whisky schreef:
Hoi,
Ik heb een SON naafdynoma en gebruik liever geen batterijen (erg onhandig onderweg). De Lupine Betty verbruikt 22W en dat is dus met een naafdynamo niet te behappen, de SON levert maximaal 12W. De tweede stand van de Betty is 9W maar dan produceerd hij natuurlijk veel minder licht. Dan is de Edelux de beste keuze. Verder is de Betty met akku 10x (!) zo zwaar (meer dan 800 gram!) en 10x zo duur (bijna 1000 Euro!)
Wel een leuk lichtkanon, maar niet echt geschikt voor op de fiets vind ik.
Fiets de wereld,
Whisky
Nou geeft mijn Wilma op 3W evenveel of meer licht dan eender welke dynamo-led-lamp die ik ken. (Leds worden bij lagere vermogens veel efficienter en 4 leds 3 wat t laten produceren is veel efficiënter/geeft meer licht dan 1 led 3watt laten branden) en je hebt ook gelijk de duurste betty met de grootste accu genomen. Neem je de Wilma met een 4,5Ah batterij dan is het al heel wat beter te behappen.
En een Son naaf kost toch ook al snel iets van 250 (foutje, ff googlen levert 200euri op), moet worden ingespaakt en kan nooit voor iets anders worden gebruikt. Ik gebruik mijn Wilma ook als koplamp voor hardlopen (met een 1.8Ah batterij) en als uberrrrrcoole lamp voor kamperen.
Een wilma 6 kost dan nog steeds 460 euro, maar jou Son, en lamp kosten samen toch ook al 370(?) als je hem zelf inspaakt
Overigens is het niet meer dan redelijk dat je voor 10x zoveel geld ook 10x zoveel batterij krijgt
Oke, dat laatste is een flauw grapje, maar ik kon het niet laten.
Ik heb trouwens zelf ook al vaak lopen kwijlen over een Son-naaf, maar aangezien ik al een Wilma (en trouwens ook een Edison, en een Pausibo) heb, kon ik dat niet meer verantwoorden. Nog niet
misschien volgende winter wel.
Eerlijk gezegd denk ik dat beide lampen hun eigen sterken punten hebben en dat ze daar ook voor moeten worden gebruikt.
Trouwens kun je op dit moment via ebay in duitsland vaak leuke Edisons kopen die helemaal niet slecht geprijsd zijn en door de eigenaren vervangen door led-lampen als de Wilma of de Betty. En een HID-Xenon lamp is toch echt een hele puist licht voor een fiets, zelfs op het "halve kracht 10 Watt" standje.
Een Lupine via de Son aandrijven lijkt me niet handig. Ik weet niet hoeveel volt er uit een Son komt, maar het zal geen 7,2 volt zin en om er nu een convertor tussen te zetten die van 6 of 12 volt 7,2 volt maakt lijkt me niet het meest praktisch. Afgezien van de kosten.
Voor vakantie/trektochten gebruik heb ik een 1.8Ah batterij op de Wilma die ik voor het avondlijke schrijf en leeswerk gebruik savonds de tent checken, fiets, noem het maar op. Die kan ik opladen overdag met de adapter of met het oprolbare zonnepaneeltje dat ik heb. Op de laagste stand kan ik hem iets van 18 tot 24 uur constant gebruiken. Maar ik kan er ook 15 watt licht mee boosten voor een dik uur. Voor mij een ideale combinatie.
Maar ik kan me goed voorstellen dat voor ander gebruik een Son-naaf met een E-deluxe het optimum is.