door
jeroen_ » ma 25 feb, 2008 10:21
Hoi Cor,
ik had twee jaar geleden hetzelfde probleem met mijn Batavus Jakima. Deze had ook rollerbrakes, met kleine! koelschijven. Ik wou ermee naar Noorwegen de bergen in dus voor de zekerheid had ik voor V-brakes gemonteerd. (achter was niet mogelijk omdat er geen bevestigingspunten waren op het frame)
In de praktijk bleek dat de rollerbrakes achter weinig tot niet remden bij een afdaling. De V-brakes werden hierdoor erg heet omdat deze bijna al het remwerk moesten doen, dus ook de velg werd flink heet. Omdat ik bang was dat buitenband eraf kon gaan? en omdat de remblokjes zo wel erg hard sleten, stopte ik tijdens afdalingen ongeveer om de minuut.
Ik had weliswaar kleine koelschijven, maar mijn ervaring is dus negatief. Verder had ik ook geen redundantie, want mocht de kabel van de V-brake voorrem breken tijdens afdaling, dan had ik een probleem. Verder belast je je spaken / velgen ook meer met een rollerbrake dan met een velgrem. Ik kwam daar pas een half jaar later achter tijdens een fietstochtje in Duitsland, toen mijn spaken door de velg heen trokken. Ik had al scheurtjes zien onstaan...