Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsvakantie in Europa, tips gezocht (en wat mag ik - Forum Wereldfietser

Eerste fietsvakantie in Europa, tips gezocht (en wat mag ik

Hallo allemaal,

Nieuw hier op het forum, maar ik lees al een tijdje mee. Fijn om te zien hoeveel ervaring hier samenkomt.

Ik ben begin 30 en heb de afgelopen jaren vooral in Nederland gefietst. Als zelfstandig ondernemer bleef een langere reis er steeds bij, maar dit jaar wil ik echt een fietsvakantie in Europa gaan maken.

Alleen weet ik nog niet goed waarheen.

Ik zoek iets dat geschikt is voor een eerste meerdaagse tocht: mooie natuur, rustige wegen of fietspaden, niet té extreem qua hoogtemeters maar ook niet volledig vlak. Kamperen vind ik prima, al lijkt een combinatie met af en toe een pension me ook comfortabel.

Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Slovenië… ik hoor van alles, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wat zouden jullie aanraden als eerste echte fietsreis?
En misschien net zo belangrijk: wat is iets dat je bij je eerste langere tocht makkelijk onderschat of vergeet?

Alle tips zijn welkom!
Je zult ongetwijfeld buiten Nederland op vakantie zijn geweest, toch? Welke landschappen spraken je dan aan, en waarom? Met jouw antwoord weten we beter waar je voorkeur naar uitgaat.

De vragen zijn relevant. De een vindt fietsen door het vlakke Denemarken leuk, iemand anders blijft het liefst het hele dag in een bos, en weer iemand anders kan geen genoeg krijgen van de bergen of de kust.

Ook relevant is hoezeer je hecht aan rust en eenzaamheid versus langs meer toeristische trekpleisters fietsen en musea e.d. bezoeken. Er is geen foute optie, maar het zijn wel echt verschillende uitgangspunten.

Tot slot kan je bij jezelf nagaan of je het leuk vindt om zelf routes te bedenken. Zelf ben ik van jongs af aan gefascineerd door topografie. Ik bestudeer voorafgaand aan een vakantie ellenlang de kaart en fiets zelden een route die iemand anders heeft bedacht.

Zelf ben ik vanaf het begin altijd de bergen en heuvels in gefietst. Niet alleen omdat ik dit de mooiste landschappen vind. Maar ook vanuit het besef dat je juist als je jonger bent heel veel aan kunt ; 'langs de Donau fietsen' kan altijd nog...

Tot slot nog een tip. Een van mijn eerste fietsvakanties was in de Cevennes, in het ruige mid-zuiden van Frankrijk. Ik ben er destijds in een dag naartoe gereden en heb de auto op een camping gestald. Je kunt er door diepe kloven langs riviertjes (zoals de Tarn) fietsen, en als je je sterk voelt, kan je via prachtige wegen de kloof uit klimmen naar het hoge (en soms hete) plateau, en dan kilometers verderop weer naar beneden suizen. Beneden aangekomen lekker een terrasje pakken in een van de kleine plaatsjes. Het klimwerk kan je beperken door langs rivieren te blijven fietsen.
16882454-af28-4d0e-bf41-24eb8ee60928-1_all_38282.jpg
Hoe lang wil je weg? En vanaf huis, eerst met trein of met auto ergens naartoe? Als je ‘gebaande wegen’ wilt fietsen: wij houden erg van Duitsland als fietsland. Veel mooie en afwisselende bestaande routes. Kijk eens naar de 100-schlosser route, niet te ver weg, prachtig landschap, niet echt vlak maar ook geen echte bergen, afwisselend door veel kleine en oude stadjes.
https://www.muensterland.com/tourismus/ ... ser-route/
Alles staat of valt ook een beetje met de periode voor, hoog of na-seizoen. Niet alleen vanwege de drukte maar ook voor wat betreft het weer en de temperatuur, als het 3 weken lang droog en warm is hoef je geen rekening met kleding te houden die je overdag ook warm houden, voor 's avonds zou ik sowieso een trui of iets dergelijks meenemen. Fietspaden is overgens ene begrip wat je eigenlijk alleen in NL en D tegenkomt ook buiten de steden, in de rest van Europa is het wat dat betreft nog wel een beetje behelpen.
Campings in Europa lijken snel te verdwijnen of vervangen te worden door camperplaatsen en huisjes-accomodaties, dus als je een streek hebt uitgekozen dan moet je daar wel wat extra onderzoek naar doen. In Duitsland zijn langs alle rivieren fietsroutes uitgezet, de ene beter dan de ander en in het algemeen prima te fietsen. Slovenië is ook voorzien van veel fietsroutes en het landschap is buitengewoon aantrekkelijk, je deelt allen wel vaak de weg met het overige verkeer waardoor dat in het hoogseizoen misschien wat minder uitnodigd ook de hellingen zijn vaak best pittig en niet alleen die van de bergen maar ook die van de heuvels. Dat zijn 2 uitersten, en Europa is zoveel meer. Kijk ook eens op Europafietsers.nl om inspiratie op te doen naar alle mogelijkheden. Na dik 30 jaar fietsen door Europa is er nog zoveel wat ik niet gezien heb, dus daar zit voor jou ook vast nog wel wat tussen.
Je kan ook eens naar een WereldFietser tocht kijken die binnenkort staat te gebeuren.

viewtopic.php?t=41372

HanzeTocht 2026.

mvg Jan
Wanneer ga je, hoe lang ga je, op wat voor fiets ga je, en wat neem je mee aan bagage?

Ik vind het leuk om bikepacking.com als inspiratie voor off-road georiënteerde vakanties met minimale kampeerbagage te gebruiken.

Maar misschien fiets je wel liever op een racefiets? Of met een routeboekje in't kaartenvak van je stuurtas en vier zijtassen en rackpack mee?

Wil je vanuit huis vertrekken? Thuis eindigen? Rondje maken? Bezwaren tegen vliegen?

Genoeg om af te vragen (-:

Het is allemaal fietsvakantie en heeft allemaal zo verschillende liefhebbers.
MaxLeeuwen schreef:
di 03 mar, 2026 13:20
Hallo allemaal,

Ik zoek iets dat geschikt is voor een eerste meerdaagse tocht: mooie natuur, rustige wegen of fietspaden, niet té extreem qua hoogtemeters maar ook niet volledig vlak. Kamperen vind ik prima, al lijkt een combinatie met af en toe een pension me ook comfortabel.

Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Slovenië… ik hoor van alles, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wat zouden jullie aanraden als eerste echte fietsreis?
En misschien net zo belangrijk: wat is iets dat je bij je eerste langere tocht makkelijk onderschat of vergeet?

Alle tips zijn welkom!

https://www.visitdenmark.nl/denemarken/ ... stzeeroute

Prachtige route, rustig land, niet vlak maar ook niet steil, veel afwisseling, relaxte mensen, spreken goed Engels, fijne campings, kan in er in 1 dag heen rijden, het rondje rijden of een gedeelte ervan, terug bij de auto en in een dag weer thuis.
Is 1 van de meest relaxte en mooie fietsvakanties van ons geweest, zouden er bijna willen wonen :wink:

Duitsland En Frankrijk zijn ook altijd goed
Ik kan zeker de rit Fietsen naar Berlijn aanraden. Startpunt is Enschede of je begint gewoon vanuit thuis en rijdt dan naar Berlijn. Het is goed te rijden route die veel over autoluwe paden gaat en ook nog eens regelmatig onverharde paden opzoekt. Je hebt wat hoogtemeters, maar het is verder best wel vrij vlak. De route is op gpx goed te rijden en Duitsland is een goed betaalbaar land. Je bent zo'n 12 dagen, iets korter of langer in de weer met fietsen. Deze route is 750km een mooie beginnersroute.

Hier vind je veel ervaringen: https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... r-berlijn/

Terug is ook relatief makkelijk je koopt een ticket voor de IC Berlijn en rijdt zonder overstappen van Berlijn terug naar Nederland.

Verder ook de tip om het paklijst topic te bekijken.
Mr. Z schreef:
di 03 mar, 2026 19:02

kan in er in 1 dag heen rijden,
Ik ben vorig jaar ook naar Denemarken gefietst maar ik deed daar toch bijna een week over.

Groetjes,

Carl
Ik zou Reitsma's route naar Rome aanbevelen. Uiteraard hoef je niet helemaal naar Rome te fietsen maar kan je ook een deel van de route doen.
Ik heb zelf een aantal jaar geleden een deel van deze route gedaan en ik vond het een mooie en goed verzorgde route. Wat mij betreft steekt deze route duidelijk boven andere routes uit in hoe zorgvuldig en degelijk beschreven het is. En de informatie wordt ook nog regelmatig geüpdatet.
Carl schreef:
wo 04 mar, 2026 08:21
Mr. Z schreef:

kan in er in 1 dag heen rijden,
Ik ben vorig jaar ook naar Denemarken gefietst maar ik deed daar toch bijna een week over.

Groetjes,

Carl
Inderdaad en zelfs als je in Noord-Groningen woont ben je wel 3 dagen met de fiets onderweg. Met de trein of auto is het wel in een dagje te doen. Maar dan mis je dus wel weer het nodige. De Jutlandroute brengt je er oa naar toe.
Ik kan me aansluiten bij eerdere posters dat er vele keuzes zijn en het hangt ervan af wat je zelf wilt/leuk vindt.

Mijn eerste 'lange' (11 dagen) fietsvakantie was naar Berlijn, wat ik zeker kan aanraden. De keuze voor de route was een bevlieging, ook al klinkt wel goed als je kan zeggen 'Ik ga naar Berlijn fietsen'. Er zijn meerdere fietsroutes naar Berlijn:
  • Ik reed vanuit Winterswijk de EuropaRadweg R1 via de Hars tot in Berlijn: zie hier en vooral hier eerdere posts van mij
  • Je hebt ook de route van Europafietsers (met boekje)
Je kan ook enkele korte routes aan elkaar breien: b.v. vanuit NL naar Berlijn, dan een route in Frankrijk (er zijn er genoeg & je kan vrij makkelijk terug raken met trein).

Ook in deze internet/App-tijden zou ik persoonlijk nog een routeboekje kopen, ook al is het alleen maar om vooraf wat weg te dromen en een idee te krijgen wat je te wachten staat. Als wat je leest je niet aanstaat, kan je nog een andere route kiezen (kost je enkel aankoop van je routeboekje :) ).
Maak eventueel eerst een korte (b.v. 4-daagste) route in Nederland om je materiaal te testen en te kijken wat goed/slecht gaat (b.v. lang weekeinde met Pasen of in mei).
Veel succes
Hoi Max, ik organiseer een fietsweekendje voor leeftijdsgenootjes begin Mei. We zijn al met een behoorlijk clubje! Misschien kom je daar nog wel op toffe ideeën. Stuur me even een berichtje als je interesse hebt.

Verder worden er al super tips gegeven in dit tipic. Kijk zeker naar de route Fietsen Naar Berlijn, echt tof. Of wat avontuurlijker in engeland/Schotland fietsen. Ook geweldig.
Heb je al op de site van de Europafietsers, www.europafietsers.nl, ,gekeken?
Daar tref je een keur aan routes aan met allerlei info over de routes zoals de zwaarte.

Kijk bij het kiezen van een route ook welke landschappen je aantrekkelijk vindt.

Jan
Ik mis wat info om je goede tips te geven. Hoeveel tijd heb je? Wat voor fiets heb je? Wat vind je leuk?

Vooral de factor tijd is nogal nuttig om te weten. Het scheelt nogal of je 4 dagen of 4 weken op pad wilt ;)

Verder denk ik ook niet dat je het moet gaan 'overdenken'. Kies gewoon een leuke locatie uit waar je graag heen wilt fietsen, bijv. een stad of een meer of desnoods een bergtop. Pak Komoot.com of Brouter.de erbij, en probeer een route in elkaar te flansen. Het voordeel is dat het je eerste fietsreis is, dus alles is nieuw :)

Geen zin om een route zelf te bedenken, kijk dan eens op europafietsers.nl. Staat meer dan genoeg keuze op.
Dag Max,

Altijd leuk om op fietsvakantie te gaan en je hoeft er echt niet voor terug te deinzen.
Ik heb heel wat fietstochten gemaakt. Uitgebreide verslagen kun je vinden op https://www.aartveldhuizen.nl/fietsen/ van de hanzefietsroute in Nl en DU, de Frontlinieroute in BE en FR, via Benjaminse naar Rome (Assisi), naar Passau en naar de Middellandse Zee door BE en FR. Ik was wel ruim twintig jaar ouder dan jij toen ik die tochten reed.
Ik ben nu hersteld van acute leukemie en overweeg komende zomer na de Dordogne te fietsen via Langs Oude Wegen,
Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties, daar kan ik echt wat mee.

Om wat meer context te geven, ik denk aan een tocht van ongeveer 1 tot 2 weken. Ik rijd op een trekking/gravelachtige fiets en wil waarschijnlijk kamperen met af en toe een pension.

De routes richting Berlijn en Denemarken spreken me eigenlijk meteen aan. Vooral omdat het voor een eerste reis misschien fijn is om niet meteen in de zware bergen te zitten.
Ik ga de komende dagen eens rustig naar de sites kijken die jullie genoemd hebben.

En goede tip trouwens om eerst een korte testtocht te doen in Nederland om mijn spullen te testen. Dat ga ik waarschijnlijk ook doen.
Carl schreef:
Mr. Z schreef:

kan in er in 1 dag heen rijden, het rondje rijden of een gedeelte ervan, terug bij de auto en in een dag weer thuis.

Groetjes,

Carl
Wel goed lezen en vooral helemaal :wink:
Op 28 maart is er een informatiebijeenkomst van fietsers voor fietsers.
Deze vindt plaats in Hoogeveen.
https://drentsefietsers.nl/

Of in nieuw Vennep organiseren Gea en Evelien een fietsfika

https://viagaia.nl/webshop/tickets

Mijn ervaring is dat je de meeste info krijgt over leuke fiets bestemmingen tijdens dit soort bijeenkomsten.

Groet, Anja
Mr. Z schreef:
do 05 mar, 2026 17:12
Carl schreef:
Mr. Z schreef:
kan in er in 1 dag heen rijden, het rondje rijden of een gedeelte ervan, terug bij de auto en in een dag weer thuis.
Wel goed lezen en vooral helemaal :wink:
Tussen de regels door lezen: ik heb er een beetje de pest aan dat er op een fietsforum zo vaak autogebruik verondersteld wordt.
MaxLeeuwen schreef:En goede tip trouwens om eerst een korte testtocht te doen in Nederland om mijn spullen te testen. Dat ga ik waarschijnlijk ook doen.
Kun je gelijk uitproberen hoeveel kilometers je leuk vindt op een dag om te doen tijdens een meerdaagse tocht met kampeerbagage. Dan weet je ook hoever je in die 1 tot 2 weken kunt komen. Veel plezier gewenst!

Groetjes,

Carl