Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke brander voor scandinavie - Forum Wereldfietser

welke brander voor scandinavie

Ik wil via Zweden en Finland naar de Noordkaap rijden en via Noorwegen terug. Wat zouden jullie adviseren? Gas, spiritus of benzine?
Voor wat betreft gas vraag ik mij of of het voldoende verkrijgbaar is op de route.
Wie heeft ervaring hiermee.

Alvast bedankt.
Ik zou voor trangia gaan overal te koop in elke supermarkt.

Martin
Spiritus inderdaad, al liggen de supermarkten vaak wel op een 100 km van elkaar, voordeel is wel dat ze lang open zijn. Daarnaast zijn veel campings voorzien van een keuken zodat je brander ingepakt kan blijven.

Benzine kan natuurlijk ook want auto's rijden daar ook nog niet allemaal electrisch rond. maar ook die zijn er misschien nog wel minder dan supermarkten.
Gewoon gas. Een brandertje dat op gastankjes met een ventiel past. Decathlon zit ook in veel steden in Scandinavië.
Overigens hebben veel campings in Scandinavië een keuken, waar alles aanwezig is om te koken. Ook ideaal bij slecht weer.
bert sitters schreef:
ma 02 feb, 2026 09:37
Gewoon gas. Een brandertje dat op gastankjes met een ventiel past. Decathlon zit ook in veel steden in Scandinavië.
Ik vraag me af of er veel Decathlonwinkels op een fietsroute in grote, dunbevolkte delen van Scandinavie liggen...

Gastankjes (ga voor de schroefversie) vind je als het goed is in bouwmarkten / DIY / hardware stores. En die heb je op veel plekken.
Nee, die ben ik niet tegengekomen (en zijn er ook niet als snel even zoek) maar er is wel een Gamma variant (Biltema) waar ze meer dan wat de Gamma verkoopt hebben. Vaak wel aan de rand van het dorp of de stad.
_Peter_ schreef:
ma 02 feb, 2026 10:42
Nee, die ben ik niet tegengekomen (en zijn er ook niet als snel even zoek) maar er is wel een Gamma variant (Biltema) waar ze meer dan wat de Gamma verkoopt hebben. Vaak wel aan de rand van het dorp of de stad.
Wat bedoel je met "die"? Gastankjes of bouwmarkten? Ik vraag het omdat je aangeeft dat Biltema een bouwmarkt is.

En geldt wat je schrijft voor heel Scandinavie of een specifiek land? Ik vraag het omdat ala ik op Google Maps op hardware store e.d. in Finland zoek, ik toch redelijk wat zaken tegenkom, al weet ik niet of ze gastankjes verkopen.
Ik ben tijdens mijn reis in 2023 door Scandinavië geen Decathlon tegengekomen. Je komt sowieso niet zo veel winkels tegen, maar het zijn wel echte outdoorlanden, dus als je iets tegenkomt, is er wel iets te koop.

Als je op gas wilt koken, is de Primus Mimer Duo-brander een aanrader. Deze past op klik- en schroefflesjes.

Als je op campings gaat overnachten, is er vaak een “service house” waar je prima kunt koken met de aanwezige apparatuur. Ideaal en gezellig. Je ontmoet er vaak andere reizigers.

Kijk voor meer info op www.henriopcamino.nl