Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoelang gaat een ketting eigenlijk mee? - Forum Wereldfietser

Hoelang gaat een ketting eigenlijk mee?

Ik vraag het eigenlijk omdat van mijn nieuwe fiets met Rohloff-naaf, na zo'n 3000 km de ketting is versleten (volgens de caliber). Is dat normaal? Het lijkt me namelijk erg weinig. Ik deed vroeger zo'n 5 a 6000 km met een ketting met derailleur versnelling. Maar het kan ook zijn dat ik er vroeger zonder caliber wat minder op lette. O, ketting is een HG 70, merk weet ik niet. (En ja, ik ben niet zo heel erg van de poetserige en smeerderige).

Thx

Ik heb 11000 km gefietst met een Rohloff SLT 99.
De Rohloff caliber geeft erg snel aan dat de ketting versleten is.
Mijn inziens kun je er dan nog veel langer mee door fietsen.
Zeker gezien je niet schakelt met je ketting.
Het is kwestie van voelen, op een gegeven moment voel je aan voeten en benen dat de ketting versleten is. Het loopt dan gewoon niet meer lekker. Het punt dat de ketting gespannen en ontspannen is, is dan te groot geworden.
Voel ze, Roger.

Hoelang een ketting meegaat hangt sterk af van de gebruikscondities. Vooral veel contact met water laat de ketting snel slijten. Heb je geen kettingkast? Dat kan juist één van de voordelen zijn van een Rohloff naaf.

Verder heb ik van andere mensen gehoord dat zij onverwacht een veel snellere kettingslijtage zagen bij hun (vergelijkbare) single speed (ten opzichte van een derailleur). Zij hadden jammer genoeg nog geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Zij gebruikten overigens bij zowel derailleur als single speed een Rohloff caliber.

Hee Peter,

Te zwaar getrapt in Marokko?
Niet meer doen he :wink:

Weltrusten!
Blanche
Peter Rodenburg schreef:Ik vraag het eigenlijk omdat van mijn nieuwe fiets met Rohloff-naaf, na zo'n 3000 km de ketting is versleten (volgens de caliber). Is dat normaal? Het lijkt me namelijk erg weinig. Ik deed vroeger zo'n 5 a 6000 km met een ketting met derailleur versnelling. Maar het kan ook zijn dat ik er vroeger zonder caliber wat minder op lette. O, ketting is een HG 70, merk weet ik niet. (En ja, ik ben niet zo heel erg van de poetserige en smeerderige).
niet smeren + een goedkope Shimanoketting= niet zeuren ;)

uiteraard kun je door blijven trappen, het caliber geeft een beslissingsmoment aan. Vanaf nu treed er verhoogde slijtage op aan de tandwielen, en als je besluit rustig door te trappen zul je die straks samen met een nieuwe ketting moeten vervangen. Je kunt er ook voor kiezen er nu weer een nieuwe ketting op te zetten, en vermoedelijk nog een voor de tandwielen voor ene achterl versleten zijn.

Zeker bij wedstrijdfietsen heb je geen keus omdat een versleten ketting niet functioneert met een leenwiel, en bij derailleurs loop je ook snel tegen het probleem aan dat je niet alle kransjes evenveel verslijt en de nog goeie dus ruzie krijgen met de versleten ketting.

Wat nu de beste strategie is mag je zelf bepalen, want dat hangt er vanaf hoe perfect je het wil hebben, wat de onderdelen kosten (ik zou persoonlijk niet weer voor die Shimano ketting gaan) en eventueel arbeidsloon.

Wat is volgens jou dan een goede ketting,Marten? Wat me zo te binnen schiet zijn alleen KMC en Shimano. Zijn er nog andere merken?

50er schreef:Wat is volgens jou dan een goede ketting,Marten? Wat me zo te binnen schiet zijn alleen KMC en Shimano. Zijn er nog andere merken?
voor derailleurketting:

Sram (was vroeger Sedis) is in kwaliteit achteruit gegaan, maar een pc 48 kost niet veel
Connex aka Wipperman
Rohloff
Campagnolo (maar wel een sluitschakel ve concurrent gebruiken)

Okee, bedankt Marten. Heb nog wel een leukie voor je. Was een beetje aan het rommelen met een "restauratie" project van een warenhuis atb-tje van een neefje. Bikie helemaal gestript, gesloopt, geschuurd, alle lagers van vers voedsel voorzien, frame geschuurd en gespoten, nieuw schoeisel en wieltjes van Marktplaats. Is wel een beetje Off-Topic maar heeft zijdelings wel met een ketting te maken, nl. de knecht van de ketting, de derailleur. Struinend op Marktplaats kwam ik Shimano derailleurs tegen van het type Titlist. ff Googlen stammen ze uit de jaren 70 leek me leuk om deze te monteren, moesten toch nieuwe op en werden aangeboden bij mij in de buurt, Afbeelding

Afstellen van de voor derailleur bleek wat lastig en na een hoop gepeins kreeg ik een donkerbruin vermoeden dat deze oudjes alleen geschikt zijn voor een duo voorblad en geen triple. Klopt dat Marten?

Klopt vast. Triples deed je toen nauwelijks, want dat werkte slecht. Ik heb achter een luxer broertje van deze op mijn oude racefiets (Crane GS). Dit hier is er eentje met een korte arm, dus de mogelijkheden zijn beperkt. Is vast voor 5 tandwieltjes achter bedoeld. Voor heb ik ook zo'n Titlist. Zal vast moeilijk werken met moderne cranks, schat ik (ik heb nog oude TA Cyclotouriste double). Maar dit is vast van voor Marten's tijd...
Wim

Willem Jongman schreef:Klopt vast. Triples deed je toen nauwelijks, want dat werkte slecht. Ik heb achter een luxer broertje van deze op mijn oude racefiets (Crane GS). Dit hier is er eentje met een korte arm, dus de mogelijkheden zijn beperkt. Is vast voor 5 tandwieltjes achter bedoeld. Voor heb ik ook zo'n Titlist. Zal vast moeilijk werken met moderne cranks, schat ik (ik heb nog oude TA Cyclotouriste double). Maar dit is vast van voor Marten's tijd...
Wim
ca 1980 gok ik, in 82 heet deze derailleur 600. De 74-er titlist is wat simpeler. 5 of 6 voudig, en capaciteit achter 14 tanden, capaciteit voor 16 tanden. Als je van shimano een indexderailleur wou kreeg je een Positron. Suntour had nog het patent op het 'slant parallellogram' daarom heeft deze derailleur de asjes nog in de rijrichting en schakelt het wat minder. Als je dit met geindexeerde shifters aan de praat krijgt heb je mazzel ;)

m-gineering schreef:Sram (was vroeger Sedis) is in kwaliteit achteruit gegaan,
Ik rijd nog steeds met een oude sedis (goed onderhouden). Die is iets breder dan de hedendaagse kettingen. Daardoor past een powerlink niet. Het is een prima ketting. De merknaam Sedis bestaat nog, maar alleen voor industriële kettingen.

Wat is er minder goed aan de huidige kettingen van sram?

Berre schreef:
m-gineering schreef:Sram (was vroeger Sedis) is in kwaliteit achteruit gegaan,
Ik rijd nog steeds met een oude sedis (goed onderhouden). Die is iets breder dan de hedendaagse kettingen. Daardoor past een powerlink niet. Het is een prima ketting. De merknaam Sedis bestaat nog, maar alleen voor industriële kettingen.

Wat is er minder goed aan de huidige kettingen van sram?
productie is naar portugal gegaan, en de rollen hebben tegenwoordig geen glad oppervlak meer.
m-gineering schreef: niet smeren + een goedkope Shimanoketting= niet zeuren ;)
Hmmm, ik heb op internet veel zitten lezen. Echter de berichten over smeren zijn zo divers dat ik er nog niet uit ben. Ik fiets naar mijn werk op dit moment en smeer iedere week. Zo langzamerhand kan het me niet meer schelen waar ik mee smeer. Zolang ik maar geen vlekken op mijn broek krijg :roll:
catemaron schreef:Echter de berichten over smeren zijn zo divers dat ik er nog niet uit ben.
Misschien een vragen bij moeders en criminelen? Beide smeren 'm nogal vaak!

Hierbij mijn ervarings/gevoels lijstje:

1. KMC gold/ Rohloff ketting
2. Sram PC58
3. Shimano HG70
4. Sram PC48
5. Wipperman Connex 808

Waarbij de verschillen tussen nr 2,3 en 4 niet meer dan 10% uit elkaar liggen.
De HG70 en PC48 kunnen overigens erg slecht tegen verwaarlozing.

Marco

Hallo,

KMC gold op een fiets met Rohloff naaf en chainglider kettingkast : 3000 km.
Rohloff ketting op een tandem met Rohloff naaf: 3000 km.

Beide kettingen volgens Rohloff kaliber versleten.
Beide kettingen goed onderhouden met Rohloff olie.

Dus de KMC gold is duidelijk minder. De ketting op de tandem heeft het 2x zo zwaar.

m-gineering schreef:
Berre schreef:Wat is er minder goed aan de huidige kettingen van sram?
productie is naar portugal gegaan, en de rollen hebben tegenwoordig geen glad oppervlak meer.
Inderdaad, die ruwe rollen waren me ook al een keer opgevallen bij mijn stadfiets die ik onlangs heb gekocht. Het oogt in ieder geval slordig.

Geeft misschien wat meer frictie waardoor de tandwielen sneller slijten. Tja, wat kost zo'n ketting? 12.50 €? Mag je daar meer van verwachten? De gemiddelde consument weet niet beter.

wouterw schreef:Hallo,

KMC gold op een fiets met Rohloff naaf en chainglider kettingkast : 3000 km.
Rohloff ketting op een tandem met Rohloff naaf: 3000 km.

Beide kettingen volgens Rohloff kaliber versleten.
Beide kettingen goed onderhouden met Rohloff olie.

Dus de KMC gold is duidelijk minder. De ketting op de tandem heeft het 2x zo zwaar.
Hier een testrapport. Lijkt me zeer geloofwaardig.

Als ik die afstanden hier lees (niet alleen die 1200km, maar ook 3000km of 5000km als het waarheidsmoment om kettingen te vervangen), krab ik toch eens in mijn overigens niet meer aanwezige hoofdhaar :roll: .

Afhankelijk van het gebruik en de aard van het terrein (de Griekse Pindos is wat anders dan Franse routes départementales) moest ik mijn ketting vervangen om de 10-15k km. Het recept om 15000 km met je ketting te doen is nochtans eenvoudig :
- nooit onder kracht schakelen, zelfs niet bergop (het volstaat van een fractie van een seconde de kracht los te laten op het schakelmoment, je kan daar perfect een automatisme van maken) en natuurlijk zorgen dat je je altijd in lage versnelling staat als je stopt, want na stoppen komt altijd weer vertrekken 8) .
- consequent kruisstanden vermijden : de 2 buitenste tandwielen op de cassette achteraan zijn taboe in kruisstand, en ook de het middentandwiel vooraan nooit in combinatie met 1 van de uitersten links of rechts op de cassette achteraan.

Vanzelfsprekend genoeg vetten, maar ook en vooral regelmatig aangekoekt vuil wegborstelen. Om de tandjes te poetsen gebruik ik een tandenborstel 8) .

m-gineering schreef:productie is naar portugal gegaan, en de rollen hebben tegenwoordig geen glad oppervlak meer.

Wel aardig om deze link te lezen:

http://www.ctc.org.uk/DesktopDefault.aspx?TabID=3805

Midden in, bij 'Peter and Mark', staat zelfs wat Sram er van denkt :idea: dat kom je niet vaak tegen.
Voor what it's worth natuurlijk maar tgeeft wat inzicht.

Klopt het een beetje wat jouw collega ingenieur zegt, Marten ?