Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naaf vervangen, Andra 30 velgen hergebruiken? - Forum Wereldfietser

Naaf vervangen, Andra 30 velgen hergebruiken?

Toen ik mijn wielen heb laten bouwen heb ik mijn oude naven er in laten zetten. (Yep..) Nu zijn de naven aan vervanging toe, maar hebben de velgen nog meer dan genoeg materiaal op het remvlak na 20.000km, en ik zou ze graag gebruiken tot ze echt op zijn.
Maar nu lees ik dat het wel eens lastig kan zijn om gebruikte velgen weer recht te spaken op gelijke spanning. :|
Toegeven ben ik niet heel voorzichtig met de fiets.. maar de velgen zijn al deze km's zo goed als recht gebleven. Dus mijn hoop is dat de Andra's (trouwens 26" 36 gaats) zo sterk gebouwd zijn dat het te doen is.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Bij Ratbikes verkopen ze nog de Andrea 30 velgen voor weinig.

Tevens Vlechtservice schijnt er nog een flink aantal van op voorraad te hebben.

Zijn geen antwoorden op je vraag, maar voor 22 euro per velg bij Ratbikes, zou ik zelf persoonlijk er niet twee keer over hoeven na te denken. Al is het maar om mogelijke malheur voor te zijn met de oudere velgen, omdat je nu toch de naven wilt gaan vervangen.
Als je zelf wielen bouwt, lekker hergebruiken.

Als je het wielbouwen uitbesteedt, lekker alles nieuw.

Ook gezien de relatief lage nieuwprijs van de velgen zoals hierboven al genoemd wordt.
Bedankt voor de reacties.

Waarom vind je dat, Jurr? De wielen moeten toch gewoon recht en op gelijke spanning, ongeacht wie ze bouwt? En wanneer de velg op is (zo te zien na nog een keer 20.000km) kan een nieuwe overgezet op de nieuwe naaf. Ik vind ik het zonde om ze weg te doen voordat ze op zijn.

Misschien denk ik er wel te veel over na, maar toch vraag ik mij af of er hoop is dat deze overdimensioneerde velgen recht uit de ontspaking stappen? Ik kan het helaas niet even uitproberen.

Ik kom bij rat-bikes trouwens op € 31.30 per velg, 36 gaats met remvlak. Dik € 60 extra wat misschien niet nodig is.
maanlicht schreef:
zo 08 mar, 2026 16:12
Waarom vind je dat, Jurr? De wielen moeten toch gewoon recht en op gelijke spanning, ongeacht wie ze bouwt?
Economische overweging.
ik sluit me bij oa Jurr aan: gewoon weer een wiel van spaken, geen probleem.

en anders wil ik ze wel van je overnemen.
Shrek schreef:
zo 08 mar, 2026 19:51
maanlicht schreef:
zo 08 mar, 2026 16:12
Waarom vind je dat, Jurr? De wielen moeten toch gewoon recht en op gelijke spanning, ongeacht wie ze bouwt?
Economische overweging.
Precies dat eigenlijk.

Nog een optie:

Als je het niet zelf kunt dan zou je ook nog een wielbouwcursus kunnen overwegen, bij bijvoorbeeld Marten Gerritsen.

https://www.m-gineering.nl/repacurs.htm

Op 26 maart aanstaande is de volgende cursus wielen spaken zoals je ziet op de website. Op dit moment wel al volgeboekt voor die dag lijkt het, dus even in de gaten houden wanneer de volgende cursus is. Of misschien even een mailtje sturen dat als er iemand uitvalt, jij graag dat plekje zou willen hebben.

Daar kun je gewoon met gebruikte onderdelen naar wens aankomen en een wiel spaken onder toezicht van iemand die heel goed weet hoe dat moet.

En aangezien je er 1 wiel mag bouwen, zou ik adviseren om daar een achterwiel te bouwen. Die zijn doorgaans een stuk zwaarder belast, en dan is dat expert eye wel fijn bij je eerste zelfgebouwde wiel. Het voorwiel kun je daarna rustig zelf thuis doen.

En dan even investeren in het juiste gereedschap en toebehoren om thuis zelf al je volgende wielen te bouwen en combinaties te maken van allerlei nieuwe en gebruikte onderdelen.

Erg leuk om te doen!
Ok, dus jullie zeggen allemaal dat in principe deze velgen gewoon te herbruiken zijn?

Ik heb daar zelf een keer last mee gehad (ander soort velgen), en een fietsenmaker hier vertelde mij ook dat gebruikte velgen soms niet meer goed rond te krijgen zijn als je ze opnieuw inspaakt. Ik weet niet hoe veel ervaring deze man heeft, en ik zelf heb maar een paar wielen gedaan, dus het daar kan het best aan liggen.

Geen gek idee om een keer zo'n cursus te doen.