Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Adventure Cycling's 50th Anniversary Gravel Route - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Adventure Cycling's 50th Anniversary Gravel Route

Ik herinner me van mijn eerste fietstocht in de VS, de TransAmerica route in 2009, een gesprek met een stel Amerikanen. Ze waren, zoals in veel in gesprekken later, benieuwd naar wat ik van hun land vond. Veel Amerikanen denken dat hun land het beste op de wereld is en horen dat graag bevestigd.
Ik kreeg ook te horen dat Europa voor Amerikanen gevaarlijk is. Ik vroeg natuurlijk waarom ze dat dachten. Toen bleek dat de aanslag op Amerikaanse militairen in een discotheek in Berlijn (1986!) nog steeds in hun hoofd spookte. Het maakte weinig indruk toen ik zei dat Berlijn niet Europa is en die aanslag wel heel veel jaren geleden. Tegen dit soort vooroordelen is weinig te beginnen.

Als het over fietsen in rode staten gaat : lees mijn verslag van de Great American Rail Trail en van een tocht door Idaho. Een rodere staat is er niet, op Wyoming na.
Dank Math, maar niet echt een antwoord op mijn vraag. En ik heb geen tijd om uitgebreide reisverslagen te gaan lezen. Misschien moet ik dan chatgpt vragen om deze samen te vatten. :wink:
Een van de redenen om toch via achteraf weg en gravel te rijden is juist om drukke wegen te vermijden en eventuele agressieve weggebruikers te ontwijken. Nu zal dit niet altijd lukken, maar ik hoop wel op deze manier dit soort mensen te ontwijken. Ja ik weet over de situatie in Amerika maar het is een groot land. Omdat er oorlog in de Oekraïne is, betekent toch ook niet dat je niet in Spanje kan fietsen. Ik verwacht, of ik hoop liever gezegd, dat men in de kleinere plaatsen wat vriendelijker is dan in de grote steden. We zien wel wat er gebeurt. Is toch ook onderdeel van een reis, zien wat er gebeurt en daar mee om te gaan.

Ik heb nog wat meer info en filmpjes gezien en het is toch een erg mooie route hoor. Veel natuur en stille gravel wegen. Ik hoop meerdere fietsers tegen te komen.
math schreef:
do 08 jan, 2026 21:57

Uit alle info krijg ik de indruk dat de route west-naar-oost gedacht is, hoewel elke route bijna vanzelfsprekend in twee richtingen gedaan kan worden. Door in de omgekeerde richting, oost-naar-west, te fietsen komen je waarschijnlijk meer veel fietsers tegemoet dan wanneer je met de hoofdstroom meefietst.
Precies mijn gedachte. Ik hoop op deze manier meerdere fietsers tegen te komen waarmee ik dan informatie kan uitwisselen over wat me te wachten staat.
cycler schreef:
ma 12 jan, 2026 15:02
Amerika is een groot land. Omdat er oorlog in de Oekraïne is, betekent toch ook niet dat je niet in Spanje kan fietsen.
Da's natuurlijk een vergelijking die kant noch wal raakt. Betere vergelijking zou dan zijn: in Oekraïne zijn er hele gebieden waar je weinig tot niks van de oorlog merkt, en prima zou kunnen fietsen. Toch zullen op het moment weinig fietsers zo onverstandig zijn die uitdaging aan te gaan.

Je zult zeker hele vriendelijke en lieve mensen tegen komen op je reis. Klein gehucht of grote stad maakt niet eens veel uit.
Het probleem is dat sommigen van diezelfde hele vriendelijke mensen die je spreekt in de saloon, eenmaal op de weg in hun monster-pickup-bubble zitten, en dan jou als fietser niet als mens, maar als hinderlijk object zien. Of als een liberal moron, zoals stevio73 ook stelt. En daar zit de crux: de polarisatie is in de VS zo snel zo toegenomen -kijk naar de reacties op de dood van Renee Good- dat ik vrees dat sommigen het aanrijden van jou als fietser een soort daad van gerechtigheid vinden. Want je bent een fietser, dus vertegenwoordig je een groep die ze zien als de vijand.

@Math: de VS van 2015 is niet meer die van 2026; zelfs de VS van 2023 is niet meer te vergelijken met de VS van nu, en dat straalt vrees ik af op hoe sommige mensen zich gedragen.

Ik begrijp prima dat iedereen er op zijn manier tegen aan kan kijken; ieder z'n waarheid, zullen we maar zeggen. Maar ik heb een aantal ervaringen die mij tot reflectie dwingen over de situatie daar. En hoe geweldig ik het landschap daar ook vind, hoe graag ik daar ook fiets, ik heb te weinig vertrouwen in de mensen waar ik de weg mee deel en van afhankelijk ben voor mijn veiligheid; het zal niet mijn fiets zijn die daar ergens witgeschilderd langs de weg achterblijft omdat een bepaalde groep Amerikanen knettergek zijn geworden.
stelvio73 schreef:
za 10 jan, 2026 13:33
Worden fietsers in de rode staten niet sowieso als linkse [vul scheldwoord naar keuze in] gezien?
stelvio73 schreef:
ma 12 jan, 2026 13:34
Dank Math, maar niet echt een antwoord op mijn vraag. En ik heb geen tijd om uitgebreide reisverslagen te gaan lezen. Misschien moet ik dan chatgpt vragen om deze samen te vatten. :wink:
Wat de eerste vraag betreft : hoe kan ik (of iemand anders) dat weten? Hoe stel je dat vast?
Toch ga ik proberen een duidelijker antwoord te geven.

Het onderscheid tussen rode (Republikeinse) en blauwe (Democratische) staten is voor een fietser veel te grof. Eenvoudig gezegd : elke grote VS-fietsroute gaat voor ongeveer 90% door rood gebied. Je moet niet kijken naar hoe staten gekleurd zijn, maar de kiesdistricten. De VS bestaat uit ongeveer 540 districten waarvan ongeveer de helft rood is en de helft blauw. Maar op een kaart ziet dat er anders uit. Rood is vrijwel het hele platteland ; blauw zijn de grootstedelijke gebieden. Op de kaart zie je dat zelfs hard-blauwe staten als Washington (westkust) en Illinois grotendeels rood zijn. Fietsroutes lopen vrijwel doorlopend over het platteland, zeker de Golden Gravel route.

Heeft dat iets met veiligheid en vijandigheid voor fietsers te maken ? In mijn belevenis niet ! Als ik al ergens een gevoel van onveiligheid had, was dat eerder in de arme wijken van Los Angeles en Chicago dan in afgelegen gebieden in Idaho of Utah. Qua vriendelijkheid en behulpzaamheid durf ik Utah zelfs bovenaan te zetten van alle staten waar ik gefietst heb. Maar dat is subjectief en sterk gebaseerd op enkele incidenten.

Wat je je wel moet realiseren is dat er een enorm cultuur- en mentaliteitsverschil is tussen Nederlanders en Amerikanen. Dat verschil is nog sterker, schat ik, tussen Nederlanders en Amerikanen van het platteland. Het is de moeite waard om de verschillen op de cultuurschaal van Geert Hofstede te bekijken. Nederlanders zullen op het Amerikaanse platteland altijd verbaasd worden over de afkeer van Big Government en hoge belastingen en opvattingen over wapens, religie en abortus. Maar dat is al heel lang zo en het is goed om je er van bewust te zijn. Als je het niet respecteert, moet je er niet naar toe gaan.
math schreef:
di 13 jan, 2026 12:17
Als je het niet respecteert, moet je er niet naar toe gaan.
Waarom zou je dat respecteren? Je moet er gewoon niet over beginnen, want dan kom je eventueel in een vervelend gesprek terecht. Dat is wat anders dan respecteren.

Maar hier gaat allemaal niet over verschil van inzichten. Het gaat erover hoe je soms als fietser wordt behandeld op de weg; ik heb dus de laatste jaren een aantal vervelende incidenten meegemaakt, en ik ben bang dat door de sfeer die in de VS aan het ontstaan is, deze incidenten meer en heftiger worden. In deze incidenten speelde wie ik ben of wat ik denk helemaal geen rol, want het enige wat men kon zien is dat ik een fietser met reistassen was. Niet eens een vlaggetje of zo.
Hopelijk vergis ik me, maar ik blijf voorlopig even weg uit het Land of the Free.

NB: Bij dat laatste speelt eerlijk gezegd mijn eigen moraliteit ook een rol: ik vind dat de VS ongeveer in de positie bevind van Duitsland in 1938. Niet een plek in de ruimte en tijd waar ik als fietser thuis hoor. Maar dat staat verder los van de incidenten.
Dank Math en Flix voor de extra context.

Ik wil Math geloven als hij stelt dat je op het Amerikaanse platteland veel vriendelijke en behulpzame mensen kunt tegenkomen. Maar dat is dan denk ik vooral in een gesprek als je van de fiets af bent. En misschien is het dan niet verstandig om eerlijk te zijn over hoe je in het leven staat (ik: atheist, progressief), want dat kan een gesprek doen doodslaan. Dit zou voor mij geen reden zijn om de VS links te laten liggen. Net zo goed als dat ik prima in een islamitisch land zou kunnen fietsen.

Ik ben het met Flix eens dat het de gevaarlijke kant op is gegaan met de VS. In ieder geval wat betreft de leiding, die een gelijksoortige geopolitieke visie lijkt te hebben als destijds Herr. H.: sociaaldarwinisme in combinatie met de ambitie om de bovenliggende partij op een compleet continent te willen worden/blijven. Ook de zelfverrijking van de kliek rondom Trump staat me tegen. En wat te denken van de aanval op milieuregels en de jacht op immigranten... Ik kan dan ook geen respect opbrengen voor mensen die op hem gestemd hebben. En dit zou dus een reden zijn om niet naar de VS te gaan.

Voor degenen die willen weten waarom het huidige buitenlandbeleid van de VS zo assertief is, en dat er ook een geopolitieke logica achter zit, dan is dit een heel aardige podcastaflevering van De Correspondent met interviewer Lex Bohlmeijer en bijzonder hoogleraar Haroon Sheikh:

https://open.spotify.com/episode/077sKP ... hA5Oqn8_1g
Maar weer even on-topic. Ik heb twee accu's met mijn riese muller in het frame. Ik heb ongeveer 13 kilo bagage. Als ik een eventuele derde accu meeneem voegt dat ongeveer 3.5 kilo toe en kom ik op 16.5 kilo, wat me niet te zwaar lijkt. De accu's verkoop ik weer na afloop. Ik weet het, een heel goede maar is enige manier om met je eigen e-bike in Amerika te fietsen.

Ik vind kamperen nog leuk maar liever niet wild kamperen. Zekers ook met de wilde dieren in de Amerikaanse natuur zoals beren. Daarnaast hou ik ook van de voorzieningen zoals warme douche en winkels in de buurt. Plan is dan ook om maximaal 100-120 km onverharde etappe te fietsen en als het meer is dan een alternatieve verharde weg te nemen. Dus als er meer dan 100-120 km tussen twee plaatsen zit of hotels/motels op de route neem ik een alternatieve route.

Ga binnenkort eerst alle mogelijke hotels/motels en officiële kampeer terreinen op de route in kaart brengen en zien welke gedeelte van de route ik kan doen.