Jaren geleden ben ik begonnen met het fietsen met de pd-mx30 pedalen van Shimano. Hoewel ik het natuurlijk niet zeker weet, waren wij een van de weinigen (in ieder geval binnen de wf) die met deze pedalen fietsten. Daarna zijn meer mensen hierop over gestapt.
Het monteren/demonteren van de pedalen gaat door middel van een kunstof tooltje waarmee je de kunstof "buis" uit de pedaal draait waardoor je bij de lagers kunt komen.
In eerste instantie was ik vrij enthousiast over de pedalen. Maar na een paar lange reizen ben ik daar voor een deel toch op terug gekomen.
Op de tekening lijkt het alsof je de pedalen (lagers) goed af kunt stellen maar dat is maar ten dele waar. Veel speelruimte heb je niet. De conussen en de cups zijn van een redelijke kwaliteit maar niet zo goed als ik had gehoopt. Veel stof en water zorgen ervoor dat ze redelijk snel slijten. En eenmaal ingesleten gaat het snel. Net als bij alle shimano-produkten: bij aankoop volspuiten met vet want vet is bij Shimano op de bon.
De kunstof bus is bij mij twee maal over de lengterichting gescheurd. En dat is in het buitenland echt niet bij een fietsenzaakje te krijgen
Afgelopen winter heb ik samen met Lars de Wit in Laos nog zijn zijn pd-mx30 pedalen gesleuteld. Omdat Lars niet het juiste tooltje bij zich had om de kunstof bus te verwijderen is die bus redelijk beschadigd geraakt. Kortom: tooltje moet je er wel bij kopen.Oh ja, pijpsleuteltje heb je niet nodig.
De Wellgo pedalen hebben industrielagers die ik tot op heden nog niet kapot heb gekregen. wel is het zo dat na verloop van jaren, en ruw gebruik, er meer speling in het huis komt te zitten. Dat is niet op te lossen anders dan een nieuw pedaal kopen. Om het pedaal te monteren heb je een pijpsleutel nodig.
Staan op de pedalen gaat bij beiden zonder meer goed. Dat verschil zie ik niet zo. Waar de subtiele karakterverschil in zit waar Eric over spreekt weet ik ook niet.
Wanneer ik nu een keuze zou maken zou ik toch kiezen voor de Wellgo pedalen al moet ik eerlijk zeggen dat ik tot op heden nog niet DE perfecte pedaal heb gevonden. Naast trapassen zijn dat bij mij de onderdelen die altijd kapot gaan. De Shimano-pedaal heeft voor mij teveel onderhoud en met eenmaal ingesleten conussen heb je een probleem.
Groet,
Marco