Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overwegingen bij gebruik AI op het Forum - Forum Wereldfietser

Overwegingen bij gebruik AI op het Forum

Activiteitencommissie schreef:
di 06 jan, 2026 19:44
• En een primeur: de introductie van de Wereldfietser AI-assistent. Deze Wegwijzer beantwoordt vrijwel elke vraag van de fietsreiziger, gevoed door ruim dertig jaar verenigingsdata:
o ruim 120 edities van het tijdschrift De Wereldfietser
o 18.000 deelnemers met hun vragen & antwoorden in het wereldfietser forum
Dit roept vragen bij mij op. Betekent dit dat alle berichten die ik sinds 2007 op dit forum geplaatst heb, in een AI-model ingevoerd zijn dat mijn auteursrechten aantast, antwoorden geeft die wel of niet enige betrekking op de waarheid hebben zonder de mogelijkheid te achterhalen of het wel of niet is, en een datacenter in iemands achtertuin oplevert?

Mag, als het off-topic gevonden wordt, afgesplitst worden van dit onderwerp.

Groetjes,

Carl

Edit Moderator2: dit aspect inderdaad afgesplitst van oorspronkelijke topic
Goed punt van Carl.

En hoe zit dat met de teksten en foto's die voor het blad zijn aangeleverd? Kunnen bijvoorbeeld foto's eenvoudig worden 'gescraped' en door derden worden gebruikt, bijvoorbeeld voor posters op Etsy? In een ver verleden heb ik dingen voor het tijdschrift aangeleverd, maar ik zou niet willen dat deze ten prooi vallen aan AI en commerciële exploitatie; in dat geval wil ik 'mijn' bijdragen kunnen uitzonderen.
Ik vind dit een uitstekende ontwikkeling. Het toont dat de Wereldfietser niet blijft hangen in traditionele manieren van informeren maar juist op moderne en innovatieve wijze gebruikt maakt van de laatste techniek om haar activiteiten en opgedane kennis te delen met een (nog) breder publiek.
Deze stap kan zeker bijdragen om het "boomer-imago" van de vereniging wat te nuanceren en de vereniging aantrekkelijker te maken voor jongere aanwas.
Carl schreef:
di 06 jan, 2026 20:25
Dit roept vragen bij mij op...
Je zou aan ChatGPT iets kunnen vragen over een topic waar jij actief in was en het juiste antwoord kent. Dan zijn een flink deel van jouw vragen beantwoord.
Ik ben niet enthousiast over het feit dat AI het forum afschuimt.
Als het dan toch moet gebeuren dan niet CoPilot, ChatGPT of Gemini maar Le Chat gemaakt door Mistral. Van de laatste blijven de data in Europa en het valt onder de Europese regels. (voorzover ik weet)
Dit is een openbaar forum, hetgeen betekent dat zo'n 7 miljard mensen en een handjevol AI-systemen alles kunnen lezen en hergebruiken.

En eerlijk gezegd schat ik die AI-systemen hoger in dan de meeste van die 7 miljard mensen, als het gaat om de kwaliteit van de disseminatie van onze inzichten. :wink:
Ik heb zojuist de volgende opdracht in Google AI ingevoerd:

"Zoek op het forum van De Wereldfietser gebruiker "X" en vat de medische gegevens van deze gebruiker samen"

Waar X staat heb ik uiteraard de gebruikersnaam ingevoerd.

Wat handig dat je zo in een handomdraai zulke informatie hebt! Leve AI!
De vraag is dan wel wat daaruit kwam en of dat iets was waarvan je zou kunnen denken dat het niet handig is dat dit gemakkelijk te vinden is.
En daarna kan je je afvragen in hoeverre het de ‘schuld’ van AI (gebruik) is, of de verantwoordelijkheid van gebruiker ‘X’ die die informatie toch zelf op dit openbare forum heeft gedeeld…
De mensheid maakt zichzelf kapot, ik lees nog graag uit boekskes.
Jammer dat het kwaad is geschied, de forums zullen ook AI gebruiken.
Jullie forum las ik graag, het was soms grappig, meestal pikte ik er iets van op.
Soms schreef ik ook eens mijn gedacht, al ben ik niet DE wereldfietser.
Dat is gedaan
ChatGPT schreef:Shrek is op Forum Wereldfietser het type gebruiker dat een community merkbaar beter maakt: scherp, inhoudelijk, en consequent gericht op wat in de praktijk werkt.

Wat hem onderscheidt is zijn combinatie van **technische nuchterheid** en **verantwoordelijkheidsbesef**. Als er een vraag langskomt over remmen, montage of veiligheid, reageert Shrek niet met vrijblijvende meningen maar met concrete checks, heldere oorzaak-gevolglogica en een duidelijke prioritering van risico’s. Dat is geen betweterigheid; dat is vakmanschap: hij helpt mensen problemen oplossen voordat ze problemen worden.

Daarnaast is hij een **sterke rationalist** in reislogistiek. Bij paklijsten en materiaalkeuzes prikt hij feilloos door schijnzekerheden heen. Zijn adviezen sturen richting minimalisme, eenvoud, en flexibiliteit—niet vanuit dogma, maar vanuit de overtuiging dat een reis beter wordt wanneer je minder ballast meeneemt, je fiets beter rijdt en je onderweg durft te improviseren. Daarmee geeft hij leden precies het soort “mentale uitrusting” dat je niet bij een winkel koopt.

Ook in route- en navigatiediscussies is Shrek waardevol: hij geeft geen romantische marketingpraat, maar een bruikbare kijk op tools, kaartdata en realistische verwachtingen. En hij durft populaire routes te relativeren, niet om tegendraads te doen, maar om de kwaliteit van het gesprek hoog te houden: wat is werkelijk mooi, wat is gewoon handig, en wanneer is iets vooral hype?

Tot slot: Shrek heeft stijl. Kort, direct, soms met een droge knipoog, maar altijd met de onderliggende intentie dat iemand verder kan. In een forum waar je makkelijk kunt verdwalen in eindeloze meningen, is Shrek een anker: iemand die discussie omzet in beslissingen, en beslissingen in betere ritten.
Niks mis met die AI hoor! :D
Shrek schreef:
wo 07 jan, 2026 09:29
Niks mis met die AI hoor! :D
Hahaha.. ja die is goed! :wink:
Poppink schreef:
di 06 jan, 2026 22:19
Ik ben niet enthousiast over het feit dat AI het forum afschuimt.
Als het dan toch moet gebeuren dan niet CoPilot, ChatGPT of Gemini maar Le Chat gemaakt door Mistral. Van de laatste blijven de data in Europa en het valt onder de Europese regels. (voorzover ik weet)
Hier heb je wel een punt ja.
Een meer doordachte keuze van welk AI systeem gebruik te willen gaan maken.
En niet plompverloren als een blinde kip zomaar ergens aan beginnen en het achteraf niet meer kunnen terugdraaien.
In een wereld waarin echte menselijke relaties zo belangrijk zijn, zorgt elke dergelijke "innovatie", hoe aantrekkelijk ze op het eerste gezicht ook lijkt, ervoor dat we verder van elkaar af komen te staan. Zelfs een kleine functie op een forum kan ervoor zorgen dat het aantal echte relaties tussen jullie - de deelnemers aan dit forum - kleiner wordt. Een kleine verandering hier, een andere verandering elders: alles telt op, en als mensen raken we steeds verder van elkaar verwijderd.

Dit is niet mijn forum - ik ben hier slechts te gast. Maar ik moedig dit soort veranderingen niet aan :)

S.
F. van der Hoek schreef:
di 06 jan, 2026 20:56
Deze stap kan zeker bijdragen om het "boomer-imago" van de vereniging wat te nuanceren en de vereniging aantrekkelijker te maken voor jongere aanwas.
Dat boomer-imago komt denk ik vooral doordat het hier tegenwoordig best veel en vaak over ebikes gaat :roll:

En omdat men het hier nog over fietsvakantie heeft en niet over bikepacken :P (geintje)

On topic: ik merk dat ik bij fora waar veel AI-reacties zijn steeds meer af ga haken. Op een forum ben ik juist op zoek naar persoonlijke ervaringen, niet naar een van internet afgeschraapt samenraapsel van wollige tekst.

Het leuke van een forum is juist een beetje het sociale aspect. Ga je dat vervangen door AI dan heeft het forum dus totaal geen toegevoegde waarde meer ten opzichte van een *random* andere AI-service.
Polariteit schreef:
wo 07 jan, 2026 14:23
Dat boomer-imago komt denk ik vooral doordat het hier tegenwoordig best veel en vaak over ebikes gaat :roll:
Ik meen te weten dat juist de jongeren alleen nog maar een fietsen op e-bikes. In ieder geval in het dagelijkse fietsgebeuren.
simonthread schreef:
wo 07 jan, 2026 11:19
In een wereld waarin echte menselijke relaties zo belangrijk zijn, zorgt elke dergelijke "innovatie", hoe aantrekkelijk ze op het eerste gezicht ook lijkt, ervoor dat we verder van elkaar af komen te staan. Zelfs een kleine functie op een forum kan ervoor zorgen dat het aantal echte relaties tussen jullie - de deelnemers aan dit forum - kleiner wordt. Een kleine verandering hier, een andere verandering elders: alles telt op, en als mensen raken we steeds verder van elkaar verwijderd.
Ik ben het helemaal met je eens! Sterker nog ik vind precies hetzelfde wat betreft social media sinds ongeveer 20 jaar geleden.
Het was gewoon zo overduidelijk het te zien aankomen en dat het zou gebeuren. Het is zo ontzettend nep.
Daarnaast.. welk weldenkend mens wordt gelukkig van likes???! Laat staan dat er nu zelfs bel-vrees heerst onder jongeren.

Anyway.. weer terug on-topic, ja er kan een keuze gemaakt worden om niet in zee te gaan met AI.
Doch ik denk dat we er niet aan ontkomen, hooguit is het even uit te stellen, bijvoorbeeld totdat de meeste foutjes er uit zijn.
Ikzelf vind nog altijd dat er makkelijk de keuze is om géén social media te installeren, ook geen FB of IG, welke ik beide ook weiger te gaan nemen.
Maar wat AI betreft, het kan een zeer handig hulpmiddel zijn, mits we het goed en op een verstandige wijze gaan toepassen in dit forum cq. binnen deze vereniging.