Additionally, paste this code immediately after the opening tag: buitenband, draadband of vouwband? en de opties - Forum Wereldfietser

buitenband, draadband of vouwband? en de opties

Dag fietsers,

Ik heb besloten om mijn buitenbanden van de vakantiefiets te vervangen.

Op dit moment heb ik vouwbanden, marathon supreme. Deze zijn opzich goed genoeg om als reserve band mee te nemen.

Omdat we een redelijke smalle velg hebben vallen sommige banden af. Ik heb wel vaker gekeken naar andere banden maar kan nooit echt tot een besluit komen.

Ik kan dus op zich er best een draadband opzetten, maar ik lees dat die wat zwaarder rollen. zouden jullie de banden eens willen noemen die jullie gebruiken?

Buitenband Schwalbe Energizer Plus GreenGuard 28 x 1.40 / 37-622 mm - zwart met reflectie
Buitenband Schwalbe Road Cruiser Plus PunctureGuard 28 x 1.40 / 37-622mm - zwart met reflectie
https://www.schwalbe.com/nl/Marathon-Almotion-11654056 - wel erg aan de prijs.
Op dit moment erg tevreden met Schwalbe Marathon Almotion Vguard, altijd vouwband en niet tubelessready!
De Almotion, rolt licht, erg goed anti lek en gaat tot 25.000km mee weet ik uit ervaring, en als je de ruimte hebt de 50mm, kan ook op een smallere velg
Als je die 40mm Almotion kwijt kunt op je fiets tussen frame, vork en spatborden dan heb je daar wel een fraaie band aan.

50mm nog fijner inderdaad, maar moet je fiets wel weer een slag moderner zijn. Wat voor fiets gaat het om?
luchtfietser schreef:
ma 02 mar, 2026 10:27
Op dit moment heb ik vouwbanden, marathon supreme. Deze zijn opzich goed genoeg om als reserve band mee te nemen.
Wilde reisplannen? Zo niet, dan zou ik die reserve buitenband lekker thuislaten met de kwaliteitsbanden die je tegenwoordig kunt kopen.
luchtfietser schreef:
ma 02 mar, 2026 10:27

Omdat we een redelijke smalle velg hebben vallen sommige banden af.
Als je weet hoe breed de velgen van jouw fiets zijn kun je met behulp van onderstaande tabel kijken welke ban erop past.

https://singlespeedparts.nl/blog/breedt ... qaFgdoSdX8
Mijn maat is 37 - 622.

Een 40 mm band past net tussen de vork en spatbord. houd weinig over.

De almotion is geloof ik op zijn kleinst 40 mm?

deze zou dan geschikt moeten zijn

https://www.bol.com/nl/nl/p/schwalbe-bu ... 5258082636
...die bij Bike24 voor een veel lagere prijs te koop is...
Grappig tabelletje wel. Tussen 15mm en 16mm velgbreedte zit geen verschil bij wat er aan band op mag, maar bij 17mm velgbreedte gaat ineens de wereld open (-:

Leuke winkel trouwens dat Rat Bikes =)
Is jouw 37-622 Marathon Supreme echt 37 mm?
Er is wel eens verschil tussen wat fabrikanten opgeven en wat de schuifmaat vertelt, vaak zijn ze smaller dan de opgave.

Als je vooral verhard fietst zou je de Continental Contact Urban kunnen overwegen.
Deze komt goed uit de rolweerstandstesten en is in verschillende maten leverbaar voor rond de 30 euro.
ja, zover als ik weet is mijn supreme 37-622. zijn best smalle banden.

Maar valt er nog iets te zeggen over het gaan voor een draadband of vouwband? Vouwbanden zijn er een stuk minder.

We fietsen overwegen over asfalt, er zitten altijd dagen bij dat er stukken onverhard tussen zit.
deze zou dan geschikt moeten zijn
Alleen is dit een TLE (TubeLessEasy) band, zwaarder en stugger als nodig. En eventueel ook nog lastig te monteren.
DaVinci schreef:
ma 02 mar, 2026 13:29
Is jouw 37-622 Marathon Supreme echt 37 mm?
Er is wel eens verschil tussen wat fabrikanten opgeven en wat de schuifmaat vertelt, vaak zijn ze smaller dan de opgave.

Als je vooral verhard fietst zou je de Continental Contact Urban kunnen overwegen.
Deze komt goed uit de rolweerstandstesten en is in verschillende maten leverbaar voor rond de 30 euro.
Precies, afhankelijk van je velg kan dat net die paar mm schelen, in breedte en hoogte (ook niet onbelangrijk) En die Continental is ook een fijne band.
luchtfietser schreef:
ma 02 mar, 2026 13:32

Maar valt er nog iets te zeggen over het gaan voor een draadband of vouwband? Vouwbanden zijn er een stuk minder.
Draadbanden zijn door de staaldraden wat zwaarder dan vouwbanden, max 80 gram per band las ik ergens. Ook vind ik draadbanden makkelijker te monteren omdat deze hun vorm houden.
Vouwbanden zijn, als je een reserveband mee wilt nemen, natuurlijk handiger, maar wij nemen er nooit eentje mee (in West-Europa).
Of je dat verschil in gewicht merkt? Ik weet het niet.
Die Marathon Mondial is natuurlijk wel echt een apocalypsbestendige tractorband.
Shrek schreef:
ma 02 mar, 2026 18:50
Die Marathon Mondial is natuurlijk wel echt een apocalypbestendige tractorband.
Bij mij gaan de Mondials er alleen op voor het ruige werk. Denk aan slechte wegen en paden met losse en scherpe stenen enzo.
Ik zou niet gaan voor die tractor banden.
Kies een band met een doorlopend glad vlak in het midden.
https://www.gamma.nl/assortiment/contin ... /p/B160732
Als gewichtsverschillen ergens merkbaar zijn bij een fiets dan is het wel in de banden. En de verschillen zijn groot.

Lichte en soepele banden zijn een waar genoegen, en zeer de moeite waard om te verkiezen boven de bijna massieve lekvrije banden van bijna een kilo per stuk waar ik veel mensen op zie rijden.

Een populaire toerband en een goed compromis is de Pasela ProTite van Panaracer. Als draadband en als vouwband te verkrijgen in veel verschillende maten.

Ik heb veel van mijn fietsen met de 28mm vouwversie uitgerust, en gebruik die veelvuldig op de strade bianche en soortgelijke onverharde wegen. Op de tandem zit de 35mm-versie van dezelfde band. Ik hou ze netjes op spanning en rijd er zelden mee lek.

De draadversie is niet veel minder dan de vouwversie en regelmatig goedkoop te vinden: Pasela draadband 700 x 38C

Mijn twee centen.