Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen naar Praag; met GPS? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen naar Praag; met GPS?

[quote="liedje"]Inmiddels heb ik van iemand van de FIS de GPS-track naar Praag gekregen. Helaas is deze niet van hele goeie kwaliteit. veel hoeken zijn afgesneden doordat hij uit te weinig punten bestaat (ongeveer elke 200 meter 1 punt). Vooral in stadjes wordt het navigeren dan bemoeilijkt. Op Google earth zie je dat hij recht door hele woonblokken loopt ipv over de wegen ertussendoor. Ook wil de track in het bos en op sommige andere punten nogal afwijken van de echte route. Soms gaat íe ineens naar de overkant van een rivier of spoorbaan en even later weer terug terwijl er geen bruggen / overgangen zijn. Gelukkig heb ik een goede digitale Topokaart van Duitsland met bijna alle onverharde wegen erop. Ik ben nu dus de hele route opnieuw aan het intekenen in Mapsource. Weggetjes die niet op de topokaart staan zijn vaak wel weer terug te vinden op Google Earth. Zo blijf je lekker bezig. Ik ben toch blij met de track, want het maakt het intekenen een stuk makkelijker.[/quote]

De track is gegenereerd door de route zelf te fietsen. De afwijkingen die je ziet zijn grotendeels veroorzaakt door de meetonnauwkeurigheid van de GPS-apparatuur. Uiteraard is de route na het fietsen "opgeschoond". Dat hier en daar dan een bocht wordt afgesneden is onvermijdelijk. Je hebt inderdaad te maken met een maximum van 10.000 trackpunten voor een route en je moet dus concessies doen aan de nauwkeurigheid waarmee je de wegen volgt. In mijn ervaring is een track als die van de Praagroute uitstekend te volgen.

Ben van Kan FIS[/b]

ben van kan schreef:De track is gegenereerd door de route zelf te fietsen. De afwijkingen die je ziet zijn grotendeels veroorzaakt door de meetonnauwkeurigheid van de GPS-apparatuur. Uiteraard is de route na het fietsen "opgeschoond". Dat hier en daar dan een bocht wordt afgesneden is onvermijdelijk. Je hebt inderdaad te maken met een maximum van 10.000 trackpunten voor een route en je moet dus concessies doen aan de nauwkeurigheid waarmee je de wegen volgt. In mijn ervaring is een track als die van de Praagroute uitstekend te volgen.
Dan zal de totale afstand die deze GPS-track aangeeft korter zijn dan de werkelijke lengte van de route, omdat de bochten die de GPS afsnijdt, in de praktijk wel gefietst moeten worden. Lijkt de route naar Praag (circa 1100 km) hierdoor echt korter dan met een goed afgestelde fietscomputer of gaat het om verwaarloosbare afrondingen?

keesswart schreef:
ben van kan schreef:De track is gegenereerd door de route zelf te fietsen. De afwijkingen die je ziet zijn grotendeels veroorzaakt door de meetonnauwkeurigheid van de GPS-apparatuur. Uiteraard is de route na het fietsen "opgeschoond". Dat hier en daar dan een bocht wordt afgesneden is onvermijdelijk. Je hebt inderdaad te maken met een maximum van 10.000 trackpunten voor een route en je moet dus concessies doen aan de nauwkeurigheid waarmee je de wegen volgt. In mijn ervaring is een track als die van de Praagroute uitstekend te volgen.
Dan zal de totale afstand die deze GPS-track aangeeft korter zijn dan de werkelijke lengte van de route, omdat de bochten die de GPS afsnijdt, in de praktijk wel gefietst moeten worden. Lijkt de route naar Praag (circa 1100 km) hierdoor echt korter dan met een goed afgestelde fietscomputer of gaat het om verwaarloosbare afrondingen?
Dat is echt verwaarloosbaar !! Misschien 1 of 2 km op 100 km.
Vergelijkbaar met de diverse verschillen in de afstelling van fietscomputers.

Het ligt er ook aan wat voor type GPS je gebruikt, mijn Garmin Etrex Venture heeft een minder sterke antenne waardoor de ontvangst onder bladerdek of hoge gebouwen wel eens wegvalt. In vergelijking met de fietscomputer is de totaal gefietste afstand 10-15% minder wat niet verwaarloosbaar is.

De tovenaar schreef:Het ligt er ook aan wat voor type GPS je gebruikt, mijn Garmin Etrex Venture heeft een minder sterke antenne waardoor de ontvangst onder bladerdek of hoge gebouwen wel eens wegvalt. In vergelijking met de fietscomputer is de totaal gefietste afstand 10-15% minder wat niet verwaarloosbaar is.
De vraag was of door het handmatig opschonen van de tracks de kilometerstand sterk veranderd!
En dat valt dus reuze mee !!

Michael W schreef: De vraag was of door het handmatig opschonen van de tracks de kilometerstand sterk veranderd!
Ok, maar wat betekent handmatig opschonen? Het nauwkeuriger volgen van de weg waar de GPS steken laat vallen?

De tovenaar schreef:
Michael W schreef: De vraag was of door het handmatig opschonen van de tracks de kilometerstand sterk veranderd!
Ok, maar wat betekent handmatig opschonen? Het nauwkeuriger volgen van de weg waar de GPS steken laat vallen?
Gewoon in Mapsource het aantal knooppunten terugbrengen.
Uiteraard kan je dan gelijk foutjes eruit halen of routewijzigingen toevoegen/tussenvoegen.

Afbeelding
Links de gele lijn is een geoptimaliseerd stukje track, rechts de route.
In de track is zo'n 30/40% van de knooppunten verwijderd.
Hoi,

ik weet niet of de initiator van de discussie er iets op tegen heeft, maar ik pik hier graag even in.

Is er iemand die een aantal tracks van grote of minder grote routes in tsjechië heeft. Zelf heb ik er een aantal opgespoord, in duitse sites voornamelijk.

Maar mis nog wat, ik heb een stuk elbe route, een stuk böhmerwald, een stuk Praag to Hradec, praag tot Furth.

Het zou leuk zijn moesten mensen een stuk track hebben om om Praag heen te fietsen.

Mijn tsjechisch is niet van die aard dat ik op Tsjechische sites terecht kan.

Ik moet zeggen ik heb in feite al heel wat, maar je weet nooit.

Groeten en bedankt.

Willem
wwwillem schreef:Is er iemand die een aantal tracks van grote of minder grote routes in tsjechië heeft. Zelf heb ik er een aantal opgespoord, in duitse sites voornamelijk.
Stukje Neiße-radweg. komt tot zo'n 100 km ten noorden van Praag, bij Liberec / Jablonec Nad Nisou
Willem,
Je kan op de kaarten van o.a. http://www.mapy.cz/ fietsroutes zien (klik op de knop Turisticka->Cyklostezky):
Afbeelding

Vervolgens handmatig invoeren op bijv http://bikeroutetoaster.com en als gpx track opslaan. Of als je een gedetailleerde GPS kaart hebt, de route invoeren/intekenen op Mapsource.

Nog een tip:
Een fietsrouteplanner op mapy.idnes.cz.
Klik op Plánovač cyklotras om tussen twee plaatsen een fietsroute te laten berekenen en die kan je opslaan als GPX file.

Ik ben er misschien al vroeg bij, maar het kriebelt.
Vorig jaar was ik inb feite onderweg naar Tsjechië, uiteindelijk Meiningen als oostelijkste stad gehaald vanuit Antwerpen, toen dus teruggereden. Ik had toen al 750km(Hoge Venen, Eiffel, Ahr, stukje Rijn, Lahn, Vogelsberg en Rhön) achter de kiezen. Zag op tegen het Fichtelgebergte uit de route naar Praag. Ben dan maar terug beginnen fietsen. Ik moet zeggen ik had een paar Duits Routeplanners gebruikt, en had kortste afstand gekozen, dus meeste hellingen, dat was wat optimistisch. Het was mijn eerste echt langere fietsvakantie, bepaalde hellingen waren echt niet met de fiets op te rijden, ten minste niet met mijn redelijk normaal fietsje, of lag het aan mij.

Komende zomer wou ik de hanzeroute vanaf Lübeck tot ergens bij Berlijn en dan idd de Oder-Neisse route tot Liberec. En vanaf dan wou ik dus om Praag heen naar het Zuiden van Tsjechië, door het Bôhmerwald om dan ergens bij Furth terug uit Tsjechië te rijden. (Het lijkt wel een eenvoudig blokje om)

Met die laatste planner kan ik de hiaten vullen vooral met die fietsroute planner.

Bedankt dus voor de tips.

Willem

Hou je wel rekening met het feit dat je track aan een maximum aantal punten gebonden zit om in je GPS te laden en dat je maar 20 tracks van maximaal 500 punten kan inladen. N.a.w. zijn een hoop tussenliggende punten verwjderd om hem te "optimaliseren" hiervoor. Met 5 punten per kilometer kom je vast wel in Praag en uiteraard rij je niet het water in als je gewoon rechtdoor op de weg moet blijven gaan .

Ik rij inmiddels 4 jaar met GPS. De opslag in je handheld Garmin 60C is 10000 track points. Meestal per 100 km 800 trackpoints. Als je een route van van meer dan 500 points en niet meer dan 10000 opgeslagen hebt dan kun je ze later weer inladen als ACTIVE LOG.
mvg Jan Schoutsen