Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Europese fietsrouteplanner - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Europese fietsrouteplanner

Leon schreef:
De tovenaar schreef:Mooi initiatief, maar matige kartografie.
Er staan helemaal geen wegen op de kaart. Waarom zijn niet op de achtergrond de routes waaruit de planner gekozen heeft zichtbaar? Evt. uitschakelbaar en/of alleen op de hogere inzoomniveau's. Ik krijg de indruk dat er niet zo heel veel routes zijn opgenomen. Als de routes zichtbaar zijn heeft de gebruiker ook enig zicht op de beperkingen en vermijdt je dat de planner meer suggereert dan hij kan.
Leon
Zoals Dirk al zelf zegt zou een Google Maps als basis al een heel wat beter beeld geven, ook al geven de routes een schematisch verloop weer. Kijk ook eens naar sites als www.wikiloc.com of www.bikely.com waar je routes handmatig kunt invoeren of importeren mbv een GPS track. Van wikiloc weet ik dat de maker ook in zijn vrije tijd en met eigen middelen dit heeft opgezet. Dat het niveau van commerciële sites niet haalbaar zou zijn betwijfel ik, als er genoeg vrijwilligers er met de nodige know-how zich ervoor inzetten is kan zo'n site zelfs veel beter worden dan die commerciële troep :D
kieke schreef:De routes die worden aangegeven gaan dan dwars door / over wegen, meren, rivieren, dorpen. Allemaal onnodige extra ruis naar mijn idee. Extra weetje: toen ik begon met het bouwen en vullen van deze planner, bestond google maps nog niet officieel.
Het zou natuurlijk nog mooier zijn als alle langeafstandsroutes er gewoon helemaal gedetailleerd opstaan, maar dat kan denk ik niet ivm copyrights? Het lijkt me eerder een kwestie van tijd, die ontwikkeling valt niet tegen te houden. In elk geval veel succes met de verdere uitwerking!
Groeten, Minko

De tovenaar schreef:Het zou natuurlijk nog mooier zijn als alle langeafstandsroutes er gewoon helemaal gedetailleerd opstaan, maar dat kan denk ik niet ivm copyrights?
Op het verloop van een route zit gewoon geen copyright ;-)
en zolang je maar netjes verwijst naar de betreffende gids schendt je dus helemaal niets.

Michael W schreef: Op het verloop van een route zit gewoon geen copyright ;-)
en zolang je maar netjes verwijst naar de betreffende gids schendt je dus helemaal niets.
Nog een suggestie, via een link op zo'n route kom je terecht bij de online shop waar je het desbetreffende routegidsje meteen kunt bestellen. Of dat je door wordt gelinkt naar de site van desbetreffende routemaker. Dan wordt de bereidwilligheid van die routemakers om mee te werken aan de site misschien wel groter ook.

Goed initiatief. Benieuwd waartoe het gaat uitgroeien. Ik ga het zeker in de gaten houden. Voorlopig een aardige opstap om een nieuwe route te plannen. Ga zo door !!

De tovenaar schreef:
Michael W schreef: Op het verloop van een route zit gewoon geen copyright ;-)
en zolang je maar netjes verwijst naar de betreffende gids schendt je dus helemaal niets.
Nog een suggestie, via een link op zo'n route kom je terecht bij de online shop waar je het desbetreffende routegidsje meteen kunt bestellen. Of dat je door wordt gelinkt naar de site van desbetreffende routemaker. Dan wordt de bereidwilligheid van die routemakers om mee te werken aan de site misschien wel groter ook.
De meeste routemakers staan al netjes vermeld bij de links bij Dirk.
Doorlinken naar shops? Welke shops ? Er zijn zoveel shops dat dat geen echte optie is. Iedereen verkoopt het liefst zijn/haar eigen gidsen denk ik ;-)
Overigens denk ik dat er genoeg bereidwilligheid onder routemakers is om te ondersteunen, mits er gerichte vragen zijn.
Met mijn GPS-bestanden kan hij de H-route zeer nauwkeurig op zijn kaart of op Googlemaps zetten. Wat wil je nog meer.
Michael W schreef: Overigens denk ik dat er genoeg bereidwilligheid onder routemakers is om te ondersteunen, mits er gerichte vragen zijn. (...) Wat wil je nog meer.
Toch zijn niet alle routemakers even enthousiast, zie onderstaand stukje uit een mailwisseling met een internationale uitgever:

Obviously you did not realize that the books in my series of cycling
guides are results of very hard work. There are all protected by international copyright laws, no "open source" material, and it is a criminal offence to use the published routes in any form, may it be printed or as base for an internet route planner. It does not matter, whether the planner is commercial or not. Any use in this form ist illegal!

Tja, en aangezien het hobbys is en blijft, ga ik me geen problemen op de hals halen met grote (buitenlandse) uitgevers.

Gelukkig heb ik van nederlandse uitgevers en routemakers louter leuke, positieve reakties gehad, en van de meeste buitenlandse uitgevers ook.
kieke schreef:Obviously you did not realize that the books in my series of cycling guides are results of very hard work. There are all protected by international copyright laws, no "open source" material, and it is a criminal offence to use the published routes in any form, may it be printed or as base for an internet route planner. It does not matter, whether the planner is commercial or not. Any use in this form ist illegal!
Ja, het klinkt niet bijster vriendelijk. Misschien begrepen ze gewoon niet goed wat je bedoeling precies was.
In de vorm die jij nu hanteert heb je niets met hun copyrightrechten te maken en schenden doe je ze al helemaal niet.
Zou je een planner maken met uitprintbare routebeschrijvingen en kaartjes gebaseerd op hun routes dan "hang" je uiteraard, en niet alleen bij hun ;-)

Ik zou het denk ik beschouwen als een schot voor de boeg en gewoon hun routes ook opnemen, omdat je niet meer doet dan verwijzen naar bestaande routes en gidsen en dat is bij mijn weten bij international laws niet verboden.

De routeplanner wordt gepresenteerd als een middel om de fietsroute van plaats A naar plaats B te vinden. Na wat aanloopperikelen zal dat best lukken.
Echter, we (fietsroutemakers) maken fietsrouteboekjes niet om van A naar B te gaan, maar om een leuke fietsvakantie aan te bieden.
Een ervaren fietser zal nu al heel goed met behulp van het Fietsweb en de diverse uitstekende sites (van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) zijn weg kunnen vinden. Daarbij helpt de routeplanner wel maar is niet echt nodig.
Maar we (iedereen die het vakantiefietsen een warm hart toedraagt) hopen vooral meer nieuwe mensen aaan het vakantie-fietsen te krijgen, en die zijn onervaren met het plannen en uitzoeken van de mogelijkheden.
Deze nieuwelingen hebben een fietsvakantie planner nodig: waar met kinderen, waar een rivier, waar bergen (of juist niet) etc.
Deze informatie is alleen met veel omwegen te halen uit de diverse boekjes die de routeplanner aangeeft.
De routeplanner zou dus mijns inziens, moeten groeien naar een vakantieplanner, en niet zo zeer naar een fijnschalige route-generator.

Wouter Bazen
(auteur FIS)

PS ik zou willen voorstellen om binnen Nederland, de LF routes te gebruiken ipv kleine stukjes van bv Jacob en andere lange afstandtochten.

De voorpret van het kaarten bestuderen, internet afstruinen en je eigen route bepalen: dat is voor mij bij wijze van spreken net zo belangrijk als de tocht zelf. Ik zie de meerwaarde van de routeplanner dan ook vooral in het snel kunnen bepalen van de afstand van een voorgenomen fietsvakantie. Voor dit doel werkt de planner best goed. Natuurlijk ga je het traject vervolgens haarfijn invullen, met een routeboekje, eigen kaarten en/of op goed geluk.

Voor een vakantieplanner is vast en zeker een doelgroep, maar ik word er niet warm van.
Ik heb fietsrouteplanner.eu pas net ontdekt.
De site heeft me geholpen aan een goede route tussen zwitserland en Slovenie. Maar verder zuidelijk op de Balkan houdt het netwerk op.

Ik denk daarom dat er nog een heel belangrijke categorie routes ontbreekt: EuroVelo.
Als dit europees dekkend lange afstandnetwerk ingevoerd wordt, zou dat een heleboel lacunes oplossen (bijvoorbeeld die rare bocht over Corsica als je naar Marseille zou willen).
kieke schreef:Tot slot nog een 'oproep' die ik eigenlijk gepland had voor iets later, maar aangezien hij al door Rinnert en Astrid erin gegooid is: Ja, als er mensen geinteresseerd zijn in het invoeren van fietsroutes in de planner, dan kan dat, graag zelfs. Zeker als het gaat om gebieden die nu nog ongedekt zijn, zou dat heel fijn zijn.
Graag. Ik wil na mijn fietstocht wel een deel van Eurovelo 8 invoeren.

Het zou in deze opzet toch mogelijk moeten zijn om vrijwilligers in te schakelen? Je gebruikt dezelfde "software" als de Fietsersbond, en hun database wordt grotendeels door vrijwilligers aangevuld en bijgewerkt.

Ik zou wel binnen de huidige opzet blijven: alleen beschreven routes. Dat hoeven dan niet alleen de routes te zijn van de bekende boekjes en kaarten, maar kunnen best ook routes zijn die op websites staan beschreven. Immers: een dubbelklik op een deeltraject, hoeft niet alleen door te verwijzen naar de korte toelichting op fietsrouteplanner.eu. Maar dat kan ook naar bijvoorbeeld de travelreports van Tovenaar.