Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 139 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2773 berichten
Sidi heeft/had een model (Tiger2) waarbij de BOA bovenop zit, en die is wel aan de prijs maar in het groen heeft die soms alle kleuren van de regenboog.
Lopen in het bos is nog wel te doen maar op een harde ondergrond wordt het lastig (stijve carbonnen zool)
Sportivo Stelbent schreef:
vr 23 jan, 2026 00:46
Ik heb ook de Ortlieb Quick-rack XL met de steekas op het oog en de kans is zeer groot dat ik beide ook wil gaan bestellen.
Vandaag de boel geïnstalleerd samen met de steekas. Even afstellen om het rek mooi horizontaal te krijgen en de steekas zo goed mogelijk gecentreerd is eigenlijk het enige, de rest wijst zich vanzelf. Het zit echt als een huis en inderdaad erg makkelijk te plaatsen en te verwijderen.

Uiteindelijk was de steekas een goede keuze want nu kom ik niet in conflict met de derailleurkabel. Moest wel de poten van het rek iets naar buiten buigen voor een makkelijke plaatsing (nu zit hij in eens goed).
Nog even over schoenen. Ik heb jarenlang gefietst op Shimano MT90 schoenen met Vibram zool voor SPD. Dat was prima: het fietste goed, en het liep best redelijk (andere schoenen neem ik niet mee). Helaas zijn die Shimano schoenen uit de collectie. Dus heb ik Shimano EX900 gekocht, wat in principe hetzelfde idee is, maar ze gaan helaas terug. De zool is niet langer een mooie dure Vibram zool, maar een veel te platte merkloze zool. En daar zit het probleem. Een zool moet stijf zijn om goed te kunnen fietsen, maar zo'n stijve zool wikkelt niet mooi af tenzij hij nogal rond gebogen is. Die Vibram zool was dat, maar die nieuwe Shimano zool niet. Ik heb nu Northwave schoenen besteld met een moderne Vibram Wolftrax fiets en wandelzool. De zool ziet er veelbelovend rond gebogen uit, dus ik hoop dat de schoen zelf me ook gaat bevallen. Ik ben benieuwd.
Fedor schreef:
wo 28 jan, 2026 13:14
Vandaag de boel geïnstalleerd samen met de steekas. Even afstellen om het rek mooi horizontaal te krijgen en de steekas zo goed mogelijk gecentreerd is eigenlijk het enige, de rest wijst zich vanzelf. Het zit echt als een huis en inderdaad erg makkelijk te plaatsen en te verwijderen.

Uiteindelijk was de steekas een goede keuze want nu kom ik niet in conflict met de derailleurkabel. Moest wel de poten van het rek iets naar buiten buigen voor een makkelijke plaatsing (nu zit hij in eens goed).
Goed om te lezen! :)

Welke drager gebruikte je voorheen dan? Ervaar je al een duidelijk verschil? Zelfde fietstassen? Welke heb je in gebruik?
do 29 jan, 2026 08:45
Welke drager gebruikte je voorheen dan? Ervaar je al een duidelijk verschil? Zelfde fietstassen? Welke heb je in gebruik?
Een zadeltas maar die bewoog mij te veel en is lastig te bepakken. Het rek en een losse roltas (Ortlieb Dry Pack) weegt maar iets meer, beweegt niet meer en kan je makkelijk bepakken (plus dat je meer mee kan nemen óf zonder problemen de tas slechts half hoeft te vullen).

En bij meenemen van meer spullen zoals een tent kan ik gewoon de zijtassen gebruiken die ik ook op de andere fiets gebruik.
Fedor schreef:
do 29 jan, 2026 16:46
do 29 jan, 2026 08:45
Een zadeltas maar die bewoog mij te veel en is lastig te bepakken. Het rek en een losse roltas (Ortlieb Dry Pack) weegt maar iets meer, beweegt niet meer en kan je makkelijk bepakken (plus dat je meer mee kan nemen óf zonder problemen de tas slechts half hoeft te vullen).

En bij meenemen van meer spullen zoals een tent kan ik gewoon de zijtassen gebruiken die ik ook op de andere fiets gebruik.
Netjes ja! Zeker een verschil tussen een zadeltas en een losse roltas. Twee reisfietsen :?: .. decadent. :wink:
De ene voor bikepacking en de ander voor heavy lifting?
do 29 jan, 2026 18:36
Netjes ja! Zeker een verschil tussen een zadeltas en een losse roltas. Twee reisfietsen :?: .. decadent. :wink:
De ene voor bikepacking en de ander voor heavy lifting?
In eerste instantie één reisfiets en een gravelbike maar ik gebruik die laatste steeds meer voor meerdaagse tochten omdat die zo lekker fietst (en ook een stuk lichter is). De andere (met dikke banden) blijft voor het ruigere werk.
Fedor schreef:
do 29 jan, 2026 19:23
De andere (met dikke banden) blijft voor het ruigere werk.
Juistum.. leuk dat het zo gegaan is. :) Fietsplezier is echt wat telt.
Ik heb en hou het echt bij 1 fiets en dat is voor het ruige werk een dubbelgeveerde mountainbike, omdat groot liefhebber van off-road toeren.
Nieuwe Schwalbe SX-R 42-406 banden. Ik twijfelde want ik heb eigenlijk al genoeg banden.
Maar gisteren proefritje van 40km op gereden, ze rijden enorm comfortabel en ook enorm snel! Lekbestendigheid gaat wel een grote vraag worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het is voor de gemiddelde lezer belangrijk om te beseffen dat banden die optimaal zijn voor velomobielen dat niet zijn voor gewone fietsen!

Velomobielen en ook ligfietsen hebben bij gelijke snelheid een véél lagere luchtweerstand dan gewone fietsen, zelfs dan tijdritfietsen met renners die een aerodynamische houding kunnen aanhouden. Daardoor speelt de rolweerstand bij velomobielen een veel grotere rol. Bij gewone fietsen wordt de rolweerstand relatief klein bij snelheden boven 25 km/h. Een band met een zeer lage rolweerstand brengt dan weinig voordelen en wel veel nadelen.

Het pendelapparaat van Wim Schermer meet de rolweerstand. Die is voor een velomobiel belangrijk omdat die voertuigen veelal rechtuit rijden en weinig scherpe bochten maken. Een gewone fietser maakt wel vaak scherpe bochten en dan is grip net zo belangrijk als rolweerstand. Het is belangrijk om te beseffen dat een hoge grip niet goed samengaat met lage rolweerstand, en omgekeerd. Om dat uit te leggen moet je je verdiepen in de visco-elastische eigenschappen van rubber. De materiaalfysica is niet eenvoudig uit te leggen, maar deze eisen zijn tegengesteld. Ook hoge remwerking en lage rolweerstand gaan niet goed samen. Wie zich in de tegenstellingen wil verdiepen, raad ik een technische presentatie van Michelin aan.
math schreef:
za 21 mar, 2026 22:01
Het is voor de gemiddelde lezer belangrijk om te beseffen dat banden die optimaal zijn voor velomobielen dat niet zijn voor gewone fietsen!

Velomobielen en ook ligfietsen hebben bij gelijke snelheid een véél lagere luchtweerstand dan gewone fietsen, zelfs dan tijdritfietsen met renners die een aerodynamische houding kunnen aanhouden. Daardoor speelt de rolweerstand bij velomobielen een veel grotere rol. Bij gewone fietsen wordt de rolweerstand relatief klein bij snelheden boven 25 km/h. Een band met een zeer lage rolweerstand brengt dan weinig voordelen en wel veel nadelen.

Het pendelapparaat van Wim Schermer meet de rolweerstand. Die is voor een velomobiel belangrijk omdat die voertuigen veelal rechtuit rijden en weinig scherpe bochten maken. Een gewone fietser maakt wel vaak scherpe bochten en dan is grip net zo belangrijk als rolweerstand. Het is belangrijk om te beseffen dat een hoge grip niet goed samengaat met lage rolweerstand, en omgekeerd. Om dat uit te leggen moet je je verdiepen in de visco-elastische eigenschappen van rubber. De materiaalfysica is niet eenvoudig uit te leggen, maar deze eisen zijn tegengesteld. Ook hoge remwerking en lage rolweerstand gaan niet goed samen. Wie zich in de tegenstellingen wil verdiepen, raad ik een technische presentatie van Michelin aan.
Interessante links @math.
In het kader van 'je nieuwste aanwinst' niet zo van belang, maar ik vraag me af waar een relatief gladde band als de Coninental Urban die schijnbaar een goede 'slick' rubber samenstelling heeft blijft op grit of los zand op een asfaltweg. Dan heeft een band met noppen op de overgang van loopvlak naar wang zoals de Continental Top Contact II denkelijk de voorkeur.
State-of-the-art versnellingstechnologie voor fietstoeristen van tachtig jaar geleden, de Grand Tourisme achter- en Juy 39 voorderailleur van Le Simplex.

Ben heel benieuwd hoe die zich verhouden tot modernere exemplaren.
IMG_20260321_160812729_HDR(1).jpg
math schreef:
za 21 mar, 2026 22:01

Velomobielen en ook ligfietsen hebben bij gelijke snelheid een véél lagere luchtweerstand dan gewone fietsen, zelfs dan tijdritfietsen met renners die een aerodynamische houding kunnen aanhouden. Daardoor speelt de rolweerstand bij velomobielen een veel grotere rol.
Eens! Dit was ook meer een post in de trand van, 'leuke aanwinst voor mezelf, misschien voor andere mensen met een velomobiel'.
Één aantekening is wel dat mensen die weinig vermogen trappen relatief meer baat hebben bij banden met lage weerstand, dit geldt ook voor mensen op een gewone fiets.
Het pendelapparaat van Wim Schermer meet de rolweerstand. Die is voor een velomobiel belangrijk omdat die voertuigen veelal rechtuit rijden en weinig scherpe bochten maken. Een gewone fietser maakt wel vaak scherpe bochten en dan is grip net zo belangrijk als rolweerstand.
Ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben. Bochten kom ik misschien iets minder tegen maar alsnog is het wel belangrijk om goed door een bocht te komen, die ik vaak sneller neem dan een tweewieler (en je kent ongetwijfeld mv^2/r) . Ook is goed kunnen remmen (wat op de voorwielen gebeurt) erg belangrijk. Aan de andere kant heb ik twee voorwielen en lig je stabieler, dus in die zin heb je minder te vrezen als je even grip verliest dan op een tweewieler, in dezelfde bocht.
Het is belangrijk om te beseffen dat een hoge grip niet goed samengaat met lage rolweerstand, en omgekeerd. Om dat uit te leggen moet je je verdiepen in de visco-elastische eigenschappen van rubber. De materiaalfysica is niet eenvoudig uit te leggen, maar deze eisen zijn tegengesteld. Ook hoge remwerking en lage rolweerstand gaan niet goed samen. Wie zich in de tegenstellingen wil verdiepen, raad ik een technische presentatie van Michelin aan.
Super interessant artikel, dank! Die kende ik nog niet.
Ik deel wel de ervaring dat banden met weinig rolweerstand vaak ook 'hard' rubber hebben en daarom minder grip. Echter staat er helemaal onderaan bij dat bepaalde lage-rolweerstand rubbercoumpounds op hogere vervormfrequentie toch de juiste eigenschappen kunnen hebben om nog grip te genereren. Wat ik zelf nog 'frusterend' vind bij fietsbanden is dat banden geschikt voor winterse omstandigheden (lage temperatuur, profiel voor in modder/sneeuw) vaak heel veel rolweerstand hebben, banden die hier enigzins goed presteren zijn moeilijk te vinden en/of zijn maar tijdelijk op de markt, of niet voor de juiste maat, enz.

Er zijn nog twee andere belangrijke nadelen voor banden met lage rolweerstand: dat is dat ze vaak minimale hoeveelheid rubber hebben en dus kwetsbaar voor lekrijden en snel slijten.
Twee voordelen krijg je er ook weer voor terug: ze lopen zeer comfortabel omdat ze mini-oneffenheden goed absorberen, ze sturen strak door de goede hysterese-eigenschappen en ze hebben een laag (roterend) gewicht.