Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag in verband met stack en reach. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vraag in verband met stack en reach.

Mijn gedacht:
als je een kleiner kader kiest zit je zowiezo rechter, wat je zithouding veranderd en nadelig wordt in afstandfietsen.
De andere stuurpen zorgt enkel dat je schouders lager of hoger "dragen".
Maar ik kan er ook naast zitten.
@Pitatwork

Dat ligt heel erg aan de geometrie van een fiets.
Als je een groter frame koopt van een fiets die normaal erg sportief zit kom je juist rechterop te zitten.
Doordat je het zadel minder hoog afstelt dan bedacht door de makers van het frame.
pitatwork schreef:
zo 21 dec, 2025 22:43
Mijn gedacht:
als je een kleiner kader kiest zit je zowiezo rechter, wat je zithouding veranderd en nadelig wordt in afstandfietsen.
De andere stuurpen zorgt enkel dat je schouders lager of hoger "dragen".
Nee, zitvlak, handgrepen en trapas vormen een driehoek. Als je de afstanden en hoeken van die driehoek hetzelfde houdt op een kleiner frame, verandert je zithouding niet. De luchtweerstand op een kleiner frame blijft dan hetzelfde.

Maar : het dynamische gedrag van de fiets verandert wél bij een kleiner frame. Een kleiner frame heeft een kortere wielbasis en draait beter. De langere stuurpen versterkt een draaibeweging. Je zwaartepunt ligt dichter bij het voorwiel. De fiets is wendbaarder, maar je dynamische stabiliteit wordt minder. Je gaat ook makkelijker over de kop.
math schreef:
ma 22 dec, 2025 10:26
Maar : het dynamische gedrag van de fiets verandert wél bij een kleiner frame. Een kleiner frame heeft een kortere wielbasis en draait beter. De langere stuurpen versterkt een draaibeweging. Je zwaartepunt ligt dichter bij het voorwiel. De fiets is wendbaarder, maar je dynamische stabiliteit wordt minder. Je gaat ook makkelijker over de kop.
Werkt dit niet andersom met een langere stuurpen? Met een langere stuurpen wordt de afstand tov het draaipunt (je voorvork) juist groter. Om dezelfde hoek te maken moet je stuur juist een grotere afstand afleggen vanwege deze grotere cirkel, wat juist voor stabieler rijgedrag zorgt.

Hoe zich dit verhoudt tot de kortere wielbasis durf ik niet te zeggen, dat zal per frame ook anders zijn.
Je hebt gelijk wat betreft de draaibeweging. Toch denk ik dat de dynamische stabiliteit afneemt, wellicht omdat je je zwaartepunt meer zijdelings verplaatst. Ik zal eens opzoeken wat anderen er van vinden, bv. Jan Heine.

Kijk ook even naar wat Google-AI meldt voor <dynamic changes from a smaller size bicycle frame>.