Hele mooie traditionele randonneurs met 3 plateaux! maakten ze die nog maar!
Stack and Reach is een methode om verschillende fietsen "objectief" met elkaar te kunnen vergelijken. Uitgaande van mijn maten pas ik op een S en M zoals eerder gezegd is het maar net waar jezelf prettiger op zit.
De laatste tijd zijn korte pedalen in de mode omdat iedereen wil fietsen zoals Pogi die 1,76 m. lang is met 165 mm daarnaast is er wetenschappelijk onderzoek dat die keuze ondersteunt.
Het is wellicht een beetje off topic maar ik zou het erg interessant vinden om de discussie daarover te volgen op dit forum en met name de wetenschappelijke onderbouwing, helemaal als ik dit bericht lees. De argumenten die ik gelezen heb is dat kortere pedalen de hoek bovenlichmaam dijbeen groter maken , een korter pedaal zorg voor minder torque koppel en (koppel maar cadance is vermogen) dat kan gecompenseerd worden door lichter te schakelen en de cadence iets te verhogen.
Stack and Reach is een methode om verschillende fietsen "objectief" met elkaar te kunnen vergelijken. Uitgaande van mijn maten pas ik op een S en M zoals eerder gezegd is het maar net waar jezelf prettiger op zit.
De laatste tijd zijn korte pedalen in de mode omdat iedereen wil fietsen zoals Pogi die 1,76 m. lang is met 165 mm daarnaast is er wetenschappelijk onderzoek dat die keuze ondersteunt.
Het is wellicht een beetje off topic maar ik zou het erg interessant vinden om de discussie daarover te volgen op dit forum en met name de wetenschappelijke onderbouwing, helemaal als ik dit bericht lees. De argumenten die ik gelezen heb is dat kortere pedalen de hoek bovenlichmaam dijbeen groter maken , een korter pedaal zorg voor minder torque koppel en (koppel maar cadance is vermogen) dat kan gecompenseerd worden door lichter te schakelen en de cadence iets te verhogen.
hoogframe schreef: ↑zo 21 dec, 2025 10:41ik heb me vroeger (rond 1990) ook bij Bioracer (Sjefke Jansen in Elsloo) laten opmeten.
dat gaf veel inzicht. vooral de cranklengte van 180 mm was bijzonder. men gebruikte meer de biomechanische inzichten, dan tot dan toe gebruikelijk was. (en wat voor een toer- of reisfiets niet zo nodig is).
zo'n 'meting' (en vooral de berekening + tekening) is maar een leidraad.
(bijvoorbeeld de voor mij toen berekende zithoek van 73,5 graden was leuk uit oogpunt van lijfelijk maximaal presteren, maar is voor mij als persoon al vele jaren niet meer haalbaar: veel te steil voor toeren of langere afstanden fietsen. en eigenlijk vreemd gezien hoe lange bovenbenen ik heb)
de langere cranks vind ik iedere dag nog een verademing! aanrader!
ik heb ook een crankstel met 200 mm cranks (want je cranklengte mag 20% van je binnenbeenlengte zijn) en dat fiets ook fijn.
((met hoe lang ik ben, en vooral hoe lange benen ik heb, is er zo wie zo aan gewone fietsen bijna niks te koop. hoeft ook niet want ik ben voorzien))