math schreef: ↑za 21 mar, 2026 22:01
Het is voor de gemiddelde lezer belangrijk om te beseffen dat banden die optimaal zijn voor velomobielen dat niet zijn voor gewone fietsen!
Velomobielen en ook ligfietsen hebben bij gelijke snelheid een véél lagere luchtweerstand dan gewone fietsen, zelfs dan tijdritfietsen met renners die een aerodynamische houding kunnen aanhouden. Daardoor speelt de rolweerstand bij velomobielen een veel grotere rol.
Eens! Dit was ook meer een post in de trand van, 'leuke aanwinst voor mezelf, misschien voor andere mensen met een velomobiel'.
Één aantekening is wel dat mensen die weinig vermogen trappen relatief meer baat hebben bij banden met lage weerstand, dit geldt ook voor mensen op een gewone fiets.
Het
pendelapparaat van Wim Schermer meet de rolweerstand. Die is voor een velomobiel belangrijk omdat die voertuigen veelal rechtuit rijden en weinig scherpe bochten maken. Een gewone fietser maakt wel vaak scherpe bochten en dan is grip net zo belangrijk als rolweerstand.
Ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben. Bochten kom ik misschien iets minder tegen maar alsnog is het wel belangrijk om goed door een bocht te komen, die ik vaak sneller neem dan een tweewieler (en je kent ongetwijfeld mv^2/r) . Ook is goed kunnen remmen (wat op de voorwielen gebeurt) erg belangrijk. Aan de andere kant heb ik twee voorwielen en lig je stabieler, dus in die zin heb je minder te vrezen als je even grip verliest dan op een tweewieler, in dezelfde bocht.
Het is belangrijk om te beseffen dat een hoge grip niet goed samengaat met lage rolweerstand, en omgekeerd. Om dat uit te leggen moet je je verdiepen in de visco-elastische eigenschappen van rubber. De materiaalfysica is niet eenvoudig uit te leggen, maar deze eisen zijn tegengesteld. Ook hoge remwerking en lage rolweerstand gaan niet goed samen. Wie zich in de tegenstellingen wil verdiepen, raad ik
een technische presentatie van Michelin aan.
Super interessant artikel, dank! Die kende ik nog niet.
Ik deel wel de ervaring dat banden met weinig rolweerstand vaak ook 'hard' rubber hebben en daarom minder grip. Echter staat er helemaal onderaan bij dat bepaalde lage-rolweerstand rubbercoumpounds op hogere vervormfrequentie toch de juiste eigenschappen kunnen hebben om nog grip te genereren. Wat ik zelf nog 'frusterend' vind bij fietsbanden is dat banden geschikt voor winterse omstandigheden (lage temperatuur, profiel voor in modder/sneeuw) vaak heel veel rolweerstand hebben, banden die hier enigzins goed presteren zijn moeilijk te vinden en/of zijn maar tijdelijk op de markt, of niet voor de juiste maat, enz.
Er zijn nog twee andere belangrijke nadelen voor banden met lage rolweerstand: dat is dat ze vaak minimale hoeveelheid rubber hebben en dus kwetsbaar voor lekrijden en snel slijten.
Twee voordelen krijg je er ook weer voor terug: ze lopen zeer comfortabel omdat ze mini-oneffenheden goed absorberen, ze sturen strak door de goede hysterese-eigenschappen en ze hebben een laag (roterend) gewicht.