Additionally, paste this code immediately after the opening tag: DV17 ventiel - Forum Wereldfietser

DV17 ventiel

De laatste dagen merkte ik dat de voorband heel, heel langzaam lek raakte. Binnenband (van Schwalbe, 28" 23-622) eruit en in de keuken in de gootsteen onder water gelegd. Maar niks gevonden. Dacht ik: het Franse ventiel niet goed vastgedraaid. Het hele zaakje nadien weer teruggezet en opgepompt. Maar na twee dagen weer plat. Nam ik geen risico en uit de voorraadkast met reserve-onderdelen een nieuw doosje binnenband gepakt. Zelfde merk, zelfde maat. Maar het ventiel zag er heel anders uit, leek aanvankelijk op een Hollands ventiel, maar toen ik hem los draaide, kwam er een piepklein klepachtig ding tevoorschijn. En hij wilde niet in het ventielgat van de velg passen. Dan maar met een Ø 7,5 mm boor eruit geboord. Nu alles klaar. Ik bekeek de verpakking nog eens: er stond DV17 ventiel op. Nooit van gehoord. Pas op, dat erg kleine klepje (op de foto midden links) kan je onderweg bij lekke band wel eens in het gras kwijtraken....
20260405_163057.jpg
DV's hebben Hollanse ventielen, SV's Franse.

Heb je nu een soort Belgisch ventiel gemaakt ... ? :)
Hollands ventiel dus. Of zie ik iets over het hoofd? :roll:
Dit is al meer dan 50 jaar het meest gemonteerde ventiel in Nederland. Eigenlijk vrijwel iedere stadsfiets heeft dit eigenlijk.

Heb je niet toevallig een Gazelle, Sparta of Batavus fiets in de schuur staan want dan zit dit ventiel er zeker in?

Frans en autoventiel zie je vooral bij Race, ATB en in het buitenland. De Nederlandse merken monteren bijna allemaal deze ventielen.

Langzaam aan beginnen nu de Schwalbe Clik Valve ventielen ook populair te worden, dan kan je in iedere fiets hetzelfde ventiel monteren.
Ik had in die kast gekeken of er niet nog een andere band in lag voor ik de boormachine in mijn velg zou zetten. En de DV ventielen hebben vaak ook een rubber afdichting die na verloop van tijd verdroogd waardoor, je raad het al je band weer langzaam leegloopt.

Kijk eens naar de nieuwste uitvinding van Schwalbe (hier hoef je overigens niet eens je binnenband te vervangen)
https://www.schwalbe.com/nl/Schwalbe-Cl ... ntiel-3540
Je hebt wel een pomp-adapter nodig.
En ik dacht dat alleen DIT een Hollands ventiel heet.... met een buisje rubber en sleuven in de zijkanten van de schroefkoker (rechts op de foto)....
20260406_101212.jpg
.
Ja klopt maar die is nog een bijna antieke met ventielslang uit de jaren 80, de DV versie uit je eerste bericht is de opvolger sinds de jaren 90 en sluit af met een kogeltje.
Op Wikipedia staat het verschil duidelijk beschreven:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsventiel
Dus heb ik een Blitz ventiel? Ik heb hier nog een rolletje Dunlop-slang, wat ik ook gebruik voor mijn gehoorapparaten.
John Jongerius schreef:
ma 06 apr, 2026 09:33
Langzaam aan beginnen nu de Schwalbe Clik Valve ventielen ook populair te worden, dan kan je in iedere fiets hetzelfde ventiel monteren.
Ik hoop dat de click valve de standaard gaat worden, het is makkelijk in gebruik en 1 ding voor alles is gewoon beter.
Zelf heb ik de click valve binnenbanden op mijn huidige fiets nu zitten sinds korte tijd.
_Peter_ schreef:
ma 06 apr, 2026 09:37
Ik had in die kast gekeken of er niet nog een andere band in lag voor ik de boormachine in mijn velg zou zetten.
Zeker als het voor een band in de maat 23-622 is, zal ook wel een smal velgje zijn. De DV17 is, als ik op de site van Schwalbe kijk, een band voor 28-622 tot 47-622. Niet ideaal dus in je 23-622-buitenband. Ik wist niet dat er überhaupt banden met Blitzventiel in 23mm breed gemaakt werden, maar ze bestaan wel (DV15).

Groetjes,

Carl