Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Montenegro - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen in Montenegro

Fietsen in Kosovo is zo veilig als het maar kan. De gastvrijheid is er enorm en veelal zou je kunnen overnachten op iemands erf. 's avond nog gezellig slivovica drinken bij gastvrije mensen. De skipistes in Kosovo waren open van november tot en met pasen. Er ligt dan op 1800m nog sneeuw. Denk aan een landklimaat. Koude winters, hete zomers. Landmijnen liggen in gemarkeerde gebieden. Een verlaten veld met hoog gras zou ik niet betreden. Is het een bewerkte akker, kan het wel. Vraag het de lokale bevolking.
Mijdt grote wegen in Kosovo. Dodelijke ongelukken heb ik meer dan eens zien gebeuren. In halen gaat roekeloos. Inhalen, seinen met je lichten dat je tegenligger moet afremmen. Veelal rijden die ..... een mercedes met geblindeerde ramen.
Het is een pracht land. je kunt door het natuurgebied / bergen gaan ten oosten van Peja. Ook het gebied bij Strpce is prachig. Ik moet je wel zeggen ik houd van bergen.

remco
Mathijs Houben schreef:Ola,

Wij denken eraan om met 4 personen in Montenegro te gaan trekken met de fiets voor een tiental dagen.

Heeft iemand daar al ervaringen opgedaan?

info over leuke tour, kaarten, e.d. altijd welkom

thx

Ik ben op dit moment bezig iets in deze regio op te zetten
Kijk eens op www.adventuretoursmk.com

Afbeelding

Op korte termijn denk ik ook kaarten 1: 500.000 aan te kunnen bieden van deze regio.

Van 7 tot en met 11 februari vindt in Brussels Expo het Vakantiesalon plaats. Montenegro is hier ook aanwezig.
http://www.uwvakantie.be/BENL/site/index.aspx

Afbeelding

Afbeelding

Er is een persconferentie/cocktailparty van Montenegro is op donderdag 7 februari 2008 om 12:00 uur in zaal Cinédoc tijdens het Vakantiesalon 2008 in Brussel. (Mogelijk alleen voor genodigden)
Tony schreef:
Op korte termijn denk ik ook kaarten 1: 500.000 aan te kunnen bieden van deze regio.
1:50.000 zal je wel bedoelen? :roll:
De tovenaar schreef:
Tony schreef:
Op korte termijn denk ik ook kaarten 1: 500.000 aan te kunnen bieden van deze regio.
1:50.000 zal je wel bedoelen? :roll:
Ik zou het will.
Ik heb alle kaarten 1:25.000 van Macedonie

De kaarten die gangbaar verkrijgbaar zijn.
Macedonie is 1: 260.000
Servie 1:535.000
Bosnia and Herzegovina 1:470 000
Montenegro 1:350.000

Kaarten 1:50.000 kun je bestellen. Ze worden alleen meestal niet gelevert.
Je moet in dit soort gevallen vaak voor een gids kiezen.
Zeker ook omdat de kaarten OffRoad amper kloppen.
In Macedonie in ieder geval.
Kom je in een dorp en blijken de drie uitgaandewegen (op de kaart) niet te bestaan, kun je dus terug. :?
(en dat een paar keer op een dag).

Andere wel bestaande wegen worden zo weinig gebruikt dat je bij voorbaad al omdraait, omdat je denkt dat je fout zit.
Dan komt er nog bij dat de lokale bevolking het gebied zo slecht kent dat ze je de verkeerde kan op sturen. (je was toch opzoek naar ASFALT) :roll:
Zelfs de taal sprekende is het een ramp. :evil:
Afbeelding
Met de fiets is keren niet zo'n ramp. Met de JEEP 1.5 km achteruit de berg op is niet al te best voor je koppelingsplaat.

Mathijs Houben schreef:Normaal fietsen we meestal rond mei. Dit jaar plannen we ons vertrek rond 21 maart.

Is de periode rond eind maart een goede periode om te fietsen in Montenegro?

Iemand een idee van het verschil in klimaat aan de kust en in de bergen tijdens die periode?
Aan de kust kan ik weinig van zeggen. In Macedonie en Servie kan op veel plekken tot eind Mei sneeuw liggen.
Er ligt nu niets, maar dat was vorig jaar ook zo.
Afbeelding
Prespa meer Jan/feb 2007
Bijna geen sneeuw. Eind Februari begint het te sneeuwen en eind mei lag er in de bergen nog evenveel als achter op deze foto is te zien.
Midden Mei is het vroegste wat ik aan zou raden.
Aan de kust moet het in Montenegro eind maart toch wel sneeuwvrij zijn.

kooistra_za schreef:Fietsen in Kosovo is zo veilig als het maar kan.
Het zal niet lang meer duren voor ze de onafhankelijk uitroepen in Kosovo.
Westelijk Macedonie zal ik dan niet eens bij voorbaad als veilig beschouwen.
Dan wordt dan door mij per dag bekeken.
In ieder geval niet de plek om met toeristen doorheen te trekken.
Ik was in Macedonie gedurende de problemen in Kosovo en Tetovo.
Buitenlandse zaken geeft soms aan dat iets veilig is terwijl NATO zelf een veiliger heenkomen zoekt. :?

Montenegro heeft nergens landmijnen en is ook nu met de problemen in Kosovo volkomen veilig.

Afbeelding
De site

wewewe.pd-unlimited.org.yu/

bevat (volgens AVG-anti-virus) een virus.

Verzoeke deze link te verwijderen.



Fietsbob
Bij mijn nod32 geeft ie geen melding, probeer deze directe link naar de kaarten eens
De tovenaar schreef:Bij mijn nod32 geeft ie geen melding, probeer deze directe link naar de kaarten eens
De eerste keer geen virusmelding, de tweede keer wel degelijk !!
De directe link hierboven is wel goed.

Ik heb vandaag Servie even gebeld.
Het is op dit moment zeker onveilig in Belgrado, maar niets van dit geheel is spontaan.
Mensen worden met bussen aangevoerd door radicale politici, die misbruik maken van de situatie. (zoals zo vaak in deze regio)
De algemene stemming in Servie is dat dit alleen maar schadelijk is voor de toekomst van Servie.
Het is te verwachten dat dit een week of twee aanhoud. Daarna en Zeker deze zomer hoef je eigenlijk geen problemen te verwachten.

Ik was in Servie enkele weken na de NATO bombardementen en had eigenlijk geen problemen.