Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lakschade herstellen? - Forum Wereldfietser

Lakschade herstellen?

Zijn er nog handige middeltjes om lakschade aan een fiets een beetje te herstellen?

Lakstiffie?

ik heb mn voorvork die aan het roesten was (oude stadsfiets no worries :P) eerst "ontroest " en dan gewoon overgespoten. lakstiftje lukt ook wel , in de nood nagellak.

Retoucheerwerk blijft prutswerk.

Als er roest is gevormd onder de aangrenzende laklaag merk je dat niet direct. Je sluit die roest op met een lakstift en wat later verschijnen er "pokken" en vallen de schilfers eraf. Het probleem wordt alleen erger.

Opnieuw volledig lakken (poedercoaten) biedt de beste weerstand tegen roest en nieuwe schade. Dat is een omslachtig werk, maar het resultaat is perfect.

Zelf ben ik bezig een verwaarloosde Koga-Miyata te restaureren. Het frame wordt opnieuw gelakt. Het is niet mijn eerste fiets die een nieuw leven krijgt.

Er bestaat ook speciaal "decal"- papier waar je de logo's op kan printen en overzetten op het frame, zodat het weer in de originele staat is. Je kan het kopen in winkels voor modelbouw. Het hecht zich alleen op een perfect glad oppervlak. Of dat makkelijk aan te brengen is weet ik niet, ik heb het nog nooit gebruikt.

Je kan ook "fake" stickers kopen van onbestaande merknamen die goed klinken (Blizzard bijvoorbeeld). Dat is toevallig de naam van een band, dus dat klopt voor geen meter. Maar het oogt beter dan een kaal frame. Voor de optimisten lijkt je fiets met een onbekende naam misschien wat "exclusiever". Misschien wordt hij daardoor zelfs sneller gestolen.
Peter Rodenburg schreef:Zijn er nog handige middeltjes om lakschade aan een fiets een beetje te herstellen?
In een lakstift zit meestal een mooie kleur, maar de bescherming stelt niet veel voor. En als corrosie begint is het is moeilijk tegen te houden, maar het begint nooit zonder water. Dus bij schade breng je eerst een sterkere laag op *voordat* de fiets ook maar één keer nat wordt. Onderweg kun je provisorisch beschermen met een sticker.
Ik heb eens een schade aan de dikke laklaaag van mijn fiets hersteld door er eerst wat tweecomponentenlijm op te smeren. Het zit er nog goed op.
Overigens gaan lakschades zelden erg hard aan het roesten, al varieert dat van fiets tot fiets. Bedenk dat een slechte laklaag vervelender kan zijn dan geen, omdat eronder een laagje water blijft staan.
Leon

Kun je een fiets eigenlijk ook (lichtgewicht) kathodisch/anodisch beschermen, zoals ze dat bij boten doen? Of is dat flauwekul?

Vincent Schol schreef:Kun je een fiets eigenlijk ook (lichtgewicht) anodisch beschermen, zoals ze dat bij boten doen? Of is dat flauwekul?
Aluminium zadelpen monteren? :D Gaat alleen lokaal werken, want een fiets ligt meestal niet van voor to achter in een geleider

Vincent Schol schreef:Kun je een fiets eigenlijk ook (lichtgewicht) kathodisch/anodisch beschermen, zoals ze dat bij boten doen? Of is dat flauwekul?
Een van de vereisten voor het kunnen werken van een opofferingsanode is dat er een stroomkring bestaat tussen de anode en het te beschermen deel van het oppervlak. Dus om een bepaalde plek op een fiets te beschermen met een anode die net ergens anders zit moet niet alleen de anode electrisch contact maken met het frame, maar moet er via het "medium" ook electrisch contact zijn. En omdat lucht erg slecht geleidt werkt dat niet. Onderdompelen van een fiets helpt, vooral in zout water. :wink:
Maar toepassen van een zinkprimer als eerste laag wordt idd wel toegepast.
Leon