door
Wim » di 04 mar, 2008 21:23
Groningen is geen Friesland, en ik ben noch Groninger noch Fries, doch opgegroeid in de Randstad. Elders op de wereld kom ik ook wel eens, en zeker niet alleen op de fiets. Binnenkort vermoedeliijk ook weer eens in Gent.
Maar goed, in Nederland heb je ook maar een paar maatbouwers, en moet je ook zowat altijd op reis (ik mag blij zijn dat Kiel Windeweer niet meer dan ruim een uurtje fietsen is). Snel in Utrecht en Avaghon in Wageningen leveren maatframes, maar maken die niet zelf. Vittorio maakt ze zelf, maar volgens mij toch vooral volgens een vast sjabloon. M-gineering hier in het hoge Noorden is de enige die helemaal met een blank vel papier begint, en alles zelf maakt.
Framebouwers zijn inderdaad vaak wat eigenzinning (kijk maar eens wat er over Bruce Gordon wordt gezegd), maar dat hoort er dus gewoon bij. Ze hebben hun eigen opvattingen, en dat is maar goed ook. Veel bouwers van vakantiefietsen houden niet zo van experimenten en daar mag je blij om zijn. Meestal gaat het daarbij echter vooral om de afmontage.
Ik denk dat je bij Vlerick best kunt uitleggen dat een verende zadelpen in jouw geval wellicht in de toekomst toch nodig kan zijn om te zorgen dat je nog kunt fietsen, maar anders is het enige wat hij moet doen is zorgen dat er voldoende ruimte is (15 cm). En ruimte voor dikke banden. Lukt het niet hem te overtuigen mee te doen, dan kun je altijd nog een tripje naar het hoge noorden wagen.
Wim