Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TX-Randonneur VSF - Bredere banden. - Forum Wereldfietser

TX-Randonneur VSF - Bredere banden.

Hoi,

Ik zou een bredere band willen leggen op mijn Tx-randonneur.
Hoe breed kan ik gaan ?
Kan ik een link krijgen, van mogelijke banden ?
Ik fiets voornamelijk, asfalt. Af en toe, gravel.

Serge
Kijk even naar de maat die nu gemonteerd zit.
Meet daarna hoeveel ruimte je nog hebt tussen je frame / spatborden
Dan weet je ongeveer hoe breed je kan gaan.
Precies, het smalste punt zal waarschijnlijk net achter de trapas zitten, pak een schuifmaat en je weet tot hoever je max kan gaan, ik zou aan beide kanten een marge van 6 mm aanhouden. hou ook rekening met een spatbord wat er al dan niet is gemonteerd.
Life hack: probeer uit welke maat inbus je nog rond de band kunt bewegen.
Inbus hex key set.png
Inbus hex key set.png (96.03 KiB) 283 keer bekeken
Shrek schreef:
ma 16 mar, 2026 15:06
Life hack: probeer uit welke maat inbus je nog rond de band kunt bewegen.
Dat is een heel slimme manier inderdaad. Op een andere manier meten is lastig met alle ronde vormen (zoals band als framebuizen).

Overigens hanteer ik ongeveer 5mm als norm - met het idee wat ik waarschijnlijk nooit in pindakaasmodder terecht ga komen.
Je kunt ook een touwtje / schoenveter / elektriciteitsdraad van verschillende diktes om de band + velg knopen en dan kijken hoever je kunt gaan qua dikte dat band + touwtje niks raakt.
Origineel liggen er volgens de site van VSF een 35 mm Marathon Racers op, als een touwtje van 7,5 mm overal past dan zou een 40 mm band ook moeten passen met 5 mm speling.
Maar......... meet even na met een schuifmaat hoe breed de band in werkelijkheid is, ze vallen wel eens smaller uit.