Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Q-rings...is het wat of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Q-rings...is het wat of niet?

weet ik....

en dat weet S.... ook evenals S.... en als I...W... (vul zelf de fietsmerken in) maar omdat de markt de markt is en je als fietsenmaker niet eeuwenlang vierkanten assen kunt verkopen wordt je gedwongen om verder te kijken. Dus is de zoektocht gestart om te kijken naar trapassen die beter zijn dan S.... (wel erg veel s'en met puntjes in deze tekst, wordt een tekst alleen voor kenners).
En of dat gaat lukken?? Ik weet het nog niet.

m-gineering schreef: externe lagers gaan niet stuk omdat de uitlijning niet deugt, ze gaan stuk omdat de afdichting shit is en er geen ruimte voor vet in de lagers aanwezig is. En de passingen deugen ook niet
Marten, wat denk je van deze hele logische trapas-oplossing :idea: , toevallig van dezelfde Fa. Rotor, de fabrikant van de Q-ring.

http://www.rotorusa.com/i1-sabb.shtml

Ik heb een Q-ring op mn ligfiets. Werkt heel prettig. Heb ook toevallig ooit met Biopace gereden op een geleende fiets. Ik merkte dat dat anders was maar ik voelde 'in mn benen' geen voordeel. Ik dacht 'het zal wel' en kreeg nooit de neiging zo'n blad te kopen. Met een Q-ring merk je echt dat het 'smoother' trapt. Wat mij betreft mag zo'n kettingblad dan wat tientjes extra kosten t.o.v. een gewoon blad. :D

Overigens weet de Fa. Rotor wel waar ze het over heeft omdat ze ook de Rotor-crank fabriceren. Van deze crank is bekend dat hij idd werkt/enig voordeel geeft. Maar hij heeft het nadeel dat hij zwaar en duur is. Belangrijkste nadeel is echter dat hij extra draaipunten heeft, zulke dingen willen we domweg niet op een fiets. Over Shimano/Biopace gesproken; het is niet de eerste keer dat Shimano de plank missloeg :oops: . Hetgeen echter niet wegneemt dat Shimano ook hele goede dingen maakt :lol: .

Bedankt voor alle recaties. Ik begrijp dat er wel veel meningen, vooroordelen en veronderstellingen zijn maar dat niemand er ervaringen mee heeft. Hoewel een vooroordeel noodzakelijk is om een inschatting te maken of je wel of niet dit systeem wilt gebruiken is het natuurlijk onvoldoende voor een onderbouwde mening.

We hebben nu ongeveer 7000 km met de combinatie gereden en dit zijn onze ervaringen:

1. Trapas.
Hoewel 7000 km voor een trapas niet veel is zijn de omstandigheden waarin we de boel hebben belast erg extreem geweest (zand, regen, rivieren, modder, alleen maar klimmen en dalen). Trapassen van S... trapte ik na 5000 km echt verrot (ook de duurste). Dat is hier niet het geval. De trapas blijft het goed doen ondanks de externe lagering. Wanneer de crancks van de as zijn gehaald en je de as handmatig draait voel je niets....dus geen weerstand, geen gerommel. Met de crancks op de as is er van speling geen sprake. Kortom: da's goed maar er moeten nog wat meer km worden gemaakt voor een echt oordeel.

2. Bevestiging Crancks op as.
Dat gaat makkelijk. Systeem is vergelijkbaar met Shimano. Hoewel ik geen voorstander ben van dit soort systemen werkt het hier wel goed. Wel heb ik af en toe last van gekraak wat na het opnieuw monteren van het geheel is verholpen.

3. Bevestiging trappers op cranck.
Rotor levert een alu ringetje voor tussen de trappes en de cranck. Dat is van een zachter materiaal gemaakt dan de cranck en de trappes (lijkt natuurlijk logisch) maar is wel zo zacht dat ik bij het leveren ven veel kracht de ringetjes kapot trap. Zonder ringen werkt het geheel echter veel beter.

4. Blad.
Ook wij hadden vooroordelen maar hebben toch voor een echt oordeel de boel eerst even goed gebruikt. En dat viel al met al niet tegen. Het blad slijt beduidend minder dan de bladen van S....en dat vinden we altijd erg belangrijk omdat we met Rohloff rijden en alleen dit blad gebruiken.
De vorm van het blad levert naar mijn mening wel degelijk winst op. Vooral bij het klimmen heb ik er veel profijt van gehad. Maar het is wel zo dat dit blad alleen geschikt is voor de meer sportieve, technische fietser. De winst die je met dit blad kunt halen is zeker aanwezig maar alleen wanneer je fietstechniek goed is. En dat is voor veel vakantiefietsers helaas niet het geval. Die laatste groep is beter uit met een normaal rond blad.

Marco schreef:Het blad slijt beduidend minder dan de bladen van S...

Marco, de Q-ring fabrikant zegt dat je smoother trapt. Dwz minder piek belasting tijdens trappen.

Kan je idd zien dat bij de Q-ring meer tanden (lichtere) slijtage vertonen. Dus slijtage-spreiding over meer tanden dan gebruikelijk :idea: ? Bij een normaal blad (goed te zien bij versleten blad) zie je namelijk dat alleen op een vrij klein aantal tanden de slijtage overduidelijk groot is.

Marco schreef: Maar het is wel zo dat dit blad alleen geschikt is voor de meer sportieve, technische fietser.

Marco, bedoel je dat de Q-ring meer iets is voor doortrappers ? Dwz mensen die maar wat aanharken :wink: (niks mis mee :) ) het voordeel van de Q-ring niet zullen voelen ?

Bedankt voor je verslag overigens Marco ! :D

Hoi Roadster,

We zitten nog in azie dus ik beperk mijn antwoorden een beetje maar wellicht heb je er wat aan.
Roadster schreef:Marco, de Q-ring fabrikant zegt dat je smoother trapt. Dwz minder piek belasting tijdens trappen.
Kan je idd zien dat bij de Q-ring meer tanden (lichtere) slijtage vertonen. Dus slijtage-spreiding over meer tanden dan gebruikelijk :idea: ? Bij een normaal blad (goed te zien bij versleten blad) zie je namelijk dat alleen op een vrij klein aantal tanden de slijtage overduidelijk groot is.
De tanden zijn op het hele blad even gelijk gesleten (voor zover dat met het oog te bepalen is).
Roadster schreef:Marco, bedoel je dat de Q-ring meer iets is voor doortrappers ? Dwz mensen die maar wat aanharken :wink: (niks mis mee :) ) het voordeel van de Q-ring niet zullen voelen ?
Naar mijn mening wel een beetje. Bij dit soort technieken gaat het om relatief kleine verschillen die alleen naar boven komen wanneer je het materiaal goed gebruikt. Fietsers die "maar wat aanharken", of liever gezegd: lekker trappen maar zich niet zo druk maken om de techniek van het fietsen, hebben altijd minder baat bij dit soort inovaties. Wanneer je goed je techniek onder de knie hebt dan maakt het naar mijn mening wel een verschil.

Groet,
Marco