Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enviolo naaf, Gates belt en sneeuw, een slechte combinatie - Forum Wereldfietser

Enviolo naaf, Gates belt en sneeuw, een slechte combinatie

Afbeelding

De oogst van gebroken en beschadigde Gates riemen na de sneeuw afgelopen week, het achtertandwiel wordt er afgedrukt waardoor de riem er af loopt en breekt of beschadigd raakt, de meeste riemen komen van bakfietsen met middenmotor maar ook een paar van gewone fietsen met middenmotor.
En er wachten nog wat fietsen op reparatie.
Oei. Aardig rijtje. Kan de fietser daarop nog invloed uitoefenen, door de naaf zo goed en kwaad als dat gaat sneeuwvrij te houden? En overkomt zoiets je gewoon, of heb je, wanneer je wat gevoel hebt voor techniek wel door dat je de boel forceert? Kortom benieuwd naar de toelichting.
Waarschijnlijk veelal fietsen die tijdens de sneeuwbuien buiten gestald waren denk ik want tijdens het rijden kleeft de sneeuw niet aan je aandrijving ervaar ik.

Ik heb zelf ook iedere dag met sneeuw volop gefietst (was overigens schitterend). Maar gewoon sneeuw gebeurt eigenlijk niks geks mee.

Maar sneeuw die deels ontdooit en daarna weer bevriest (dit gebeurt vooral bij stilstand) is als een steen tussen je Beltdrive systeem.

Enkele tips om dit te voorkomen:

*Een hogere riemspanning bij sneeuw
*Sneeuw tussen de riem en tandwielen na iedere rit verwijderen zodat het niet kan bevriezen bij stilstand

Vooral sneeuw vermengt met pekel kan keihard bevriezen.

Ook zou ik indien mogelijk de nieuwe Enviolo Gates tandwielen met lockring monteren.
Mr. Z schreef:
do 15 jan, 2026 17:36
...het achtertandwiel wordt er afgedrukt...
Die snap ik niet. Het achtertandwiel wordt erafgedrukt?
Mr. Z schreef:

… het achtertandwiel wordt er afgedrukt….
Dit vraagt inderdaad toch wel om wat uitleg.
Zit dat tandwiel niet vast, zit dat niet opgesloten?
Blijkbaar zit dat bij niet Enviolo naven dus anders.
Met andere woorden: hoe dan :?:

Ik begrijp van John Jongerius dat sneeuw zich ophoopt.
Zou dan de uit productie zijnde mudport tandwielen dit kunnen voorkomen?

Ik leer graag 8)

Groet,
Tom
De enviolo tandwielen zaten tot vorig jaar vast met een veerring (net als vroeger bij een terugtraprem). Dat is niet de meest degelijke bevestiging.

Tegenwoordig kun je de tandwielhouder vervangen voor een versie met schroefdraad waarbij het tandwiel (vergelijkbaar met de Rohloff naven van de laatste jaren) met een lockring vast komt te zitten,

Na een paar dagen door de sneeuw fietsen trof ik zelf geen sneeuw op de aandrijving want dit gaat er tijdens het fietsen automatisch tussen uit. Maar als een fiets in een sneeuwbui geparkeerd staat omdat je bijvoorbeeld geen schuur hebt dan start je al met een dikke laag sneeuw op de aandrijving.

Als deze sneeuw deels ontdooit en dan weer bevriest is het net een lading grind welke tussen de aandrijving komt. Een derailleur systeem zou ik zo’n geval ook problemen gaan geven. In de bijlage ook een foto van een rit en de hoeveelheid sneeuw op de riem nadat er ruim 30 cm sneeuw was gevallen.

Ik denk trouwens dat een snubber ook deels problemen kan voorkomen.
IMG_3596.jpeg
Flix schreef:
vr 16 jan, 2026 00:47
Mr. Z schreef:
...het achtertandwiel wordt er afgedrukt...
Die snap ik niet. Het achtertandwiel wordt erafgedrukt?
Ja, tandwiel zit vast met een veerring, en wordt er afgedrukt tijdens het fietsen niet net na het wegfietsen, sneeuwprut wordt door de riem mee genomen door de riem, en onder/tussen het tandwiel gedrukt en kan geen kant op, de Enviolo naaf heeft weinig ruimte tussen de naaf en tandwiel en loopt recht omhoog tot ver boven het tandwiel, bij de Rohloff naaf van Jongerius is er ruimte tussen de Rohloff naaf en tandwiel en de naaf loopt schuin omhoog weg van het tandwieldus sneeuw en ijs kan weg gedrukt worden.
John Jongerius schreef: De enviolo tandwielen zaten tot vorig jaar vast met een veerring (net als vroeger bij een terugtraprem). Dat is niet de meest degelijke bevestiging.

Tegenwoordig kun je de tandwielhouder vervangen voor een versie met schroefdraad waarbij het tandwiel (vergelijkbaar met de Rohloff naven van de laatste jaren) met een lockring vast komt te zitten,
Bedankt wist niet dat ze nu ook een schroef versie hebben, even gekeken kan deze nog niet bestellen, en ben ook bang dat het niet gaat helpen en nog meer schade gaat geven, de Gates riem en tandwiel zitten heel dicht tegen de naaf met rechte wanden aan en sluit de prut netjes op en perst het steeds meer samen.
gerr schreef: Oei. Aardig rijtje. Kan de fietser daarop nog invloed uitoefenen, door de naaf zo goed en kwaad als dat gaat sneeuwvrij te houden? En overkomt zoiets je gewoon, of heb je, wanneer je wat gevoel hebt voor techniek wel door dat je de boel forceert? Kortom benieuwd naar de toelichting.
Denk dat je wel voelt dat er wat mis is als je geen motor hebt of uit hebt maar als jij je middenmotor aan hebt drukt deze lekker door en je krijgt daardoor minder door via je pedalen.

Nu minimaal 12 losgelopen Gates achtertandwielen en gebroken of beschadigde Gates riemen, alleen bij Enviolo, geen problemen met ketting aandrijving op een Enviolo naaf.
John Jongerius schreef:
vr 16 jan, 2026 07:14

Als deze sneeuw deels ontdooit en dan weer bevriest is het net een lading grind welke tussen de aandrijving komt. Een derailleur systeem zou ik zo’n geval ook problemen gaan geven.
En Rohloff met ketting?
Onderstaand even een foto van de nieuwe vrijloop van Enviolo voor Gates, het EAN nummer hiervan is: 817088023537 en vanaf week 4 weer leverbaar bij Enviolo en Kruitbosch

Je moet dan helaas ook wel een andere tandwiel van Gates monteren, het scheelt wel dat de vorige keer dat we zoveel sneeuw hadden in Nederland 15 jaar geleden was.

Enviolo erkend dat de huidige passing van Gates met de veerring niet de beste optie is. Ik heb ze ook al regelmatig meegemaakt bij een zware middenmotor dat de nokjes op het tandwiel bij de bevestiging compleet uitgesleten waren en de fiets daardoor alleen nog kon freewheelen.

Met de lockring met schroefdraad voorkom je dit dan ook. Het enige advies is daarbij wel een drupje locktite te gebruiken en met 35-45 nm vast te zetten want de eerste liepen nog wel eens los.
IMG_3777.jpeg
IMG_3777.jpeg (40.25 KiB) 198 keer bekeken
Jurr schreef:
vr 16 jan, 2026 20:24
John Jongerius schreef:
vr 16 jan, 2026 07:14

Als deze sneeuw deels ontdooit en dan weer bevriest is het net een lading grind welke tussen de aandrijving komt. Een derailleur systeem zou ik zo’n geval ook problemen gaan geven.
En Rohloff met ketting?
Met de juiste kettingspanning dan lijkt mij dat geen probleem. Ik had eigenlijk meer last van het dichtslippen van mijn spatborden door sneeuw terwijl er best veel ruimte tussen zat.

Tijdens het fietsen komt er eigenlijk niet eens zo veel sneeuw op je aandrijving. Ook niet bij een Beltdrive.

Ik ben daarom wel benieuwd of de 12 klanten uit Amersfoort hun fietsen buiten gestald hadden of dat deze uit een verwarmde garage kwamen?
John Jongerius schreef:
vr 16 jan, 2026 20:37
Ik ben daarom wel benieuwd of de 12 klanten hun fietsen buiten gestald hadden of dat deze uit een verwarmde garage kwamen?
Denk dat de meeste buiten stonden wel of niet onder een afdak, denk ook dat zachte sneeuw ook niet de oorzaak was maar wel de sneeuw/ijs prut langs de rand van de doorgaande wegen op het fietspad, gok dat het opspattende prut de oorzaak is.

Werk al met Gates van af de eerste fietsen die er mee werden uitgeleverd, en het is erg betrouwbaar, zag ze wel kapot gaan bij slecht ontworpen en/of erg slappe frames maar dit zijn er in een paar dagen meer dan in de jaren voor deze week.
Ik heb zelf een bijna 10000km cdx met pinion maar verder geen klagen eigenlijk.
Ondanks de sneeuw welke de fiets doorheen gegaan is en met alle dooi het ijs slush bagger en gesteente wat overal lag.
Je wilt niet weten hoe het ding er bij staat, morgen gelukkig een goede poetsbeurt.

Maar ja wat John zij de riem blijft vrij schoon van sneeuw, maar krijgt toch meer te maken met de rest van de sh!t wat er op de weg licht.
Aangezien de wegen hier er niet uit zagen en nog zien op bepaalde punten, wellicht dat er wat tussen de riem gekomen is?

Foto ter illustratie..
20260105_063843.jpg