Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier en hoop dat jullie me wat richting kunnen geven. Tijdens mijn laatste ritten hoor ik een duidelijk krakend geluid bij elke stevige trap, vooral als ik heuvelop fiets of met bepakking rijd. Op vlak terrein is het minder hoorbaar.
Het gaat om een trekkingfiets met ongeveer 12.000 km op de teller. De trapas is (voor zover ik weet) nog nooit vervangen. Ketting en cassette zijn vorig jaar vernieuwd.
Wat ik al heb geprobeerd:
Mijn vragen:
Alvast bedankt!
Ik ben nieuw hier en hoop dat jullie me wat richting kunnen geven. Tijdens mijn laatste ritten hoor ik een duidelijk krakend geluid bij elke stevige trap, vooral als ik heuvelop fiets of met bepakking rijd. Op vlak terrein is het minder hoorbaar.
Het gaat om een trekkingfiets met ongeveer 12.000 km op de teller. De trapas is (voor zover ik weet) nog nooit vervangen. Ketting en cassette zijn vorig jaar vernieuwd.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Pedalen opnieuw ingevet en vastgezet
- Crankbouten gecontroleerd en aangedraaid
- Zadelpen schoongemaakt en opnieuw gemonteerd (las dat dit soms ook de boosdoener kan zijn)
Mijn vragen:
- Is dit typisch een versleten trapaslager?
- Hoe kan ik testen of het echt de trapas is en niet bijvoorbeeld de kettingbladen of pedalen?
- Is het verstandig om preventief de hele trapas te vervangen voor een lange reis, of eerst verder zoeken?
Alvast bedankt!