Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NIeuwe bandenlichter - Forum Wereldfietser

NIeuwe bandenlichter

Iemand hier al ervaring met deze bandenlichter?
https://smartlever.uk/collections/all

Voor de prijs (inclusief verzenden) kun je een boel "gewone" bandenlichters kopen. En mijn Tyreglider was nu ook niet bepaald goedkoop te noemen maar die kan ik in NL kopen.
Past natuurlijk niet in een Simson-doosje....
Martin E. van Doornik schreef: ↑
vr 27 feb, 2026 21:36
Past natuurlijk niet in een Simson-doosje....
Hoe lang is jouw Simson doosje? ik denk dat het krap aan wordt met 140mm lengte (diagonaal kan ook nog)
Dit gadget had je zo in het andere draadje over de nieuwe fietswereld kunnen meenemen. Waarom zou je in vredesnaam je geld aan zo iets besteden?
Sinds veel banden tubelessready zijn, zo’n innovatie waar de meesten niets mee opschieten, zijn veel banden nogal lastig op en van velgen te krijgen.
Ik heb ooit van Marten Gerritsen geleerd hoe je een buitenband eraf krijgt zonder gebruik van bandenlichters. Dus dank je.😇
tubelessready
Inderdaad, als je niet tubeless wilt fietsen, tubelessready-banden vermijden, zijn zwaarder en gaan moeilijker van de velg. In combinatie met de vloeistof levert tubeless fietsen geen gewichtsvoordeel op.
Bert van Sprang schreef: ↑
za 28 feb, 2026 11:38
tubelessready
Inderdaad, als je niet tubeless wilt fietsen, tubelessready-banden vermijden, zijn zwaarder en gaan moeilijker van de velg. In combinatie met de vloeistof levert tubeless fietsen geen gewichtsvoordeel op.
De keuze wordt dan echter steeds kleiner aangezien steeds meer banden TLR zijn.
Flix schreef: ↑
za 28 feb, 2026 10:52
Ik heb ooit van Marten Gerritsen geleerd hoe je een buitenband eraf krijgt zonder gebruik van bandenlichters. Dus dank je.😇
Dat was waarschijnlijk niet op een TLR-velg. Tegenwoordig is het bij de meeste velgen echt een crime.
Fedor schreef: ↑
za 28 feb, 2026 12:00
Flix schreef: ↑
za 28 feb, 2026 10:52
Dat was waarschijnlijk niet op een TLR-velg. Tegenwoordig is het bij de meeste velgen echt een crime.
Op youtube staan inderdaad filmpjes waarop het zo simpel lijkt om zonder hulpmiddelen de buitenband van een velg te halen en er weer op te leggen. Wat men er dan niet bij vertelt is dat je geluk moet hebben met de band/velgcombinatie. Ook vertelt men niet dat er behoorlijke spierkracht (armen) nodig is, maar lang niet iedereen (meer) zo sterk is om dat 'even' te doen.