Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In 3 wk. naar Lourdes? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

In 3 wk. naar Lourdes?

Marjan1 schreef:Wij, mijn zus en ik, willen dit jaar naar Lourdes fietsen. Het is de bedoeling dat we op 1 augustus starten in Drenthe en op 22 augustus de trein terug naar Nederland pakken. Is deze tijdsplanning OK of moeten we een week later terug reizen? Het wordt onze eerste fietsvakantie, zijn niet super getraind maar wel heel gemotiveerd. Het gaat ons om het fietsen op zich, we maken er geen race van en willen af en toe ook wel een rustdag in lassen. Wie heeft dit al eens gefietst en weet of 3 weken redelijk is? Ook andere tips en/of adviezen zijn welkom.
Ik had vanaf Amsterdam via Nijmegen vervolgens naar Maastricht via de Oude wegen route 1964 Km op de teller staan. Maar "Langs Oude wegen" is een tamelijk pittige route, een km of wat achter Maastricht krijg je het flink voor je kiezen en dat gaat dan ook wel ff door, dus 3 weken lijkt me aan de krappe kant. In dat opzicht is de Jacobsroute een goed alternatief; niet dat je daar niet moet klimmen maar ik vond het een "eitje" in vergelijking met Oude wegen. Maar wat Marten al schrijft, nergens onderweg blijven hangen, want anders haal je het niet. :wink:

Ik ben op 22 Mei weggegaan en was op 28 Juni in Lourdes. Maar heb onderweg ook rustdagen genomen en ook om onderweg er nog het een en ander te zien is; zoals Vezelay en Roccamandour
Haike schreef:
Marjan1 schreef:Wij, mijn zus en ik, willen dit jaar naar Lourdes fietsen. Het is de bedoeling dat we op 1 augustus starten in Drenthe en op 22 augustus de trein terug naar Nederland pakken. Is deze tijdsplanning OK of moeten we een week later terug reizen? Het wordt onze eerste fietsvakantie, zijn niet super getraind maar wel heel gemotiveerd. Het gaat ons om het fietsen op zich, we maken er geen race van en willen af en toe ook wel een rustdag in lassen. Wie heeft dit al eens gefietst en weet of 3 weken redelijk is? Ook andere tips en/of adviezen zijn welkom.
Ik had vanaf Amsterdam via Nijmegen vervolgens naar Maastricht via de Oude wegen route 1964 Km op de teller staan. Maar "Langs Oude wegen" is een tamelijk pittige route, een km of wat achter Maastricht krijg je het flink voor je kiezen en dat gaat dan ook wel ff door, dus 3 weken lijkt me aan de krappe kant. In dat opzicht is de Jacobsroute een goed alternatief; niet dat je daar niet moet klimmen maar ik vond het een "eitje" in vergelijking met Oude wegen. Maar wat Marten al schrijft, nergens onderweg blijven hangen, want anders haal je het niet. :wink:
De route langs oude wegen gaat volgens mij ook voor een stuk door het centraal massief. Is zeker een route waarbij je mits een strak tijdschema goede ervaring met klimmen en dalen moet hebben. Laat in elk geval alle overbodige spullen thuis. Ik ben in 2004 naar Lourdes willen fietsen en zat nog maar in Bouillon (Belgische Ardennen) en wist toen al dat ik het niet zou halen. Ik had teveel bagage bij. En het onderweg dumpen vond ik niet kunnen. Gevolg is dat ik vervroegd ben moeten terugkomen. In 2005 opnieuw een poging gemaakt met minder dan 17 kg bagage en met succes. De route heb ik in deze topic al neergeschreven.

Weinig meenemen is altijd een heel goed plan. Als je het zonder voortassen kunt zit je gelijk goed.
Wim

Begrijp ik het goed dat we i.v.m. beklimming beter de Jacobsroute kunnen nemen en dan afzwaaien naar Lourdes? Voor ons maakt het nu nog niets uit. Is Maastricht dan de juiste plaats om Nederland uit te rijden of kunnen we beter ergens anders Nederland uitfietsen? Tips, tips, tips.

Marjan1 schreef:Begrijp ik het goed dat we i.v.m. beklimming beter de Jacobsroute kunnen nemen en dan afzwaaien naar Lourdes? Voor ons maakt het nu nog niets uit. Is Maastricht dan de juiste plaats om Nederland uit te rijden of kunnen we beter ergens anders Nederland uitfietsen? Tips, tips, tips.
Maastricht is perfect om Nederland in en uit te fietsen: Binnen 10 km zit je echt in het buitenland en ben je echt op reis. Die Belgische biertjes (het laatste belgische geld opmaken was vroeger leuk ;) ) moet je bewaren voor de terugreis, want de Ardennen zijn wel serieus. Gewoon kalm aan doen en genieten van de omgeving!

Langs oude wegen lijkt me veel leuker dan die Jacobsroute. Het zwaarste stuk zal schat ik in de Ardennen liggen. Als je op de kaart van de fietskaartinformatiestichting kijkt ( http://www.fietskaartinformatiestichtin ... eb2008.jpg ) dan kun je zien dat er wel manieren zijn om die heuvels in de Ardenen te omzeilen door gebruik te maken van andere routes. Mij lijkt het een leuke route. Ik wil hem eerlijk gezegd zelf ook nog wel eens doen.
Wim

Langs oude wegen is ook veel leuker en interessanter maar wel veel zwaarder vooral die Ardennen. Menig fietser zegt denk ik ook niet voor niks dat ze liever in de Pyreneeën fietsen of de Alpen omdat iedere keer weer aanzetten voor dat volgende hellingkje zo slopend is dan wanneer je gewoon een dagdeel alleen maar aan het klimmen bent... :wink:

Als je de Jacobs route vanuit Nederland pakt is het weliswaar iets saaier (maar nog steeds een mooie route) maar zijn de eerste 5 á 600 km relatief vlak, zodat je wat conditie hebt als er echt een colletje aankomt. En omdat er aangegeven wordt dat er weinig ervaring is lijkt me dat een serieuze optie die ik niemand wil onthouden. Maar langs oude wegen wil ik ook niemand onthouden, lekker een biertje gaan drinken bij het klooster en brouwerij van Orval, maar dan moet je wel iets meer tijd hebben dan die drie weken denk ik. :wink:

Haike schreef:Langs oude wegen is ook veel leuker en interessanter maar wel veel zwaarder vooral die Ardennen. Menig fietser zegt denk ik ook niet voor niks dat ze liever in de Pyreneeën fietsen of de Alpen omdat iedere keer weer aanzetten voor dat volgende hellingkje zo slopend is dan wanneer je gewoon een dagdeel alleen maar aan het klimmen bent... :wink:
Een paar hellinkjes (die gaan ook altijd weer naar beneden ;) ) vind ik een stuk inspirerender dan een een hele dag tegenwind in een vlak monotoon landschap.

Toen ik 16 was reed ik ook in 3 week naar de middellandse zee*), op een verzet van 42-28, want lichter was niet te krijgen. Of te wel: je hebt een doel, je gaat er voor en dan kom je er ook ;)

*) het stonk naar zonnebrand, uit een fabriek kwam paarse rook en na de obligate foto ben ik acuut weer omgedraaid :D

m-gineering schreef:
Haike schreef:Langs oude wegen is ook veel leuker en interessanter maar wel veel zwaarder vooral die Ardennen. Menig fietser zegt denk ik ook niet voor niks dat ze liever in de Pyreneeën fietsen of de Alpen omdat iedere keer weer aanzetten voor dat volgende hellingkje zo slopend is dan wanneer je gewoon een dagdeel alleen maar aan het klimmen bent... :wink:
Een paar hellinkjes (die gaan ook altijd weer naar beneden ;) ) vind ik een stuk inspirerender dan een een hele dag tegenwind in een vlak monotoon landschap.

Toen ik 16 was reed ik ook in 3 week naar de middellandse zee*), op een verzet van 42-28, want lichter was niet te krijgen. Of te wel: je hebt een doel, je gaat er voor en dan kom je er ook ;)
Tja.... het kan natuurlijk allemaal... maare, hoeveel heb jij toen onderweg gezien? :wink:

Ik ga beide routes maar eens uitpluizen. We hebben nu 4 weken, de terugreis konden we een week verzetten. Als Maastricht een goede plaats is om Nederland uit te fietsen dan laten we dat deel van de route zoals die was. Kan zijn dat we voor de Jacobsroute gaan, mijn zus is in januari geopereerd en misschien is deze wat beter te doen.
:? Daar waar onze omgeving er al lichtelijk van overtuigd was dat zowel mijn zus en ik niet spoorden, weten ze het nu zeker. Mijn fiets is besteld, mijn zus is al ver gevorderd met een 2ehandsje, de treinreis is geboekt, hotelletje voor een paar nachtjes Lourdes is ook rond. :?
Zelfs onze ander twee zussen twijfelen aan onze geestelijke vermogens. Ze gaan alleen accoord als er water mee terug komt.

Haike schreef:
Tja.... het kan natuurlijk allemaal... maare, hoeveel heb jij toen onderweg gezien? :wink:
[U vraagt, wij draaien] 3000 km asfalt [/U vraagt, wij draaien]

:D

De Oude Wegen lijken mij ook een stuk interessanter. Waarom niet een stukje treinen tot dieper in België en dan op het gemak als nog die mooie route gepakt? De Ardennen kun je dan bewaren voor een tussendoor weekje vakantie.

Lisette

Wij zijn een paar jaar terug met de Deutsche Bahn via Leer naar Luxemburg stad gereisd. Vanaf Leer was er een directe verbinding. Het personeel in Leer was uitzonderlijk behulpzaam bij het inladen. Verder waren er prima plaatsen voor de fietsen.
Wim

Marjan1 schreef:Ik ga beide routes maar eens uitpluizen. We hebben nu 4 weken, de terugreis konden we een week verzetten. Als Maastricht een goede plaats is om Nederland uit te fietsen dan laten we dat deel van de route zoals die was. Kan zijn dat we voor de Jacobsroute gaan, mijn zus is in januari geopereerd en misschien is deze wat beter te doen.
:? Daar waar onze omgeving er al lichtelijk van overtuigd was dat zowel mijn zus en ik niet spoorden, weten ze het nu zeker. Mijn fiets is besteld, mijn zus is al ver gevorderd met een 2ehandsje, de treinreis is geboekt, hotelletje voor een paar nachtjes Lourdes is ook rond. :?
Zelfs onze ander twee zussen twijfelen aan onze geestelijke vermogens. Ze gaan alleen accoord als er water mee terug komt.

:D Ik zou het willen omdraaien; niet jullie vermogens zijn van een twijfelachtige kwaliteit maar eerder die van de thuisblijvers. laten ze zich maar vast voorbereiden; een maal besmet met het fietsvirus, blijf je altijd fietsen. :wink: en de thuisblijvers hebben het nakijken. En als toch via oude wegen gaat wat echt niet verkeerd is dan eindigt het eerste deel in Nevers. Het gaat jullie om Lourdes, maar Bernadette is gestorven in het klooster in Nevers daar kun je in, en haar daar in een glazen schraal opgebaard zien liggen. Persoonlijk was ik daar meer van onder de indruk dan het hele Lourdes.

Marjan1 schreef:hotelletje voor een paar nachtjes Lourdes is ook rond.
Gaan jullie dan ook meteen de Tourmalet doen (zonder bepakking)? Lijkt mij een mooie afsluiting van zo'n fietsvakantie. Tegen de tijd dat je in Lourdes bent heb je vast conditie genoeg om dat klimmetje te doen.

Wat is Tourmalet? Als we nog energie hebben willen we best nog wat in de omgeving daar fietsen. En als Nevers op de route ligt kunnen we daar wel een rustdag in plannen. Ik vind het allemaal best spannend hoor, misschien vinden we het leuk, of komen ernstig teleurgesteld terug. We zullen zien, het voorbereiden zelf is ook leuk om te doen. Verder ben ik heel blij met jullie tips en aanvullingen.

Lourdes ligt natuurlijk aan de voet van de Pyreneeën, en de Tourmalet (zo'n beetje de bekendste col van de Pyreneeën) ligt daar op fietsafstand vandaan.
Een sportieve uitdaging, maar als je eenmaal dat hele eind naar Lourdes in de benen hebt lukt dat makkelijk hoor. 8)

Peter_K schreef:Lourdes ligt natuurlijk aan de voet van de Pyreneeën, en de Tourmalet (zo'n beetje de bekendste col van de Pyreneeën) ligt daar op fietsafstand vandaan.
Een sportieve uitdaging, maar als je eenmaal dat hele eind naar Lourdes in de benen hebt lukt dat makkelijk hoor. 8)
Hier een voorproefje; hoogste punt Tourmalet 2114 m, Lourdes lig op 420 m

Afbeelding

En vanuit Lourdes voert een vrijliggend fietspad je meteen naar de voet van die col du Tourmalet:
Afbeelding
La Voie Verte des Gaves

Mocht je de Tourmalet te zwaar vinden, fiets dan even door tot aan de Cirque du Gavarnie, een leuk dagtripje vanuit Lourdes. Meer info vind je op mijn website, http://wizardofoh.nl/2007/Pyrenees

Afbeelding

De tovenaar schreef:Mocht je de Tourmalet te zwaar vinden, fiets dan even door tot aan de Cirque du Gavarnie, een leuk dagtripje vanuit Lourdes.
En dan daar op een ezeltje omhoog :wink: