Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurkeuze : sturing gevraagd... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Stuurkeuze : sturing gevraagd...

Die pagina zuigt. Daarom heb ik even op de vorige pagina de foto geplaatst.
Maar die ziet zeker niemand...

Demy schreef:Die pagina zuigt. Daarom heb ik even op de vorige pagina de foto geplaatst.
Maar die ziet zeker niemand...
Jawel hoor, ik zit alleen te kijken wat het nou voor stuur is. Racebochtachtigs ofzo?

Afbeelding

Edit: Zo, de link nog een keer hier gekopieerd, zodat ook op deze pagina nog even kunnen genieten.

Zo te zien een racebocht met een horizontale buis aan de onderkant. idd.

Ik denk dat ik ondertussen al een mogelijks valabel alternatief heb gevonden :
Stuurbocht ITM Synergic met Tashouder
Stuurvoorbouw ITM Trekking CNC verstelbaar ø22,2 Zwart "drie bouts"
Deze stond op de Koga Randonneur jaargang 2004.
Het voordeel van deze ITM lijkt mij een grotere flexibiliteit nog dan de Koga Dali of Multigrip :
- beide kanten van de bar zijn afzonderlijk regelbaar
- niet alleen regelbaar in hoger/lager maar ook minder of meer gebogen bar

Mijn vragen zijn nu :

- iemand concrete ervaring met deze ITM combinatie ?
- op de site van itm (www.itm.it) vind ik niks van Trekking CNC of Synergic terug... :roll: ... bestaat dit product überhaupt nog ??

ITM Synergic
Zal moeilijk worden is al minstens 2 type's oud. Oude (wat heet oud) Koga's zijn inderdaad voorzien van deze stuurbocht.

heb wel een link voor je:
http://www.wallbike.com/oddsnends/synergic.html

Als je deze 2de hands wil kopen zit er meestal nog een fiets aan vast :lol:
Hooguit nog ergens een dealer of bij Koga in Heerenveen die er nog één heeft liggen. Schrik echter niet van de prijs :?

Bob&Marguérite schreef:
ITM Synergic
Zal moeilijk worden is al minstens 2 type's oud. Oude (wat heet oud) Koga's zijn inderdaad voorzien van deze stuurbocht.

heb wel een link voor je:
http://www.wallbike.com/oddsnends/synergic.html

Als je deze 2de hands wil kopen zit er meestal nog een fiets aan vast :lol:
Hooguit nog ergens een dealer of bij Koga in Heerenveen die er nog één heeft liggen. Schrik echter niet van de prijs :?
Nou weet ik niet. Ik heb nog een ITM Tomahawk in de schuur liggen en daar zit géén fiets aan vast :wink:.

Groeten,

Guus

jansenius schreef:maar ik ben zelfs bereid te denken aan iets alternatiefs... wie kent een goed alternatief ??
De al eerder genoemde H-bar
Afbeelding
Afbeelding

Zie dit draadje.

Een diepere zit voorop de horens, een korte doortrapzit direct naast de stuurpen, een comfortabele houding bij de remgrepen en dan nog een tussenhouding halverwege de zijbuizen.

Ik zit het zelf sterk te overwegen.

reichbus schreef:
Bob&Marguérite schreef:
ITM Synergic
Zal moeilijk worden is al minstens 2 type's oud. Oude (wat heet oud) Koga's zijn inderdaad voorzien van deze stuurbocht.

heb wel een link voor je:
http://www.wallbike.com/oddsnends/synergic.html

Als je deze 2de hands wil kopen zit er meestal nog een fiets aan vast :lol:
Hooguit nog ergens een dealer of bij Koga in Heerenveen die er nog één heeft liggen. Schrik echter niet van de prijs :?
Nou weet ik niet. Ik heb nog een ITM Tomahawk in de schuur liggen en daar zit géén fiets aan vast :wink:.

Groeten,

Guus
Bedoel je met die Tomahawk enkel het stuk om de stuurtas aan te bevestigen of een complete ITM set zoals hierboven beschreven ?
Klinkt anders misschien wel interessant...

Heeft wel niets met de stuurkeuze als wel met de fietskeuze te maken :

wanneer je een comfortabele houding voor je rug zoekt, is er maar één oplossing : een ligfiets . en dan voor de vakantie een 2x 26" vol geveerde.

zelf heb ik o.a. een slechte rug en heb inmiddels zo'n 37.000 km zonder problemen op een ligfiets gereden, waarvan de meeste vakantie km zijn.

Wim

wimligfiets schreef:Heeft wel niets met de stuurkeuze als wel met de fietskeuze te maken :

wanneer je een comfortabele houding voor je rug zoekt, is er maar één oplossing : een ligfiets . en dan voor de vakantie een 2x 26" vol geveerde.

zelf heb ik o.a. een slechte rug en heb inmiddels zo'n 37.000 km zonder problemen op een ligfiets gereden, waarvan de meeste vakantie km zijn.

Wim
Fijn dat je het ware geloof gevonden hebt, maar het zou je sieren als je andere ruggen ook nog wat vrijheid gunde :D

een ligfiets
is dat niet die fiets waar zo'n wettelijk verplicht oranje kindervlaggetje met lange stok op moet :lol: :lol: ?

Niet pesten jongens...
Als je echt last hebt van je rug, dan zou ik bij de keus van een nieuwe fiets erg goed opletten. De houding moet dan perfect zijn, en dat is zeker meer dan de keuze voor een stuur. Je moet bij een confectiefiets dan wel heel veel vertrouwen in je dealer hebben. Een goede maatfiets is niet echt duurder dan een Koga Signature.
In de tweede plaats zou ik in dat geval een heel comfortabel frame willen hebben. Dus allereerst misschien een stalen frame met gegoten vorkkroon, en in de tweede plaats zeker met ruimte voor brede comfortabele banden zoals 50 of zelfs 55 mm (alleen in 26 inch) Big Apples. Verder zou ik ruimte willen hebben voor een verende zadelpen, en is de mogelijkheid het stuur makkelijk hoger te zetten van groot belang (misschien liever geen ahead). Zelf zou ik ook bij rugklachten misschien toch kiezen voor een niet te laag racestuur (dat van mij zit iets boven zadelhoogte). Je zit meer voorover, maar daardoor worden je armen meer belast, en niet je rug.
Wim

In tegenstelling tot wat men op het eerste gezicht zou denken, klopt het inderdaad dat bij een meer voorover gebogen houding eerder de armen (en schouders) belast worden, en niet zozeer de lumbosacrale 8) wervelzuil (onderste 6 ruggewervels in gewoon Nederlands). Het is precies daar dat ik geopereerd ben, maar een rug stopt daar niet... hernia in de nekwervels is ook zeer goed mogelijk... bij een voorover gebogen houding zal de druk op de nekwervels gewoonlijk toenemen (tenzij de weg niet zo je bekommernis is en je van nature eerder op het gehoor fietst :lol: ). In mijn geval heb ik daar al een beetje last, maar ik wil ten allen tijde vermijden dat ik daar ook nog eens een prolaps van de discus krijg die een operatie noodzaakt :cry: . De nek is veel delicater nog dan de onderrug.

Wat maatfietsen betreft. De kinesist bij wie ik nu postoperatieve kine volg, is een fietser, hij ging mij eens wat interessante literatuur bezorgen. Maar helaas heeft Vlaanderen geen traditie in de combinatie maatfiets/vakantiefiets. Vandaar dat ik op dit moment toch eerder denk aan een confectiefiets à la Koga Signature, uiteraard met verende zadelpen en dikkere banden.

Wie is er eigenlijk met het woord "confectie fiets" gekomen?
Ik zit me dat zo af te vragen om dat er letterlijk staat:

massa productie van kleding fiets.

Hoewel het begrip wel aankomt valt het me op in google dat je alleen hier op het forum uitkomt of op de Wereldfietser.

Vlerick zit toch niet in Wallonie?
Mooi dat je fysiotherapeut (want zo noemen wij dat hier denk ik) ook een fietser is. Dat scheelt inderdaad heel veel.
En over confectie: ik denk dat de analogie met kleding duidelijk en relevant is. Ofwel je neemt een frame uit het rek met standaard maten, of je gaat naar de maatkleermaker/maatframebouwer. Wat diverse leveranciers zoals Koga en eerder Santos nu aanbieden heeft niets met maatfietsen te maken: je kunt zelf uit een (meestal beperkte) lijst afmontageopties kiezen. Dat is leuk, maar in dit geval niet relevant. Jansenius kan prima toe met bijvoorbeeld een standaard Deore of Deore LX groep, maar hij moet wel heel goed zitten.
Wim

jansenius schreef:
reichbus schreef:
Bob&Marguérite schreef: Zal moeilijk worden is al minstens 2 type's oud. Oude (wat heet oud) Koga's zijn inderdaad voorzien van deze stuurbocht.

heb wel een link voor je:
http://www.wallbike.com/oddsnends/synergic.html

Als je deze 2de hands wil kopen zit er meestal nog een fiets aan vast :lol:
Hooguit nog ergens een dealer of bij Koga in Heerenveen die er nog één heeft liggen. Schrik echter niet van de prijs :?
Nou weet ik niet. Ik heb nog een ITM Tomahawk in de schuur liggen en daar zit géén fiets aan vast :wink:.

Groeten,

Guus
Bedoel je met die Tomahawk enkel het stuk om de stuurtas aan te bevestigen of een complete ITM set zoals hierboven beschreven ?
Klinkt anders misschien wel interessant...
Ik heb alleen de stuurvoorbouw nog. Oorspronkelijk zat daar een Koga stuurbocht (een recht stuur) met losse barends bij, niet hetgeen jij zoekt volgens mij.

Willem Jongman schreef:Vlerick zit toch niet in Wallonie?

Wim
Je bent verdomd goed geïnformeerd voor een Fries uit het hoge Noorden :D . Vlerick is ook de enige die ik ken in Vlaanderen, zit in Gent, dat is inderdaad maar een kleine 100km van mij thuis... toch 100km. Vlerick is ook redelijk eigenzinnig (misschien zijn alle maatfietsbouwers dat wel een beetje...?). Geen verende zadelpennen, zelfs geen verende zadels bij hem : uit den boze ! Maar goed, misschien moet ik toch eens gaan zien of er mee te praten valt...

Groningen is geen Friesland, en ik ben noch Groninger noch Fries, doch opgegroeid in de Randstad. Elders op de wereld kom ik ook wel eens, en zeker niet alleen op de fiets. Binnenkort vermoedeliijk ook weer eens in Gent.
Maar goed, in Nederland heb je ook maar een paar maatbouwers, en moet je ook zowat altijd op reis (ik mag blij zijn dat Kiel Windeweer niet meer dan ruim een uurtje fietsen is). Snel in Utrecht en Avaghon in Wageningen leveren maatframes, maar maken die niet zelf. Vittorio maakt ze zelf, maar volgens mij toch vooral volgens een vast sjabloon. M-gineering hier in het hoge Noorden is de enige die helemaal met een blank vel papier begint, en alles zelf maakt.
Framebouwers zijn inderdaad vaak wat eigenzinning (kijk maar eens wat er over Bruce Gordon wordt gezegd), maar dat hoort er dus gewoon bij. Ze hebben hun eigen opvattingen, en dat is maar goed ook. Veel bouwers van vakantiefietsen houden niet zo van experimenten en daar mag je blij om zijn. Meestal gaat het daarbij echter vooral om de afmontage.
Ik denk dat je bij Vlerick best kunt uitleggen dat een verende zadelpen in jouw geval wellicht in de toekomst toch nodig kan zijn om te zorgen dat je nog kunt fietsen, maar anders is het enige wat hij moet doen is zorgen dat er voldoende ruimte is (15 cm). En ruimte voor dikke banden. Lukt het niet hem te overtuigen mee te doen, dan kun je altijd nog een tripje naar het hoge noorden wagen.
Wim

Willem Jongman schreef: Maar goed, in Nederland heb je ook maar een paar maatbouwers, en moet je ook zowat altijd op reis (ik mag blij zijn dat Kiel Windeweer niet meer dan ruim een uurtje fietsen is). Snel in Utrecht en Avaghon in Wageningen leveren maatframes, maar maken die niet zelf. Vittorio maakt ze zelf, maar volgens mij toch vooral volgens een vast sjabloon. M-gineering hier in het hoge Noorden is de enige die helemaal met een blank vel papier begint, en alles zelf maakt.
Hi Willem, denk dat je er eentje vergeet, Caspar bouwt ook uit liefde zelf frames, eerder gericht op fixed gericht maar toch. maakt erg mooie frames!

Afbeelding

Bas

Ziet er inderdaad veelbelovend uit. Maar nog niet echt het vakantiefietsen spul, zo te zien. Meer speeltjes voor Zuid Californie.
Wim