaast licht van alles in je omgeving, dus geen enorme licht-donker verschillen.
Ik zal het zo zeggen: Zonder behoorlijke verlichting is het voor mijzelf onverantwoord om nog op onverlichte wegen (ook parallel wegen op minder dan 10m van autowegen) waar ik met tegemoet komende auto's te maken heb, te fietsen. Dan moet ik mezelf dus wel 'verdedigen' om niet in de sloot te rijden o.i.d. Mochten de beste niet verblindende lampen niet voldoen, dan neem ik die dus niet. En in stad/dorp kun je altijd je lampen op een lagere stand zetten.
Wat betreft snelheid verlies, ik weet precies hoeveel dat is en dat merk ik wel (maar niet echt aan de snelheid, wat, zoals ik al zei, niet veel is). Dat kan ik ook zo berekenen. Als je 20km/h rijdt zal het wel behoorlijk schelen, maar ga maar eens na wat het uitmaakt bij hogere snelheden. (rolweerstand verwaarlozen, dan 30 ipv 20 geeft een 3.4x zo groot vermogen dat geleverd moet worden). Ik trap normaliter zo'n 250 Watt, dus bereken wat zeg 12 Watt scheelt. Da's niet veel...
(overigens: bij
http://www.vintagebicyclepress.com/VBQgenerator3.html staan vermogens waarden die:
- wat betreft de 50km/h overeenkomen met iemand die op een race/triathlonfiets met aerohelm/aero velgen en triathlon stuur rijdt
- de 30 km/h waarde van 130 Watt is veel te laag voor alles behalve triathlon fietsen, en met meer zittende houding en fietstassen (waar ik bijna altijd mee rijd) is het natuurlijk nog meer. Dan is de snelheidsafname dus ook minder...
[ als je 500 W neemt, de rolweerstand (eigenlijk rolvermogen) eraf, dan *(30/50)^3 en de rolweerstand bij de lagere snelheid (rolvermogen, lager dan bij hogere snelheid) er weer bij, dan kom je ongeveer op 130W ]
)
Voor diegenen die het niet zelf willen/kunnen uitrekenen en/of met wat andere zaken willen experimenteren, is b.v.:
http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm een stuk beter.
Wat betreft die IQ speed, ik had die plaatjes al wel eens gezien, het probleem hierbij is dat ik me niet zo'n goed beeld kan vormen wat nou genoeg is. Plaatjes op een weg zoals Lupine ze geeft op haar website zouden beter zijn. Maar het geeft wel een idee. Een Betty is absurd voor niet-ATB gebruik, maar het is interessant te zien hoeveel licht de Hope 2 LED geeft met 2 oude 5W luxeons (ruim genoeg denk ik). Da's ongeveer 300 lumen (max, in het echt gemeten ca. 180-200, zie b.v.
http://www.mtb-news.de/forum/forumdisplay.php?f=92) terwijl de Hope 4LED aan 960 zit (ook theoretisch maximum). De IQ speed bundel vind ik wat klein maar misschien dat dat wel meevalt in het echt.
Dan zou de E6-led met 1 SSC misschien toch genoeg zijn. Nu nog een fietsenzaak vinden waar je ze kunt vergelijken