door
Stin001 » wo 24 okt, 2007 20:51
Hoi Marco,
Bedankt voor je update, zitten jullie nog steeds in Azie, waar precies?
De gripshift slijt inderdaad. Toen ik een tijd met handschoenen reed ging het erg snel, maar zonder zie ik eigenlijk weinig slijtage meer. Wat de index numbers betreft, daar kijk ik persoonlijk nooit naar, en ik schakkel meer naar de hoeveelheid krachts inspanning ik wil/moet leveren.
Als we het over een nadeel van iets hebben dan moet dat in contrast staan met iets anders. Dus als we de naaf vergelijken met een derallieur. dan zouden de kabels van een derallieur het zelfde euvel hebben met betrekking to stof en eventueel verslijten van de gripshift. Dus ik zie jouw genoemde punten niet als een nadeel, maar meer als normaal slijtage van een fiets, banden en remblokjes slijten ook zal ik maar zeggen.
Ook zou ik waarschijnlijk nog steeds voor een kabel kiezen in vergelijking tot een hydraulisch (sorry), zelf als het verkrijgbaar was. Om de zelfde reden dat ik mijn Magura hydraulische remmen weer vervangen heb voor normalle V-brakes. Om een paar voorbeeld te noemen, mijn Avid single-7 V-brakes heb ik binnen 5 minuten tot in het kleinste onderdeel uit mekaar en schoon en met mijn Magura was de afstelling nooit exact goed en lastig, de pistons waren vaak ongelijk waardoor de remblokjes aanliepen. Ik weet niet hoe zich dit zou vertalen naar Rohloff hydraulisch versus kabel, maar dat weten we pas als het op de markt is.
Trouwens, fietsen jullie met een "Seilbox"? Ik heb die laatst gemonteerd en ik heb de indruk dat deze minder stof gevoelig is en hij schakelt ook erg lekker.
Groet,
Stijn