Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KLM / Air France (Madagaskar) - Forum Wereldfietser

KLM / Air France (Madagaskar)

KLM / Air France hanteert voor Madagaskar het zgn. 'stuksconcept'. Dat houdt in dat je 2 stuks bagage mag meeneemen van maximaal 23 kilo per stuk.

Maar ....., een fiets wordt ALTIJD gezien als overbagage en je betaalt daar 150 euro per enkele reis voor.

Bovendien zijn ze erg streng en zakelijk. Enige coulance is er niet meer bij tegenwoordig. Zelfs niet als je fiets en je andere bagage per stuk niet meer dan 23 kilo wegen.

Voor onze twee fietsen kostte het ons 4 x 150 = 600 euro. En zowel op Schiphol als in Antananarivo was daar geen enkele discussie over mogelijk.

Voor mij een reden om bij een volgende fietsvakantie niet alleen te letten op de prijs van een ticket. Juist de kleine letters met betrekking tot het fietsvervoer spelen voortaan ook een belangrijke rol bij onze keuze van de vliegmaatschappij.

Bovendien bleek een van onze fietsen niet op Schiphol aangekomen te zijn (hij stond nog in Parijs zo bleek later).

Hans van Lent





Bovendien
Hans van Lent schreef: ..... Voor mij een reden om bij een volgende fietsvakantie niet alleen te letten op de prijs van een ticket. Juist de kleine letters met betrekking tot het fietsvervoer spelen voortaan ook een belangrijke rol bij onze keuze van de vliegmaatschappij......
Jeetje wat een prijzen :roll:

Ging je voorheen dan nooit na wat het totaal bedrag zou zijn als je de fiets meenam?
Dit doe ik altijd. Goedkope tickets blijken namelijk vaak na bijtelling van extra kilo's of een fietstoeslag namelijk vaak veel duurder te zijn. Daarom zoek ik allereerst met een grove selectie op prijs en de tweede selectie gebeurt op voorwaarden voor het meenemen van een fiets. Dit is vaak een hels karwei. De vlieg- en fiets items op de WF site zullen je ook hierbij helpen!
Succes bij het boeken de volgende keer!

Niet zo mooi te horen dat KLM totaal niet buigzaam is wat betreft fietsen. Wij vliegen binnenkort naar Mexico, en daarvoor geldt dezelfde regeling. Ik ben eerder dit jaar met hen naar Suriname gevolgen en toen kostte het meenemen van een fiets 40 euro/enkele reis. Dus ik had het nu niet speciaal nagevraagd en nu dit. Ik wilde er nog een mail aan wagen naar KLM, maar als ik jouw verhaal zo lees, heeft dat vermoedelijk weinig zin. Tuig is het! Bij the way, heb je wel lekker gefietst daar?

Dat is inderdaad erg veel geld. Al moet ik wel zeggen dat ik het altijd bijzonder goedkoop vond om een fiets mee te nemen. 25-40 Euro vind ik erg weinig. Het was wel te verwachten dat het meenemen van een fiets wat duurder ging worden.

Vergeet ook niet dat het vliegen voor personen zo ongelooflijk veel goedkoper is geworden dat het vliegen, bij een stijging van de fietsprijs, nog steeds belachelijk goedkoop is :D

Dat kan wel zijn maar je bent volledig afhankelijk van het grondpersoneel dat je fiets in en uit het vliegtuig haalt. Ik ben ook best bereid om wat meer voor het vervoer van mijn fiets te betalen, maar dan wil ik garantie dat mijn fiets beter wordt behandeld en dat ik eventuele schade vergoed krijg. Bij Transavia (dochter van KLM) moet je een papier ondertekenen waarin je verklaart dat je de maatschappij niet aansprakelijk stelt voor schade. Dat is gewoon een vrijbrief voor de verladers om maar met je spullen te keer te gaan. En het mooiste is dat je dat formulier pas te zien krijgt bij het inchecken, dan sta je daar met je fiets en zit er niets anders op dan het formulier te ondertekenen. Bij ons vertrek uit Rotterdan in augustus zagen we hoe er een koffer van de lopende band viel. De koffer was bijna boven in het vliegtuig, maakte een behoorlijke smak en barsttte open op het beton. Gelukkig was dit niet een fiets.

Ronald

ciclista schreef:Dat kan wel zijn maar je bent volledig afhankelijk van het grondpersoneel dat je fiets in en uit het vliegtuig haalt. Ik ben ook best bereid om wat meer voor het vervoer van mijn fiets te betalen, maar dan wil ik garantie dat mijn fiets beter wordt behandeld en dat ik eventuele schade vergoed krijg. Bij Transavia (dochter van KLM) moet je een papier ondertekenen waarin je verklaart dat je de maatschappij niet aansprakelijk stelt voor schade. Dat is gewoon een vrijbrief voor de verladers om maar met je spullen te keer te gaan. En het mooiste is dat je dat formulier pas te zien krijgt bij het inchecken, dan sta je daar met je fiets en zit er niets anders op dan het formulier te ondertekenen. Bij ons vertrek uit Rotterdan in augustus zagen we hoe er een koffer van de lopende band viel. De koffer was bijna boven in het vliegtuig, maakte een behoorlijke smak en barsttte open op het beton. Gelukkig was dit niet een fiets.

Ronald

Als je het echt aanvecht, dan is dat vodje papier dat je moet ondertekenen absoluut geen vrijbrief voor roekeloos omgaan met je fiets. Helaas is wel de schadevergoeding die een luchtmaatschappij hoeft uit te keren zeer beperkt (ook als je dat vodje niet hebt hoeven ontertekenen)!!!!
Zorg dus altijd voor een aanvullende verzekering van je kostbare fiets!!!!

ciclista schreef: Bij Transavia (dochter van KLM) moet je een papier ondertekenen waarin je verklaart dat je de maatschappij niet aansprakelijk stelt voor schade. Dat is gewoon een vrijbrief voor de verladers om maar met je spullen te keer te gaan. En het mooiste is dat je dat formulier pas te zien krijgt bij het inchecken, dan sta je daar met je fiets en zit er niets anders op dan het formulier te ondertekenen. Ronald
Nu kan ik het helemaal mis hebben, maar dit papiertje is NIET rechtsgeldig. Met andere woorden het heeft geen ENKELE waarde. De vliegmaatschappij is gewoon geheel verantwoordelijk voor je fiets.

Het klopt naar mijn idee helemaal dat het papiertje niet rechtsgeldig is. Zo heb ik ooit eens gelezen dat iemand een theater aansprakelijk heeft gesteld voor het verlies van zijn jas. Je kent de standaard bordjes wel; Wij zijn niet aansprakelijk enz., maar dan wel 1 euro of meer vragen voor je jas. Oordeel van de rechter was dan ook dat als men geld voor een bepaalde dienst vraagt er men vanuit mag gaan dat er zorgvuldig met de eigendommen wordt omgegaan. Het theater moest dan ook het verlies compenseren :lol: Deze uitspraak is dan ook door te trekken naar het vervoer van je fiets. Ik denk alleen wel dat, mocht je een luchtvaartmaatschappij aansprakelijk willen stellen, je veel geduld en een lange adem moet hebben. Met een goede rechtsbijstandverzekering :wink:

giantus schreef: Nu kan ik het helemaal mis hebben, maar dit papiertje is NIET rechtsgeldig. Met andere woorden het heeft geen ENKELE waarde. De vliegmaatschappij is gewoon geheel verantwoordelijk voor je fiets.
Ik twijfel daar wel een beetje over. Ik heb zo'n verklaring ook wel eens ondertekend, maar dan betrof het een fiets die in een hoes zat terwijl de maatchappij stelde dat een doos de geëigende verpakking was. Het was dus een soort coulance: ze nemen wel naar hun oordeel goed verpakte fietsen mee (in doos), maar zijn bij wijze van gunst bereid ook onvoldoende verpakte fietsen mee te nemen, maar dan wijzen ze aansprakelijkheid bij beschadiging af.
Weiger je de verklaring te ondertekenen, dan gaat de fiets niet mee natuurlijk.
Dat een maatschappij het recht heeft voorwaarden aan bagage te stellen, lijkt me geen punt van discussie. Dat ze bepaalde bagage mogen weigeren, evenmin.
Maar wanneer bij wijze van "gunst" onvoldoende verpakte bagage wordt meegenomen, zou dan toch de volledige aansprakelijkheid gelden?

Bij Transavia staat in de voorwaarden dat verpakken met een plastic hoes voldoende is (en natuurlijk pedalen eraf en stuur draaien). Dat krijg je ook te horen bij de boeking. Dit in tegenstelling tot de moedermaatschappij KLM die een doos verplicht stelt.

Ronald

ciclista schreef:Dit in tegenstelling tot de moedermaatschappij KLM die een doos verplicht stelt.
www.klm.nl schreef:Verpakking:
Fietsen moeten worden verpakt in een hoes of doos met het stuur in de lengterichting gedraaid.

Diverse luchtvaartmaatschappijen willen die doos niet ter bescherming van je fiets, maar zijn bang dat je fiets andere bagage kan beschadigen.
Verder is zo'n doos een lekkere, stabiele tussenlegger. Ze kunnen er weer heerlijk koffers bovenop stapelen.

Ze zijn inderdaad erg stevig die dozen en bieden goede bescherming. Alleen wat moet je ermee na aankomst? Mijn ervaring is dat de luchthavens ze absoluut niet willen hebben/stallen en de meeste lockers zijn niet zo groot of heel duur. Meenemen is ook geen optie. Toch weer 20 euro weg... Overigens, om nog even terug te komen op die prijzen voor het meenemen van een fiets; dat elke maatschappij er andere regels op na houdt, is al verwarrend, maar dat sommige zoals KLM voor verschillende bestemmingen verschillende tarieven rekenen, dat vind ik echt idioot.