Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achterwiel stadaard slaat te makkelijk om op de achterbrug. - Forum Wereldfietser

Achterwiel stadaard slaat te makkelijk om op de achterbrug.

LS,

Ooit werd me bij de supermarkt duidelijk gemaakt dat een standaard vlakbij het achterwiel nou echt handig was, en de kans op een omvallende fiets met lading op het bagagerek sterk verkleinde.

Ik kijk op TEMU en voor E4 had ik er een.

So far zo good, het was een model dat op de achterbrug kon klemmen, mijn fiets kent geen echte motagemogelijkheden rondom de achteras, tenzij ik aan de gang ga met een model met een oogje wat op de uitval achteras past, maar de ruimte is daar miniem.
Al snel ging het mis: het Chinese exemplaar houdt rekening met een ovale achterbrug en de mijne is rond.

Ik zou aan de gang kunnen gaan met wat rubber wat ik voor de standaard in de vorm van mijn achterbrug snijd/zaag, maar waar koop je zoiets?
En een ronde achterbrug nodigt natuurlijk altijd uit tot draaien.

Wat is wijsheid?

Afbeelding
Wijsheid is je gaat naar een fietsenwinkel bij jou in de buurt en vraag voor een standaard die op jouw fiets past bij de achterbrug. Ze zullen dan waarschijnlijk een Hebie of Esge, indien niet op voorraad, bestellen voor jou en monteren.
Dan weet jij en zij ook zeker dat deze past.
Die van Temu lever je in bij de kringloop.
DaVinci schreef:
ma 19 jan, 2026 00:04
Wijsheid is je gaat naar een fietsenwinkel bij jou in de buurt en vraag voor een standaard die op jouw fiets past bij de achterbrug. Ze zullen dan waarschijnlijk een Hebie of Esge, indien niet op voorraad, bestellen voor jou en monteren.
Dan weet jij en zij ook zeker dat deze past.
Die van Temu lever je in bij de kringloop.
Beter op het mileuplein, als er geen bevestigingsmogelijkheid is voorzien dan heb je minimaal 2 plekken nodig waarop gesteund kan worden (liggende en verticale achtervork). Er zijn fietsen met een liggende achtervork waar je wel een standaard op kan monteren maar die zijn daar dan ook speciaal voor gemaakt.
Andere optie is vlak achter de trapas, daar moet dan ook wel ruimte voor zijn.
Zo eentje zit beter. Geen idee of jouw fiets schijfremmen heeft. En of deze dan nog past. Maar
met deze kan ik altijd een hoop bagage meenemen zonder dat hij omvalt.

Afbeelding
Inmiddels begrijp ik dat ik een verkeerd model standaard hem gekocht, en dat ik beter een model koop die ook aangrijpt op de diagonale achterbrugstang. En laat Aliexpress daar nou ook in voorzien.

DaVinci, je reactie komt op mij een beetje boos over. Ben je boos omdat ik zelf wat probeer, of ben je boos op TEMU/ Aliexpress? Sinds Aliexpress en dit forum heb ik veel meer plezier in aan mijn fiets sleutelen. Aldi verdient ook een eervolle vermelding met ooit een koffertje fiets gereedschap. Ik heb even gezocht en 275 forumbijdragen hebben het woord Aliexpress in zich. Kennelijk voorzien zij in een fietsbehoefte.
Nee hoor, Ali voorziet in de behoefte om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. :D
Hermannetje schreef:
ma 19 jan, 2026 08:46
Inmiddels begrijp ik dat ik een verkeerd model standaard hem gekocht, en dat ik beter een model koop die ook aangrijpt op de diagonale achterbrugstang. En laat Aliexpress daar nou ook in voorzien.

DaVinci, je reactie komt op mij een beetje boos over. Ben je boos omdat ik zelf wat probeer, of ben je boos op TEMU/ Aliexpress? Sinds Aliexpress en dit forum heb ik veel meer plezier in aan mijn fiets sleutelen. Aldi verdient ook een eervolle vermelding met ooit een koffertje fiets gereedschap. Ik heb even gezocht en 275 forumbijdragen hebben het woord Aliexpress in zich. Kennelijk voorzien zij in een fietsbehoefte.
Ik ben niet boos. Ik vind het alleen jammer dat je iets koopt wat uiteindelijk niet bruikbaar is en daarna naar de kringloop of milieustraat kan.
Bij Ali heb ik op, rvs boutjes/moertjes na, nog nooit wat besteld voor mijn fietsen omdat de kwaliteit niet is wat hier in de winkels ligt, al dan niet online.
Het koffertje van Aldi ken ik, het voldoet, maar als je meer sleutelt dan ga je op zoek naar beter gereedschap.
En het zal best dat er 275 forumbijdragen over Aliexpress op dit forum te vinden zijn, maar dat wil niet zeggen dat deze allemaal positief zijn. Net zo min als die over Santos, Koga en noem maar op.
Succes met sleutelen.
Ali is ook maar een winkel met zijn voors en zijn tegens, ik vind het avontuurlijk en daar houd ik van. De Shimano spullen van Ali zijn volgens mij orgineel. De Halfords 28x 1 1/2 fietsband vond ik ooit totaal niet slijtvast. De plaatselijke fietshandel leverde mij ooit een fiets met slecht lakwerk, en reageerde op een gebroken aluminium stuur van een bij hem gekochte fiets met dat hij een ander had, totaal geen excuses voor het slechte stuur en afrekenen graag. Meerdere fietsen bij hem gekocht trouwens.
Ali's prijsjes zijn wel laag, en de spullen lijken verdacht veel op die van de fietsenhandelaar.
Een service van Van Moof was trouwens berucht, dat haalde de krantenkoppen. En wat te denken van Babboo?
Ali is niks meer dan wat BOL is in NL (allebei met veel chinees spul) dus gewoon een verkoopportaal voor allerlei grote en kleine chinese bedrijfjes. Dat de kwaliteit soms te wensen overlaat is gezien de prijs die je betaald dan ook geen verassing te noemen. Op afstand kopen kan lonen, maar als je zeker wilt zijn of het ook past kun je beter naar de fietsenmaker of de Decathlon gaan, waar je misschien iets duurder uitbent maar het wel meteen hebt.
Overigens wordt Ali ook duurder dit jaar, er komt een heffing op producten uit China (Europabreed)
Hermannetje schreef:
ma 19 jan, 2026 10:49
. De Shimano spullen van Ali zijn volgens mij orgineel.
Ik koop zelf ook spullen via ali.
Maar let wel op dat het GEEN originele spullen zijn.
De shimano dingen die je daar ziet zijn kopieën. Ook de verpakking maken ze na zodat het net lijkt op origineel. Dat wil niet zeggen dat ze slechter of beter zijn.
Maar het is wel allemaal nep.
Maar let wel op dat het GEEN originele spullen zijn.
Denk je dat of weet je dat? En hoe weet ik dat de fietsenmaker wel originele spullen verkoopt en niet zelf inkoopt bij Ali?
Dat weet ik.
Leg maar is een originele ketting naast 1 van ali.
Verpakking is het zelfde. Ketting is echt anders.

Maar ik zeg niet dat het slechter is. Dat heb ik heel eerlijk gezegd nog nooit echt getest
kijk of test of je hak de standaard tegenkomt. van Esge steekt de standaard zo ver uit (naast de liggende achtervork) dat dit niet altijd goed gaat.
'k Zal wel wat tweedehands standaards meenemen naar de tweedehands beurs komend weekend. Mogen alleen een verfje hebben, daarom zijn ze vervangen.

viewtopic.php?t=41288