Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trekkerstentje....welke? - Forum Wereldfietser

trekkerstentje....welke?

Hallo allemaal!!

Ik heb net een Koga E-Worldtraveller gekocht. Ik ga met deze fiets van de Middilandse zee naar de Atlantisch oceaan fietsen, zijdelings de Spaanse Pyreneeën volgend. Voor deze onderneming moet ik een tent aanschaffen. Ik heb nog een tent, maar die is 40 jaar oud, toen gekocht met mijn vader, op mijn 18de bij Bever in Eindhoven. Daar heb ik jaren in geslapen. Het eerste jaar elke nacht, al trekkend door europa naar Azië. 'n Eenstokstent, erg mooi. Er zitten nu wat gaatjes in, en qua gewicht en opzet gemak zou het vandaag de dag wel wat beter kunnen, zou je denken. (qua estetique betwijfel ik het...)

Dus een koepel tentje, snel makkelijk en licht...zou ik denken.
Ik ga alleen, maar ik wil een twee persoons tent met een luifel.

Tips?

Ah, deze ben ik al tegen gekomen (ook op dit forum!!); de X-Dome2 van Durston

PS. Dat ik de Koga Worldtreveller heb gekocht, kwam ook door berichtgeving op dit forum. Een jongen en een meisje waren er letterlijk de wereld mee rondgegaan. Een paar weken geleden werd hun film vertoond; Alles er tussenin", in Amersfoort. Die heb ik helaas gemist. Maar door de berichtgeving dat deze fietsen inderdaad in staat zijn om de wereld te omcirkelen , gaf mij genoeg vertrouwen om ook zo'n fiets te kopen (de mijne is wel een e-bike, mijn eerste trouwens en ik ben nog steeds bezig een geestelijke omslag te maken, komende van de racefiets).

Groet,
en alvast bedankt voor bijdrage.
Hoe lang ben je want een hele mooie tent kan te klein zijn en daar heb je niks aan. Dus probeer eerst daar zelf op te zoeken. En ga anders eens langs bij Denig, Zwerfkei of Bever (waar ze ook tenten hebben staan)
Er gaat niks boven een eenstokker qua opzetgemak en esthetiek :)
Middelste tent is mijn Luxeoutdoor Hexpeak F6a in combinatie met een 3F UL Gear 2p. binnentent. De buitentent kost zo'n €160-200 afhankelijk van de grootte, de binnentent €60 (1p) - €75 (2p) bij Aliexpress.
Op de voorgrond de 3F UL Gear Piaoyun 2, €160 van Ali, een kloon van de MSR Hubba Hubba, ook een aanrader.
Afbeelding
Afhankelijk van hoe groot de luifel moet zijn is de Hilleberg Nammatj of de Nammatj GT wat voor je?
Wat is je budget, hoe groot ben je, waar ga je kamperen?
Dat zijn vragen die je ook even voor jezelf ( en ons) kan beantwoorden.

Freestanding is erg fijn, die Durston lijkt mij fantastische tent. Ook fijn om eerst buitentent op te kunnen zetten.
Toch hebben wij voor een andere gekozen, Big Agnes Copper Spur UL, 3 persoons voor 2 mensen. Er zit een soort flapje die je als luifel kan gebruiken.
Ruimere tent dan de Durston. Dus voor langere mensen fijn.

Verder zit er een verschil in de hoeveelheid ‘gaas’ in de diverse binnententen.
Bijv bij MSR hubba hubba bestaat een groot deel uit gaas.
Kies je een hilleberg, de binnententen bevatten meer doek en minder gaas, dan kan die te warm zijn in zuid Europa.
Dus ook iets om op te letten.
En Bach tunnel tenten zijn geschikt voor lange mensen. Hele grote binnententen.

Wij hebben ze allemaal geprobeerd of in ons bezit🫣.

Groetjes Anja.
En let ook op varianten binnen modellen. De MSR Hubba Hubba Bikepack heeft dan weer weinig gaas.
dijken63 schreef:
wo 18 mar, 2026 22:32
Kies je een hilleberg, de binnententen bevatten meer doek en minder gaas, dan kan die te warm zijn in zuid Europa.
Dus ook iets om op te letten.
Hilleberg Enan heeft best wel wat gaas, maar is vooral een ruime 1persoonstent, en niet de 2persoons zoals gevraagd in de startpost.

Verder maakt Hilleberg voor veel tenten een mesh inner tent. Die is apart aan te schaffen, wissel je voor de standaard binnentent, is dan afgezien van het vloerdeel volledig van gaas, niet tot nauwelijks lichter dan een standaard binnentent en bestwel prijzig net als de tenten van Hilleberg. Maar sommige mensen scoren die mesh inner tent dan weer op Marktplaats voor de tent die dan weer van 2dehands.be kwam ;)

Toptenten wel, maar let dus wel op de hoeveelheid gaas en ook de ventilatie mogelijkheden. Anders kun je zomaar een mobiele Zweedse sauna hebben aangeschaft (-:
Dank voor de aanvulling. Ik wist niet dat er, behalve voor die 1 persoons, voor meerdere tenten een aparte binnentent met meer mesh gemaakt wordt.

Anja
_Peter_ schreef: Hoe lang ben je want een hele mooie tent kan te klein zijn en daar heb je niks aan.
Dit is voor mij één van de meest belangrijke punten. Ik ben 1.82 en vind het fijn om gewoon overeind te kunnen zitten. Dat lukt niet in alle tentjes die maar 100cm hoog zijn. Als het hoger moet zijn dan vallen opeens heel veel tenten af.

Verder is gewicht voor de meeste mensen een groot punt, maar als je een E-Worldtraveller hebt (e-bike), hoef je niet de lichtste tent te kiezen. Kies dan voor comfort en een lekker grote luifel.
En de keuze tussen een vrij staande tent of niet maakt een verschil (haringen in de grond rammen of niet, dat is wat dijken63 zegt met 'freestanding'). Een koepeltentje krijgt vanzelf vorm zodra je de stokken er in doet, die blijft wel staan als je je spullen er in legt. Bij een piramidetent (één stok in het midden) moet je de hoeken vastzetten om vorm te krijgen.
Een kilo meer of minder zal weinig uitmaken met een fiets als de E-Worldtraveller.
Het is dus ook nog de hoogte die bepalend is, voor mij vallen veel tenten af die niet lang genoeg zijn, als je plat uitgestrekt in je tent ligt komt daar op je lengte nog die van je voeten bij, en dan heb ik dus minimaal 220 cm binnentent nodig. als je dan een dwarsslapre hebt wil niet in het tentdoek happen als je slaapt, en zo zijn er nog veel meer dingen waar je rekening mee moet houden waar je alleen door te gaan kijken en testen achter komt.
_Peter_ schreef:
do 19 mar, 2026 11:50
..en zo zijn er nog veel meer dingen waar je rekening mee moet houden waar je alleen door te gaan kijken en testen achter komt.
Amen! :)

Doch kan mijn budget maar eenmalig uitgegeven worden, dus lees ik ontzettend veel reviews van anderen.
Daarbij dreigt het oriënteren om te slaan in tobben en dat wil ik voorkomen, door simpelweg voor enkele merken te kiezen en hun catalogus/assortiment te kijken, plus vooral dingen wegstrepen waarvan zeker is dat niet gewenst is, hoe geweldig het product ook mag zijn. Als voorbeeld de Hexpeak tenten zien er echt top uit, maar ik weet dat ik ongelofelijk ruzie ga krijgen met de stok in het midden. En dan een voorbeeld voor luchtmatrassen, ik wil absoluut geen krakende krekels onder mij wanneer ik beweeg tijdens het slapen oid. Dus vallen er ook bepaalde merken af. Op deze manier komen we vanzelf bij het product uit wat ons meer aanstaat. :)
Sportivo Stelbent schreef:
do 19 mar, 2026 18:39
Doch kan mijn budget maar eenmalig uitgegeven worden, dus lees ik ontzettend veel reviews van anderen.
Tweedehands Hilleberg of MSR kopen.

Als je die goed inkoopt kun je als het niet bevalt weer aan het begin van het volgende kampeerseizoen verkopen met niet of nauwelijks afschrijving (-:
Jurr schreef:
do 19 mar, 2026 19:51
Tweedehands Hilleberg of MSR kopen. Als je die goed inkoopt kun je als het niet bevalt weer aan het begin van het volgende kampeerseizoen verkopen met niet of nauwelijks afschrijving (-:
Is waar, doch ik vernam dat de Hilleberg tenten behoorlijk warm bleven van binnen, ik ben geheel geen koukleum. Eerlijk gezegd niet echt gekeken naar MSR tenten,.. doch ben ik weer teruggegaan naar mijn eerste keuze en dat is een X-Dome 1+.
Pas bij je derde tent (dus ongeveer 30 jaar verder (als je kwalitatief goede tenten koopt)) weet je hoe jouw perfecte tent er uit ziet.