Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1970 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

39456 berichten
Mij doet het aan een kazerne denken, daar zijn er ook al genoeg van die een andere bestemming hebben gekregen.
Daar zou volgens mij dan niet zo'n heiligen boom sculptuur bij staan. Heb daar ook al opgezocht maar niet gevonden. Misschien is die inmiddels ook wel vergaan/verrot
Voor een kazerne is de ambiance veel te mooi opgefleurd inplaats van een kaal plein voor manschappen keurig in het gelid tegenover een schreeuwende officier. Ziet er dus niet bepaald militair uit.
Daarom dus ook voormalig, kijk maar wat ze in Amersfoort en Ede hebben gedaan, zo zijn er vast nog wel meer voorbeelden.In ieder geval jaren 30.
Op de Streetview van 2025 is de boomsculptuur verdwenen, evenals de lantaarnpaal. De sculptuur zegt wel iets over de vroegere functie van het gebouw.
Is het tegenwoordig een azc?
In 2012 was het een hotel. Op dit moment is het dat niet meer. Op Tripadvisor zie ik dat er nog mensen overnacht hebben enkele jaren geleden en klaagden dat een deel van het gebouw in gebruik was als huisvesting van probleemgevallen. Maar zover ik weet is het geen AZC.
met deze opmerkingen nog geen idee waar ik het zoeken moet. Kan dus ook net zo goed in Belgie of Duitsland zijn of nog ergens anders
Ik heb ook geen idee. Ik wilde eigenlijk al afhaken nadat bleek dat de houtsculptuur er niet meer staat. Ik had daar namelijk voor niets op gezocht... En zoeken op overlast in nieuwsartikelen of op Tripadvisor is onbegonnen werk.

Maar goed, een paar concrete vragen:
1. Is het gebouw een voormalig klooster?
2. Ligt het gebouw hemelsbreed binnen 25 kilometer van station Eindhoven Centraal?
Ja, het is een voormalig klooster.
Het ligt niet op minder dan 25 km van Eindhoven.
Om het zoekgebied wat verder in te perken : het ligt wel in de Noord Brabant.
Het gebouwencomplex heeft ook een pagina op Wikipedia-NL
math schreef:
wo 04 mar, 2026 12:37
Ja, het is een voormalig klooster.
Het ligt niet op minder dan 25 km van Eindhoven.
Om het zoekgebied wat verder in te perken : het ligt wel in de Noord Brabant.
Is het object opgenomen in de lijst van voormalige kloosters in Noord-Brabant op deze wikipagina:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie ... rd-Brabant?

Ik vraag het omdat ik de lijst af ben gelopen maar niet iets vind dat op jouw plaatje lijkt.

De lijst op wiki is duidelijk onvolledig, maar ik kan ook geen andere lijst vinden...
Nee, daar zie ik het niet bij staan.
Het gebouwencomplex staat wel op een andere pagina op Wikipedia.
Ik zoek niet verder.
Ik heb ooit, lang geleden, in dienst gezeten. En toen een herhalingsoefening in Ossendrecht gehad. Toen stond het beeld er nog…
Wel moeten zoeken hoor. Ik wist het niet precies meer, maar wel de naam van een restaurant waar we na de oefening hadden gegeten, en toen:
https://maps.app.goo.gl/2bY4F7U4xoQfUVSL6
Klopt, Polling. De historie van dit gebouwencomplex is heel gevarieerd. Begonnen als Volksabdij en bezinningscentrum, daarna hotel met conferentiecentrum en tevens, gesepareerd, bewoning voor onder toezicht geplaatste jongeren. Sinds 2022 opvang voor Oekraïners. Ik las dat die laatste functie op 28 februari 2026 zou moeten ophouden.
Volgende voor jou.
Intrigerend verhaal…
Een gemakkelijker raadplaatje nu, denk ik:
IMG_2266.jpeg
Heel goed Stelvio. Een vreemd architectonisch bouwsel midden in het centrum, lijkt totaal niet op de andere kerken in die regio,

De beurt is voor jpu.
Nieuwe raadplaat:
1000015002.jpg
Molen De Volharding in Best (N-Br.)
https://www.molendatabase.nl/molens/ten ... aging=true.
Streetview: https://www.google.nl/maps/@51.5092288, ... FQAw%3D%3D

Heb paar jaar geleden correspondentie gehad met de molenaar aldaar om de fabrikaatgegevens van de gietijzeren as te vragen. Die is in 2009 gegoten bij Geraedts in Baarlo (Lb.) met het nummer 15. Mijn molen in Kolham heeft de as van dezelfde gieterij met nummer 16. Er werd in Best abusievelijk ook nummer 16 genoemd. Dus de zaak inmiddels rechtgezet. Ik heb sinds 1983 een lijst opgebouwd met alle molenassen van Nederland en vele tekeningen van gemaakt. Ik ben in staat om van honderd meter afstand aan de askop zien van welke gieterij die afkomstig is.
DSCF1910.jpg