Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk aandrijfsysteem 2ehands fiets? - Forum Wereldfietser

Welk aandrijfsysteem 2ehands fiets?

Ik ben op zoek naar een tweedehands fiets maar weet nog niet wel versnellingssysteem ik ga kiezen...
Ik heb nog geen concreet plan waar ik heen ga, maar in principe wil ik de hele wereld over (denk ik nu). Dus zowel in de sneeuw als woestijn, warm en koud en er zullen ook steile rotsachtige wegen zijn. Waarschijnlijk eerst heen en weer naar de Noordkaap, daarna naar Azië of Afrika.

Wat ik tot nu toe qua informatie heb, is:
Je kan kiezen uit rohloff/pinion of derailleur.
Voordeel Rohloff is minder onderhoud, gaat langer mee maar het nadeel is dat de onderdelen niet wereldwijd beschikbaar zijn (alleen in de westerse wereld). Dus dan kan je onderdelen op laten sturen maar daar zal je enkele weken op moeten wachten gok ik.
Of ik kies derailleur, dit betekent meer moeten schoonmaken en onderhoud onderweg, maar wel overal ter wereld onderdelen beschikbaar.

Klopt dit een beetje?

En dan geldt voor riem of ketting hetzelfde toch? Dus riem: minder onderhoud, maar geen onderdelen wereldwijd en ketting: meer onderhoud, maar onderdelen zijn beschikbaar.

Plus: welke wielmaat kies ik? Ik kom er niet uit waarom ik voor welke inches zou kiezen

Graag hoor ik waarom jij welke keuze hebt gemaakt. Wat waren de overwegingen? En kan je me hierin iets aanraden?
:wf_blue :arrow: :wf_blue :arrow: :wf_blue :arrow: :wf_blue
Fatbike???

De kans dat er wat met een Rohloff gebeurt is niet zo groot vind ik. De kans dat er onderhoud moet plaats vinden aan je derailleur is wel groot. De gedachte dat altijd overal passende shimano onderdelen te koop zijn, klopt denk ik ook niet helemaal. Hoe lang blijft 3x10 nog leverbaar bijvoorbeeld? Shimano verandert nog sneller hun systemen dan ze leverbaar zijn...

Als je angstig bent voor riem, monteer je een ketting.

Ik zou gewoon voor 28" gaan, meest gangbaar. Zorg voor een fiets met genoeg ruimte om er bijv. 57mm banden op te leggen.

Je fietst echt niet 100% van je tijd door de woestijn of de sneeuw, dat zal marginaal zijn, misschien moet je dan lopen. ;)
Tumbleweed Prospector.

Rohloff met kettingaandrijving en geschikt voor zowel 29x3.0, 27.5x3.0 als 26x4.0 bandenmaat.

Jelle van JustPedal is dealer.
Gezien je plannen zou ik voor Rohloff met riem aandrijving gaan. Zeer weinig onderhoud en veel fietsplezier.
Je zou in Haarlem langs kunnen gaan bij Jan Hoedje, die heeft een behoorlijke collectie aan 2e hands vakantiefietsen.
Ik ben er ook langs gegaan, kreeg goed advies en kon wat testritjes doen.

Z'n site heeft meer info: https://www.janhoedje-haarlem.nl
Ik zou voor een Rohloff gaan. 2e hands bij voorkeur niet te oud of eentje die aantoonbaar regelmatig verse olie heeft gehad, anders loop je mogelijk tegen een +€450,- kostende revisie aan...(heb je wel weer een(zo goed als) nieuwe)

Rohloff gaat eigenlijk zelden kapot zonder dat je al wat signalen vooraf gehad hebt (vaak is dat doortrappen of flinke speling op de lagers)
Flens breekt wel eens maar als er van die nylon ringen omheen zitten kan je gewoon doorfietsen.

Pinion heb ik zelf geen ervaring mee maar blijkt toch wel wat meer problemen te hebben dan de Rohloff. Daarnaast kan je met Rohloff vaak nog wel singlespeed verder. Met kapotte Pinion kan je niet zoveel.

Derailleur heeft als voordeel dat je veel zelf op kunt lossen, het nadeel is dan weer dat ze kwetsbaar zijn bij vervoer in bijvoorbeeld vliegtuig en bus en zoals al eerder gezegd onderdelen zijn ook voor derailleurs niet overal vanzelfsprekend.
Je zou in Haarlem langs kunnen gaan bij Jan Hoedje, die heeft een behoorlijke collectie aan 2e hands vakantiefietsen.
Ik ben er ook langs gegaan, kreeg goed advies en kon wat testritjes doen.

Z'n site heeft meer info: https://www.janhoedje-haarlem.nl
[/quote]

Toch hoor ik wisselende verhalen over Jan hoedje en andere doorverkopers... Plus je betaalt natuurlijk wat extra voor de uren en service die ze erin moeten stoppen. Maar goed, ook wel groot aanbod en enige garantie
Bedankt allemaal voor het meedenken!

Ik ga dus in ieder geval voor een Rohloff en ga extra opletten op de staat daarvan. Is er nog iets extra's waar ik op moet letten? Of is het gewoon een kwestie van veel vragen en checken of er niet iets rammelt etc.

En dan ga ik nog even denken over ketting of riem :)
Goed doorvragen en altijd even testen of de maat van het frame goed is. Te groot of te klein gaat je op den duur ook opbreken.

Als alternatief voor 2e hands kun je ook kijken naar winkels die showroom modellen met vaak mooie korting verkopen. Zo heb ik mijn Koga met 20% korting gekocht.

Tot slot: altijd op je gevoel afgaan. Succes!