Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak advies - Forum Wereldfietser

Slaapzak advies

Tot op heden heb ik tijdens mijn fietsreizen altijd overnacht in Airbnb/booking/etc accomodaties. Nu wil ik voor het eerst gaan kamperen, een tent en matrasje heb ik al gevonden via dit forum (hubba hubba NX, exped) nu nog een slaapzak. Ik ben nogal groot 198/115kg en ik neig naar een dekenmodel slaapzak zoals onderstaande. In een mummy slapen vind ik vreselijk. Ik heb liever een iets zwaardere slaapzak voor meer comfort.

https://lowlandoutdoor.nl/products/comp ... 1827245247

Ik wil deze slaapzak gaan gebruiken naar bijvoorbeeld Berlijn, Parijs, Rome, zuid scandinavie van ongeveer mei tot september.

Denken jullie dat dit een goed keuze is? Of ga ik hier spijt van krijgen?
Lijkt me een prima optie.

Cumulus zou je ook nog naar kunnen kijken. Eindje naar beneden scrollen voor een 'Rect' model:

https://cumulus.equipment/en/eu/c/down-sleeping-bags

Of met een slaapsysteem met quilt gaan werken wat je combineert met je matje.

Zelf nogal claustrofobisch aangelegd qua slapen, en rits ik m'n te warme mummy vaak met een lange rits open. Tegen de tijd dat ik het een nacht koud heb wint de kou het vaak van de claustrofobie en gaat 'ie toch dicht ;)
Ik heb die term quilt wel eens voorbij zien komen Jurr maar heb geen idee wat hiermee bedoeld wordt, ik ga eens googelen.
Jurr schreef:
wo 11 mar, 2026 18:30
Tegen de tijd dat ik het een nacht koud heb wint de kou het vaak van de claustrofobie en gaat 'ie toch dicht ;)
Ik ben ook nog op zoek naar een slaapzak en misschien toch liever een quilt.
Dat is dus voor mij het ontzettende lastige ervan... welke temperatuur comfort/limit moet ik kiezen???

Er ligt op zolder een Kiekendief, is ie geschikt voor Lente/Zomer of (veel) te warm en is best wel aan gewicht zie ik nu. Dat gaat het 'em niet worden dus om mee te slepen op de fiets, Cumulus Rect wegen minder dan de helft van de Polydaun! :oops:

Ik ben daarom ook zeer benieuwd wat Sjacka gaat vinden in zijn oriëntatie, een ander quilt merk als tip, Zenbivy.

Bijlagen

Ik heb al een tijdje een quilt (STS Ember EBII, zoal inmiddels wel opvolger voor zijn),en als zijslaper die constant draait in de nacht vind ik het super!
Tot welke nachttemperaturen gebruik je deze quilt?
Mijn ervaring was ook absoluut geen mummy maar ben hier 100% op teruggekomen.
Zelf ben ik ook 1.96 en heb een slaapzak gezocht die gelijk licht en klein is in pakvolume maar wel tot een comforttemp. van min 5.
Ook een moest de slaapzak voldoende lengte hebben.
Ik kwam na lang zoeken uit op ook een Lowlands type Serai.
Lengte 2.50 en nog vrij compact.
Onder het vriespunt al gebruikt en warm genoeg gehad.
Voor de extra warme dagen had ik een lakenzak bij me waar ik in kroop i.p.v. de slaapzak.
Geloof me dat je in deze slaapzak voldoende ruimte hebt.

gr. Robert
blokdoorn schreef:
za 14 mar, 2026 09:10
Tot welke nachttemperaturen gebruik je deze quilt?
weet niet precies, in lente-zomer-herfst. Als het te koud is haal ik lakenzak van mij matje. Maar heb ik volgens mij nog nooit gedaan.
Handig dat dit topic langskomt. Ik ben zelf ook een beetje bezig met spullen verzamelen voor een eerste meerdaagse tocht deze zomer.

Slaapzak is precies zo’n ding waar ik nog niet helemaal uit ben. Mummy lijkt logisch qua gewicht en pakvolume, maar ik vraag me ook af of ik daar wel lekker in ga slapen.

Ik volg dit topic ook even mee.
De slaapzak die je voorstelt weegt 2 kg dat is rijkelijk zwaar.
Ik zou niet besparen op tent, mat en slaapzak quilt.
Goed spul gaat heel lang mee dus de prijs per nacht wordt verwaarloosbaar.

Voor zomer herfst voorjaar met 1 slaapzak of quilt gast het erom of je hem kunt gebruiken bij een buitentemperatuur van zeg 0 graden tot 25 plus.

Mijn ervaring is dat een slaapzak die comfortabel is bij 0 graden al snel te warm wordt bij hogere temperaturen en dan ga je transpireren.

Ben overgestapt op een Quilt Englithend Equipment.
Is deken model die kan je dicht klippen of open laten daardoor ook bij hoge temperaturen inzetbaar.
Ook omdat er lengtebanen in zitten daarmee kan je de donsvulling verplaatsen om meer of minder isolatie te krijgen.
Een quilt is ook lichter dan een zak mijn weegt 660 gram.
Is volledig te custmizen lengte breedte en vulling en meer.https://enlightenedequipment.com/revela ... ing-quilt/

Je temperatuur en ook extra lang kiezen en ook de breedte, vulling 850 of 950 de kleur binnen en buiten...etc.

https://enlightenedequipment.com/revela ... ilt/#close
Sinds een paar jaar neem ik een lakenzak mee van katoen omdat die aangenaam aan voelt maar ook omdat deze de transpiratie opnmernt in plaats van de Quilt, is ook makkelijker te wassen ook onderweg.
Als het heel erg warm is voldoet alleen de lakenzak.

Die quilt kan je ook gebruiken als donzen dekbed thuis :D
Mijn advies op basis van vele jaren kamperen is een drieseizoenen (mummy) slaapzak die niet al te heet of koel is in combinatie met twee lakenzakken: de een dun voor de zomer en de ander dikker voor als het kouder is. Net als met kleding kan je zo met laagjes werken, al naar gelang de temperatuur. En een lakenzak kan je makkelijk wassen en drogen (een donzen slaapzak heb ik op deze manier nooit hoeven wassen).

Voor Europa buiten de winter voldoet dan bijvoorbeeld een Cumulus Panyam 450 (410 euro) of Mysterious Traveller 500 (320 euro). Ik had zelf drie donzen slaapzakken (mummy) met vulgewichten 300, 450 en 600. De 300 is voor zomerse omstandigheden (tot 5 C), de 450 tot iets onder het vriespunt (en dus het meest veelzijdig in Europa) en de 600 voor koude omstandigheden (tot -10 C). Bij Cumulus is er maatwerk mogelijk.

De eerder suggereerde slaapzak van 2,45 kilo moet een grap zijn. Dat gewicht is meer dan van een tent, zoals de Hilleberg Nallo 2, die tegenwoordig al relatief zwaar is. De modellen die ik hierboven noemde zijn 600 tot 900 gram.
goede tips, bedankt
Zelf helemaal tevreden met de Cumulus My.Tr. met de lakenzak Sea to Summit, de rode.
Derde wereldreis en -15 tot + 52.2°C. Zo ben je voor jaren klaar met net geen kilo.
Maar advies op dit gebied is moeilijk, mijn vrouw slaapt IN een slaapzak bij 30 graden, ik gebruik alleen de 'liner' tot 2 uur 's nachts.
Pier.