Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gek idee: voorband achterom er op leggen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gek idee: voorband achterom er op leggen?

Sephi schreef:Afbeelding
-Rode pijl is het effect aan de onderkant van het wiel van je remblokjes( en zijn de geen die daadwerkelijk erzijn.
-Blauwe pijl naar voren is je momentum/je vooruitgaande snelheid van toen je nog niet aan het remmen was, maar lekker aan het fietsen.
... zoals te zien is, gaat de remkracht achter vooral naar het stilzetten van je aandrijving van je achterwiel. ...
... de rondgaande motie van je voorwiel....
... De kracht die vervolgens overblijft is je vooruitgaande motie+ de zwaarte kracht. ...
... Wat dus een vooruitgaande kracht naar beneden oplevert....
... Dit betekent, dat je voorwiel op het wegdek wordt gedrukt, en je achter wiel "iets" omhoog zal komen. Dit veroorzaakt dus een grotere invloed van je voorwiel op het remmen dan je achterwiel...
... Door de wrijving van deze twee materialen rem je ook af t.o.v. het object onder je. ...
... Doordat er meer druk op je voorwiel rust, zal de wrijving tussen het wegdek en je voorwiel groter zijn dan tussen je achterwiel(waar minder druk/kracht op rust) en het wegdek...
... omdat je het massa middelpunt niet direct in het midden van beide wielen hebt, maar daar tussen op een hoger gelegen punt. En hierbij zal je dus lichtelijk naar voren hellen....
Hopelijk is het nu duidelijk. en mocht ik ergens een foutje hebben gemaakt, dan hoor ik het graag. Ik ben nog niet zo lang op hier in de vs, dus slaperigheid kan erin geslopen zijn ;)
Wauw, ik ben wel wat gewend van de Amerkanen met hun ounces per kubieke voeten en zo, maar nu blijkt dat ook de mechanica heel anders omschreven wordt dan Newton het ons hier in Europa heeft verklaard :shock: :D :wink:
Waar ik wel bang voor ben is dat deze machanica niet verklaart waarom remblokjes werken. Ga maar na: de kracht die uitgeoefend wordt op de velg is precies even groot als de kracht op de bevestigingspunten van de blokjes aan de fiets. En je vergeet dat op de punten van de assen ook krachten spelen.
Ook is het apart te noemen dat wanneer er een kracht schuin naar voren is de fiets niet verder versnelt.
De definitie van "motie" zal wellicht overeenkomen met "impuls" en/of "draaimoment"?
Het schijnt in Amerika zo te zijn dat de vertraging van de fiets een oorzaak is van de remwerking :?
Misschien kun je het ook op zijn Europees uitleggen als je wat leest op bv
http://nl.wikibooks.org/wiki/Klassieke_ ... e_dynamica
Groetjes,
Leon

ik heb schwalbe gewoon gemaild :p ze zeggen dat het alleen maar meer weerstand is en niks oplevert, maar daar waren jullie ook al uit :p

Leon, mijn tekening was niet volledig, maar ik wilde ergens ook een mega voorraad pijltjes voorkomen. Daarom zei ik al, er kunnen wat foutjes instaan.

Remblokjes zetten alleen je wiel stil. De krachten op de assen maken in dit geval niet mega veel uit voor het stilstaan, tenminste, als je het vanaf de velg bekijkt. Je kan de rotatie inderdaad ook vanuit de assen bekijken, en dan heb je een wat ander plaatje, wat wel grofweg op hetzelfde uitkomt.

Ik kan het je voor de rest prima uitleggen(gewoon vertellend), alleen het uittikken ervan is wat naarder.

Het geen wat eruiteindelijk voor zorgt dat je fiets stil wil staan, is zoals ik al ergens er tussen door vermelde, de toename van wrijving tussen je (stilstaande/vertragende)band en je grond oppervlak. Maar misschien was dat niet helemaal duidelijk :P

En de mooie schuine pijl naarvoren, is alleen de kracht die op je wielen wordt gegenereerd als je remt(ok, ik had er echt ergens een mooie grote pijl voor wrijving in moeten proppen)

*heeft ondertussen z'n Benson natuurkunde boek erbij gepakt*

Nope veel beter kan ik het niet uittikken. Wel vertellen :P ;)

Het was een poging leon, op verzoek van niko.

Schijnbaar niet helemaal gelukt ;-)

groet,

Marius

PS: remblokjes ondergaan een even grote kracht als je wiel, maar je remblokjes zitten aan een vast punt(je voorvork), en je wiel aan een "vrij" roterend punt, je as. dus wat hier nog meespeelt is dat de kracht die op de remblokjes heerst direct wordt opgevangen in je vork(met genoeg kracht krijg je ook nog wel een materiaal vervorming in je vork, alhoewel ik gok dat je remblokjes(bevestiging) eerder afbreken :lol: :lol:). Terwijl je wiel het(even wrijvingloze as aangenomen) het alleen met z'n draaimoment kan opvangen.

Sephi schreef:
Het was een poging leon, op verzoek van niko.
Goed gelukt hoor!
Ben de minst technische fietser van dit forum.
Als mensen in matig geformuleerd Nederlands zomaar wat gaan roepen gaan bij mij alarmbellen rinkelen en begin ik te zeiken over sommetjes en tekeningetjes.
In het dagelijks leven ook: ik geloof nix.
bedankt Marius.
niko

Ik vrees dat ik ook wel wat moeite heb met de uitleg van Marius, hoewel terecht is Leon's verwoording misschien wat te subtiel, Marius heeft er wel even tijd in gestoken. Toch, zowel tekstueel (hoezo "in matig geformuleerd Nederlands zomaar wat gaan roepen" Niko?) als inhoudelijk klopt 'r 't een en 't ander niet. Of 't een en 't ander wel... 't is maar hoe je het bekijkt.

Marius, misschien had je het moeten houden bij de externe krachten die er op de fiets werken. De uitleg daarvan is voldoende om de vraagstelling te beantwoorden en niet te verzanden in gedeeltelijke waarheden.

Toch even ééndingetje:
Sephi schreef:Afbeelding
ΣF=m*a. Als we de vertikale as bekijken dan ben ik er redelijk zeker van dat a=0 (op een vlakke weg), dus ΣF=0. Volgens jou tekening zakken we de grond in.
Leon schreef:Ook is het apart te noemen dat wanneer er een kracht schuin naar voren is de fiets niet verder versnelt.
Maar die kracht schuin naar voren is dan wel weer logisch, want:
Sephi schreef:... zoals te zien is, gaat de remkracht achter vooral naar het stilzetten van je aandrijving van je achterwiel. ...
Even snel gegoogled (waarom het wiel eigenlijk opnieuw uitvinden...?), en zie; iemand aan de Universiteit van Gent heeft er al wat over geschreven. Fietsieka 'k heb alleen even snel gekeken, misschien is er wel een betere site te vinden die een overkoepelend beeld geeft. Zal later even zoeken.

crap ik heb daar ff een hele lompe fout gemaakt inderdaad torching vark, normaal kracht vergeten.. :/

*gaat terug in NL toch maar weer ff 2-3 mechanica klasjes volgen, kennis verfrissen :P*