Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in de trein... maar niet na 16:00 uur - Forum Wereldfietser

Fiets in de trein... maar niet na 16:00 uur

Afgelopen dinsdag net te lang in de trein met de fiets. In een bijna lege sprinter om 16:10 ter hoogte van Hoogeveen onderweg naar Zwolle. Fiets netjes in het fietsenhoekje verder nog 1 persoon in de coupé. Een niet zo vriendelijke conducteur sommeerde mij om de trein te verlaten omdat fietsen niet in de trein mogen na 16:00 uur. Ik was niet bekend met de regel, dacht dat je voor 16.00 uur moest inchecken.

Ik moest achterop het e-ticket kijken want daar zou dat staan. Die informatie stond dus niet achterop het e-ticket. Hij zou hier een aantekening van maken, maar weigerde mij om mijn reis af te maken (hij moest toch handhaven...) waardoor ik een belangrijke afspraak heb gemist. Totaal zinloos machtsvertoon.

Bij het volgende station Meppel ging de conducteur uit de trein om te controleren ik niet in de volgende trein zou stappen om de reis af te maken. Kon pas weer verder om 18:30 uur. In Meppel deden de liften het niet, dus gedoe met de trap op en af.

Heel jammer, ik ben een klant en geen delinquent. Ik betaal ook netjes voor een zitplaats en een fiets. Volgende keer reis ik anders (en waarschijnlijk niet meer met de NS).
h_vd_w schreef:
za 28 mar, 2026 15:12
Een ... conducteur sommeerde mij om de trein te verlaten omdat fietsen niet in de trein mogen na 16:00 uur. Ik was niet bekend met de regel, dacht dat je voor 16.00 uur moest inchecken.
Dat lijkt mij onlogisch. Stel dat je in Vlissingen incheckt voor een reis naar Groningen, dan is het evident dat je die reis grotendeels in de spits zou maken. En dat is met een fiets niet de bedoeling.

De regels t.a.v. doordeweeks met de fiets in de spits reizen gelden denk ik al tientallen (?) jaren.

Verder kan het iedereen wel eens gebeuren dat je niet op de hoogte bent van een regel. Vervelend dat je daar last van ondervindt, maar om dan zo negatief over de NS-conducteur te gaan schrijven vind ik niet sjiek.
er zijn aardig wat conducteurs, die niet van fietsers houden want die zouden voor vertragingen zorgen...
zo heb ik gehoord en ook ervaren. ern er zijn heel aardige conducteurs de meeste, zelfs)

ik startte ooit op tijd in Delft om vóór 16 uur met de treinreis op m'n bestemming te zijn. de eerste trein had vertraging. daarna door de vertraging in Rotterdam de aansluiting gemist. en dan toch gezeur in Utrecht of ik mee mocht richting een stoptrein-station richting Zwolle. eerst geen medewerking van de conducteur toen ik vroeg of ik vanwege de vertraging rond 16 uur meemocht. bij de volgende trein toch maar zonder het te vragen ingestapt en verderop zonder gezeur uitgestapt. ik wilde niet ruim 2 uur wachten tot na 18.30 uur, maar gewoon warm avondeten eten. het was ook een vakantieweek en niet druk.

je heb trouwens geen recht op een zitplaats: je koopt een vervoersbewijs, geen kaartje voor of rechten op een zitplaats.

nog iets vreemds: vroeger was 'Sprinter' een model trein. tegenwoordig moet je een stoptrein zo noemen, anders begrijpen ze je niet meer als je 'stoptrein' zegt. (niet slim om binnen je jargon een ingeburgerde term voor een nieuwe betekenis te gebruiken)
stelvio73 schreef:
za 28 mar, 2026 15:28
h_vd_w schreef:
za 28 mar, 2026 15:12
Een ... conducteur sommeerde mij om de trein te verlaten omdat fietsen niet in de trein mogen na 16:00 uur. Ik was niet bekend met de regel, dacht dat je voor 16.00 uur moest inchecken.
Dat lijkt mij onlogisch. Stel dat je in Vlissingen incheckt voor een reis naar Groningen, dan is het evident dat je die reis grotendeels in de spits zou maken. En dat is met een fiets niet de bedoeling.

De regels t.a.v. doordeweeks met de fiets in de spits reizen gelden denk ik al tientallen (?) jaren.

Verder kan het iedereen wel eens gebeuren dat je niet op de hoogte bent van een regel. Vervelend dat je daar last van ondervindt, maar om dan zo negatief over de NS-conducteur te gaan schrijven vind ik niet sjiek.
Bij reizen met een dalurenkaart dien je voor 16.00 uur in te checken. Je mag dan de reis vervolgen in de spits. Als je een internationaal reiziger bent dan mag je wel met de fiets in de trein in de spits. Zo eenduidig zijn die regels dus niet. En de conducteur staat niet bij naam hier genoemd.
h_vd_w schreef:
za 28 mar, 2026 17:05
Bij reizen met een dalurenkaart dien je voor 16.00 uur in te checken. Je mag dan de reis vervolgen in de spits. Als je een internationaal reiziger bent dan mag je wel met de fiets in de trein in de spits. Zo eenduidig zijn die regels dus niet. ...
De regels voor de fiets mee in de trein zijn eenvoudig te vinden en best wel eenduidig:

"Wanneer mag je fiets mee?
Doordeweeks kan je fiets bij genoeg plek mee in de daluren: van 9.00 tot 16.00 uur en van 18.30 tot 6.30 uur. In het weekend, op feestdagen (behalve Koningsdag) en in juli en augustus mag je fiets de hele dag mee. Per reiziger mag één fiets mee."

https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html

Dat je er een uitzondering op bovenstaande regel ("als je internationaal reiziger bent") bij haalt om te stellen dat de regels niet eenduidig zijn vind ik niet zo sterk.

Verder begrijp ik ook niet zo goed wat er lastig is aan de regel van de NS. Vergelijk het met openingstijden van een winkel. Als je vlak voor sluitingstijd een winkel bezoekt is het ook niet de bedoeling dat je er nog een tijd blijft hangen.

Hier laat ik het bij.
Als je vlak voor sluitingstijd een winkel bezoekt is het ook niet de bedoeling dat je er nog een tijd blijft hangen.
Het verschil is toch echt dat de trein niet sluit en dat je al klant bent. (want ingecheckt en al betaald voor de fiets) En natuurlijk mag je na 16:30 niet met de fiets in de trein, maar ik ben opgevoed met: de klant is koning. Overigens geldt dit ook voor een winkel waar ik net voor sluitingstijd binnen loop.
h_vd_w schreef:
za 28 mar, 2026 17:05
Bij reizen met een dalurenkaart dien je voor 16.00 uur in te checken. Je mag dan de reis vervolgen in de spits.
Van de andere kant: als je 15 minuten voordat de daluren weer ingaan incheckt , betaal je over de hele reis de volle mep, ook al zat je nog 2 uur in die daluren in de trein.
Dus het is sowieso goed om van te voren (voor als je een kortingskaart gebruikt, een fiets meeneemt of whatever) te weten hoe de regels zijn, of hie de NS ermee om gaat.
Zo'n daluren korting is een financieel-administratieve kwestie, terwijl bij fiets-in-de-trein die daluren restrictie natuurlijk een praktische- en veiligheid-component hebben. Dat lijkt me niet zo moeilijk voor te stellen.

Maar evengoed lullig voor jou. Ik ben ook wel eens uitgelopen kwa tijd, en mocht altijd de reis afmaken. Maar begrijp best dat de conducteur af en toe ook gek wordt mensen aan te spreken op iets wat ze horen te weten.